Gå til innhold

og DER begynte jeg å kvi meg til fødselen!! Tusen takk HELSE BERGEN

Anbefalte innlegg

Selvom det bare er et forslag kjenner jeg det knyter seg i magen!

Vet allerede nå at jeg vil være på barsel hvertfall 2 døgn, med erfaringen jeg gjorde med forrige mann..

Hva tenker dere om dette?

Det jeg er redd for at normalen skal bli at man skal reise tidlig i stedenfor at det skal bli et valg.

Fortsetter under...

Som du kan lese er det jo frivillig, og åpner opp for muligheten for at den som vil kan reise tidlig. De ser jo an hvert enkelt, får en håpe.

Jeg tenker litt motsatt som deg, og håper på muligheten for å få reise tidlig, hvis formen tillater det. Jeg tenker med grøss og gru på at jeg kanskje må ligge flere dager på barsel, og gjerne dele rom med flere.

På sikt kan det hende det blir normalen, men innen du og jeg skal føde denne gangen blir det nok ikke. De må jo han en prøveperiode før de bestemmer seg for om det blir permanent

er helt enig...

jeg har termin 28 januar, og jeg har egentlig bare sittet å ventet på dette ganske lenge, å nå kommer de søren meg med forslaget :(

tviler på at dette blir noe frivillig, her er det snakk om å spare inn på hver eneste krone, og det blir oss gravide og fødende det går hardt utover :(

jeg tror det blir sånn at visst det ikke er noe komplikasjoner osv, og mor og barn virker frisk rett etter fødsel, så blir man sendt hjem....

men at de lufter ideèn nå som et frivillig prosjekt...

jeg kvir meg til å føde på KK i det hele tatt, og dette er min 3, så jeg har født der 2 ganger før.

Første gang i 2003 da jeg fikk min sønn phillip nesten 4 uker før tiden, da fikk jeg ligge i 5 dager og fikk masse hjelp.

Men med min andre sønn som jeg fikk i 2004 lå jeg på hotellet, og ble omtrent kastet ut, enda jeg ikke var klar for å reise hjem (ikke fått igang melk eller noe) og hadde sterke etter rier og var rett og slett helt utslitt. Jeg spurte om å få bli en ekstra dag i og med at jeg ikke hadde fått igang melk og småen ikke hadde fått i seg noe som helst osv, men neida, var ikke snakk om engang :(

Helse bergen må virkelig skjerpe seg snart....

kanskje de skulle tatt litt lærdom av voss sin fødeavdeling?? ;)

Eg ser på det som ein mulighet til å komma seg heim fort. Sjølv skal eg til Stord, men eg satsar på at dersom eg og ungen er frisk så vil eg reisa heim same dag.Får meir ro heima enn å dela rom med ukjente, og jordmødre og legar er jo bare ein tlf unna. Og dersom dei som vil reisa heim fort får lov, burde det vera bedre "plass" og mulighet for dei som ønske og trenge fleire dagar på barsel.

Annonse

synes det er bra at man kan velge jeg :-) jeg måtte være på sykehuset en uke med forrige... det var heelt jævlig... hadde de vært bedre på oppfølging så hadde jeg garantert sluppet ut før... gruer meg ikke til fødselen, men dagene på sykehuset etterpå.. jeg skal ut så fort som mulig denne gangen....

Selvfølgelig er det bra at man kan få velge selv.

Men jeg blir bekymret på bakgunn av barsel oppholdet mitt sist.

Jeg hadde mest sansynlig langvarig vannavgang sist (de tror det kanskje var hull på hinnen oppe på siden og ikke i bunn og derfo ikke ble oppdaget) Oppfølgingen denne gang er så som så... selv med samme svangerskaps forløp osv.. Men de tror og mener at væsken skyldes sopp infeksojon de ikke vil jeg skal behandle med mer enn bare krem utenpå nr det blir for gale (gøy!)

når lille philip ble født virket alt nomalt (vi hadde feber begge to men det var visst ikke uvanig etter en så lang fødsel) 1 døgn etter fødsel fikk lillemann påvist infeksjon (etter at jeg hadde fått totalt sammenbrudd til pleier på KK)

Jeg kontaktet både pleiere og jordmor flere ganger ia dagen men endte opp med å sitte 8 timer og prøve å amme konstant.

Tenk hvis vi hadde reist hjem fordi alt var "normalt". Med tanke på at når pleier endelig tok meg alvorlig og tok en titt på babyen min så hadde han feber, stiv nakke, var dehydrert og hadde ikke tisset enda. Men da våknet alle der oppe og ila 20 min var prøver tatt, lege hadde sett på han og vi var flyttet til nyfødt overvåkningen.

Men følelsen jeg hadde første døgnet klarer jeg liksom ikke slipp helt tak i. Fødselen skal gå greit uansett og den kvisr jeg meg ikke til :) Men tiden etterpå bekymrer meg.

Håper ikke jeg skremmer noen med dette for dette er det som skjedde med meg, mens andre har sine opplevelser.

Og jeg må jo tro og håpe at denne gangen blir alt mye bedre.

De som jobber på nyfødt overvåkningen skal ha masse skryt! De hjalp med både amming, bading og det meste jeg lurte på :)

(ble langt dette gitt, tror jeg trengte å lette hjertet litt :) )

Dette er et så omfattende grep i forhold til vedtatte retningslinjer for barselsomsorgen i Norge at det aldri kan gjennomføres uten politisk ryggdekning og det tror jeg kan bli vanskelig å få FOR ANDRE ENN DE SOM VIL HJEM.

Selv har jeg begge gangene hatet oppholdet på føden og ikke kunnet vente med å komme meg hjem, men siden jeg bor langt unna sykehuset har jeg måttet bli til dag tre selv om både babyene og jeg har vært i knallform. Jeg opplever det som frustrerende og kvelende å være på barsel etter fødselen og skulle gjerne reist hjem samme dag. Vel å merke hvis jeg følte som de to foregående gangene.

Og jeg tenker at hvis vi som faktisk VIL hjem fort og har muligheten til å få hjelp og oppfølging der vi bor kan skape mer plass for dere som trenger å være lenger på sykehuset, er vel det i alles interesse. Hvis det at jeg reiste hjem samme dag gjorde at en annen kunne bli der lenger, eller fikk enerom de dagene hun var der, ville intet gledet meg mer (bortsett fra det at jeg fikk hjem, da:-))

Akkuratt når det gjelder haukeland er det vel nesten like greit, der er jo helt forferdelig og måtte vær uansett.... Nå som de har lagt ned barselhotellet er det jo ikke levelig.. Jeg besøkte en venninde som fødte for en stund siden og jeg vil nesten påstå at jeg gikk derfra med fødselsangst.. :)

Leste ikke hele artikkelen, men forstår det som det er et valg,

tror mange sykehus lar friske fødende reise tidlig hjem.. Fødte sist for 12år siden men dro hjem den andre dagen (fødte mandag morgen og dro hjem onsdag formiddag) Kjenner flere som bare er ett drøyt døgn, på eget initiativ.

Selv synes jeg det er greit, uansett årsak, hvis tanken er at de kan spare penger OG det er et valg for den fødende ser jeg ingen problemer med det.

Noe normal blir det neppe, fokuset er fortsatt stort på mor/barn og trivsel..

Men vi er alle forskjellige med ulike behov..

Helse Norge har jo ikke så mye penger, og føde/barsel er utsatt i mange fylker, så da er det vel ett av mange tiltak.

uff hørtes virkelig ikke bra ut på Haukeland nei. men de kan ikke sende deg hjem om du ikke vil hjem selv... de kan da ikke begynne å tvinge folk... lykke til og håper du får bedre oppfølging denne gangen. du får skrive et brev til dem, kanskje det hjelper.

Synes veldig mange hisser seg opp over dette totalt uten grunn. Hadde dere lest saken nøye hadde dere sett at det for det første ikke er noen som helst som blir tvunget hjem etter fire timer, eller fire dager for den saks skyld. Det er helt _valgfritt_.

De som velger å dra hjem tidlig blir heller ikke bare overlatt til seg selv. De får oppfølging hjemme av jordmor som hjelper dem med det de trenger.

Jeg kan ikke med beste vilje se at dette er noe som helst negativt for noen. De som vil og kan dra hjem tidlig får gjøre det, og får samtidig hjelp hvis de har behov. De som vil eller må være på barsel kan gjøre det, og siden mange andre sikkert har valgt å reise hjem tidlig betyr det bedre plass på barsel (kanskje slipper man å dele rom) og bedre oppfølging fra de ansatte. Dette er en vinn-vinn situasjon for alle fødende.

Annonse

Jeg er sånn som vil hjem med fort jeg da :P

Er ikke spesielt glad i sykehust, alt er hvit og kaldt..

På barselhotellet er set så stillle og ensomt syns jeg..

3 dager for meg med første mann var mer enn nok, sååå godt det var å komme hjem da !

Denne gang hvis alt er som det skal, vil jeg prøve å komme meg hjem igjen etter et døgn :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...