fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Jeg har planer om å begynne å bake brød. Jeg er nybegynner og trenger derfor enkle oppskrifter på gode og saftige brød, som er sunn nok til å spise til hverdags. Skriv gjerne ned hvor mange brød oppskriften tilsvarer Tusen takk
tine0810 Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Dette er veldig godt:-) og enkelt: Grovbrød: 3 stk: 1 kg hvetemel 1/2 kg solsikkebrød (melpakke) 1/2 kg kornbrød (melpakke) 2 pk tørrgjær 2 ts salt 1/2 pk solsikker 1/2 pk krustakli Bland ca 15 dl lunket vann 4 ss honning eller sirup rør sammen ikke elte skal være løst dryss over hvetemel hev: 1 time legg i 3 smurte brødformer hev: 15-20 min stekes: ca 1 time 200 grader nederst i ovnen
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Har ikke oppskrift da jeg bare slumper, men har alltid hatt problem med at brødene mine har blitt ganske smuldrete og fort tørre, så plukket opp et tips her inne jeg kan dele videre. Ta hvetekjerner i en bolle (en god håndfull eller så) og slå 1 liter kokende vann over. La det stå en stund og ta så oppi evt korn du vil bruke og la dem svelle i minst 15 minutter før du tilsetter mer væske, gjær, mel osv. Nå blir ikke brødene mine større og smuldrete lenger, så ble glad for dette tipset selv :-)
Gjest Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Du trenger: * En ildfast keramisk form med lokk(eg brukte bare alu.folie), gjerne oval ca 20cm lengde og ca 7cm høyde, som du vil dedikere til formålet (den blir stygg etter noen ganger bruk) 5 dl - Sammalt speltmel (helst økologisk) 2 dl - klemt spelt / speltkli /speltflak eller en blanding av disse (økologisk) 5 ss frø (økologiske solsikke, sesam og linfrø) 2 ts ekte fint havsalt eller himalayasalt (ikke bordsalt - det er rene "giften") 1 ts natron 4 dl kaldt vann Bland i vann slik at deigen blir veldig klissete. Den skal nesten renne av skjeen. Denne deigen skal ikke eltes eller jobbes med - det er SÅ enkelt! Du bare rører sammen alt til rette konsistensen i en bolle og setter en tallerken over. La deigen stå på kjøkkenbenken i ca 2 timer (om du kan vente eller natten over om du vil steke brødet på morgenen. Da får du verdens beste brød til frokost Mye av trikset med dette brødet er stekingen. Sett den tomme formen inn i ovnen og skru på 250 grader. La formen varme seg opp med ovnen. Du trenger ikke lokket med enda. La formen stå en liten stund på full varme slik at den blir skikkelig varm. Ta så ut formen og hell over deigen. Siden formen er så varm vil du ikke trenge smør eller olje i formen. I det du heller over deigen vil høre en herlig stekelyd når den første skorpen er i ferd med å stekes direkte. Sett på lokket og sett formen inn i ovnen igjen. La brødet steke med lokk i 40 minutter. Ta deretter av lokket og fortsett stekingen i 15 minutter til. Ta så ut brødet og hell det direkte ut på en liten rist så bevarer brødet sin fantastiske sprøe skorpe. (Ikke la det stå i formen - da blir skorpen slapp.) La brødet gjerne avkjøles i en time før du gyver løs på det så får det satt seg litt Dette brødet holder seg i mange dager om du IKKE pakker det inn i plast. Legg bare et rent kjøkkenhåndkle over det. *¨¨* Lykke te *¨¨* ♥
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 2. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2010 Takk og takk for oppskrifter og tips. Jeg skal gjøre et forsøk;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå