Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Jeg blir stadig så forundret over alle de desperate søvninnleggene her inne, hvor man ofte virker veldig overrasket over at babyen har begynt å våkne på natta, og prøver å finne mulige forklaringer på dette (gjengangeren er vel tenner og vaksine spesielt). Min erfaring, og min kunnskap om dette, sier imidlertid at det er helt normalt at babyen våkner litt iløpet av natta, og at det ikke trenger å skyldes konkrete ting som f.eks tannfrembrudd el vaksine- det KAN skyldes det såklart, men slettes ikke alltid. Min erfaring med søvn er også at den går i faser; noen gode perioder, som kanskje avløses av dårligere perioder, før det kommer en god periode igjen osv osv. Det er ikke slik at selv om babyen sover natta gjennom når den er f.eks 2-3 mnd, så kan man forvente at det er sånn det kommer til å fortsette å være det neste året- dessverre;) Det er mange ulike ting som etterhvert spiller inn på nattesøvnen og som kan gjøre den dårligere, f.eks store utviklingssprang, at barnet blir mer bevisst på sine omgivelser, at behovet for dagsøvn plutselig endres, tannfrembrudd, sykdom osv. En annen viktig ting som ofte kan gjøre søvnen trøblete er dette med søvnfaseoverganger; etterhvert som babyen blir eldre kan den begynne å trøble med overgangen mellom tung og lett søvn (gjerne etter 30-45 min)- dette gjelder både på dag- og nattestid, og da spesielt kveld. Og veldig ofte bare våkner de, uten at man kan finne noen logisk forklaring på det- og akkurat DET er vel kanskje det mest frustrerende for oss som foreldre (sier en som har litt FOR god erfaring med akkurat det; her har vi hatt myye nattevåk iløpet av storesøsters 2 år gamle liv, og veldig ofte har d ikke vært mulig å finne en logisk årsak til disse oppvåkningene, siden det dessverre bare er slik at noen babyer sover godt, mens andre babyer våkner mer iløpet av natta..) Fant også dette på http://www.sovlillebaby.com/, litt generell info om babyens søvn på de ulike alderstrinnene; Det er naturlig å våkne flere ganger i løpet av ei natt. Det gjør du og jeg også. Men vi snur oss rundt og sovner videre, så vi husker knapt disse oppvåkningene. En baby, derimot, vil gjerne savne mammas nærvær. Kanskje lå hun i armene hennes da hun sovnet, og da er det vel ikke så rart at hun nå lurer på hvorfor hun ligger i sengen? Dermed gjør hun som alle friske barn ville gjort: Hun påkaller mors oppmerksomhet. 6 uker - 3 måneder De første månedene kan være utmattende for deg som forelder. Kun få babyer sover natta igjennom fra starten av. Vanligere er det at de våkner hver til annenhver time, dier i lange perioder av gangen og kun har en lengre søvnperiode i døgnet. Er du heldig, vil "lang søvnperiode" bety så mye som 5-6 timer. Barnet har fortsatt flere søvnøkter i løpet av døgnet. Noen få sover natten igjennom, vanligere er det å våkne 2-4 ganger for nattmåltid. Spedbarnet kan sove mye en dag, og mindre neste dag. Dette henger blant annet sammen med at de ikke har fast døgnrytme enda. 3-6 måneder Døgnrytmen faller etter hvert på plass. Det er vanlig med 2-3 lurer på dagtid og lengre søvnøkter på natten. Likevel opplever mange rundt 4 måneders alder at spedbarnet i en periode sover dårligere. Hos barn som får morsmelk, kan dette være pga en lengre økeperiode. 6 måneder De fleste 6 måneder gamle barn sover i ett strekk i minst 5 timer om natten. 59% av barna våkner fortsatt minst 1 gang for mat. De fleste kan klare å sove i ett fra perioden 00-05. Flere studier definerer faktisk dette som "å sove natten igjennom". 7-9 måneder Mange barn sover nå natten igjennom, men et 7-9 måneder gammelt barn kan i perioder våkne oftere igjen. Det kan ha sammenheng med at barnet i den perioden blir mer bevisst på omgivelsene. Når mor begynner i jobb, er det også vanlig med midlertidig hyppigere oppvåkning. Oppsummert: Det er normalt å våkne flere ganger i løpet av natten for de små. Nyfødte kan våkne så hyppig som annenhver til hver time. De litt eldre bør ha 2-3 timer i alle fall mellom oppvåkningene, og barn over året bør våkne max 1-3 ganger. (Barn som samsover og fortsatt ammer våkner gjerne, men det er selvfølgelig mulig å nattavvenne fra morsmelken for så store barn.) Er det hyppigere, og det ikke dreier seg om en økeperiode, kan man vurdere om det er noe som plager babyen. http://www.sovlillebaby.com/generelt.htm
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. november 2010 Forfatter #2 Skrevet 1. november 2010 Og jeg vil bare få presisert at dette ikke er ment som kritikk - det er bare bra at man kan få bruke dette forumet til å skrive nettopp desperate innlegg om dårlig nattesøvn el lign. (det har jeg selv gjort maange ganger opp igjennom;) - det er mer ment som en mulig forklaring på saker og ting, og en sammenfatning av mine egne erfaringer om dette, som begynner å bli ganske så mange, etter X antall søvnløse netter opp igjennom og mye desperat googling om temaet søvn
*LillaMeg* Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Det er jo sant da, men noen ganger er det så lite som skal til for at ting skal bli "normalt" igjen, og da er det greit å få høre andres meninger, erfaringer og tips..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2010 Jaja, det er klart- og det er jo nettopp derfor man har sånne forum også! Men det er også viktig å være obs på at man faktisk må regne med en del nattevåk når man har små barn, det er dessverre en del av pakka ofte, enten man liker d eller ei (og det er dessverre ikke alt som lar seg løse med små enkle grep heller- det vet jeg som sagt ALT om hehe, noen barn må rett og slett bare "vokse det av seg"/ man må ta tiden til hjelp). Men for all del- man må gjerne spørre og grave her inne, og prøve å dra nytte av andres erfaringer, absolutt- det kan ofte være nyttig, men det var som sagt ikke ment som en kritikk av det i det hele tatt =)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2010 Denne siden har også en del interessant info om søvn; http://www.barnogsøvn.com/?page_id=143
stearin Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Enig med deg HI. Ikke uvanlig at selv om babyer har hatt noen netter hvor de sover hele natten, for så å begynne å våkne oftere, eller få en periode der de våkner oftere. Jeg tar det med å våkne hos små babyer (0-4-5mnd) skyldes noe behov. Enten trenger de mat eller bleieskift og kos.
Gjest Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 Kjempefint at du la ut diverse linker som kan forbedre nattesøvnen hos de små Fikk litt avsmak med en gang jeg leste innlegget ditt siden jeg synes du fremstilte andre foreldre som dumme og deg selv som den altvitende hva det anngår søvn men, siden du skrev under at det ikke er ment som kritikk så forstår jeg deg bedre. Synes bare tonen i innlegget var litt merkelig. ( det er jo selvfølgelig relativt da, siden du tydeligvis ikke har spilt inn innlegget med lyd ) Vi har sliti så utrolig med nattesøvnen til lillegutt.. aj aj aj for en kamp! Våknet hver eneste time siden fødselen av.. han er straks 7 bikker over til 8 mnd straks. Men, de siste 4 - 6 ukene har søvnen forbedret seg drastisk med små tiltak. Mammas brukte tshorte og himmel over sengen gjorde underverker og det er nå som vi lever i himmelen i forhold fra hvordan det var. Merket at sønnen vår er mye mer tilfreds om dagtid og Søvn er alfa omega! Håper ikke du har skrem noen for å stille spørsmål ang søvn her inne nå da!
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Jo er jo sant at det er normalt å våkne flere ganger om natta.MEN det fins unntak. Å jeg er redd at mange føler seg som verdens værste mødre fordi dem syns de ikke får til sovinga til barnet, etter å ha lest innlegget. 3-4 oppvåkninger vil jeg kalle normalt da imellom 7-7 ved 6mnd før det hver 2,5-4time normalt. Er problemet større enn som så bør en iverksette litt tiltak. Jeg har hatt 2 barn som ikke sov en hel natt før de bikka 4år! å minsta hun har sovet natten igjennom fra 4-6 ukers alder. Å jeg kan love deg hadde du hatt de to elste mine så hadde du vært desperat!! da snakker vi at jeg ALDRI fikk mer enn 20min sammenhengende. (dette var mme barn så de kunne jo ikke få melk i tide å utide som med pupp) ikke tok de smokk (prøvde alle varianter). jeg lå å vugget dem med en på hver arm for å prøve å få demm til å sove igjen. noen ganger gikk det andre ikke. selv på dagen sov dem ikke! så umulig å hente seg inn igjen. Med en mann som nesten aldri var hjemme å kunne avlaste så gikk jeg på en smell. Er ikke alle mannfolk som er hjemme å henger i skjørtekanten parat for å hjelpe til. Noen ganger virker det slik her på dib. å om han ikke gjør det så må en bare få kasta an på hue å reva ut. Vel jeg er fortsatt sammen med samme mannen! Enden på visa hos oss ble lange kurer med vallergan, astma medisin å ørten forskjellige andre ting. du kan selv tenke deg når legen forskrev ut vallergan til babyer i alderen 6mnd for mor var så utslitt at hun ikke orket å stå oppe lengre. Når de endelig fant ut hva som feilte barna å de fikk rett medisin så sov de plutselig 12timer i strekk (dette snudde over natta samme dag som de fikk rett medisin!) Nå så sitter jeg på mer kunnskap å denne ganga har jeg hatt rutiner fra dag 1. mating på klslett å soving etter klokka. Går faktisk ann å få barn inn i en rutine selv om dem er små. etter 2-3 uker så sov vår lille 10timer sammenhengende å ved 6-7uker så ble det 14-15 timer sammenhengende! å slik har vi det fortsatt hun er nå 9mnd. Så ja i de fleste tilfeller er det normalt men det finnes untak!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 2. november 2010 Hæ? Hvordan kan man føle seg som verdens verste foreldre etter å ha lest dette innlegget her?? Den skjønner jeg ikke - meningen min var ihvertfall stikk motsatt; at man IKKE skal føle seg som verdens verste foreldre hvis baby sover dårlig om natta, siden det er helt normalt at babyen våkner litt, og det ikke alltid er så mye vi foreldre kan få gjort med den saken dessverre... Større el mindre grep kan selvfølgelig gi den ønskede effekt i mange tilfeller, men slettes ikke alltid, det er min erfaring ihvertfall, etter nesten 2 år med trøbbel på nattesøvnfronten, og mye utprøvd og testet. Jeg tror derimot at utsagn som du så bastant kommer med; at bare man har rutiner fra dag 1, så vil ungen sove godt og gjerne hele natta gjennom fra tidlig alder, at slike utsagn kan få mange foreldre til å miste motet, fordi de kanskje prøver på akkurat det samme selv, men ikke får det til.. Rutiner er vel og bra etterhvert som baby blir større og forstår mer, men de første tre månedene er det ikke alle babyer som har en fast døgnrytme engang, og da blir faste kl.slett og rutiner vanskelig, om ikke umulig. Så små babyer styres jo av de basale behovene som mat, søvn, kos osv- ikke av klokka, så selv om du f.eks har vært heldig denne gangen, og har fått en baby som er sulten ved faste tidspunkt, og som sover ved faste tidspunkt, så gjelder dette dessverre ikke alle... (man kan jo ikke tvinge en baby som ikke er sulten til å spise f.eks, ei heller hypnotisere en nattevåken nyfødt til å zzzzove, den evnen innehar ihvertfall ikke jeg hehe) Og du over her; neeeei!!, det var abslutt ikke meningen å fremstille andre som dumme og meg selv som et allvitende orakel, selv om jeg ser at det kanskje kunne oppfattes sånn pga språket mitt... Jeg har vært desperat selv jeg, maaange ganger, etter netter med tilnærmet null nattesøvn pga våken baby (jeg sover ikke stort nå heller egentlig, men begynner vel å bli vant til det på et vis:p Det var vel mer ment som et innlegg for å fortelle litt om mine egne erfaringer etter snart 2 år med søvntrøbbel, samle litt info om søvn, og sette litt fokus på at det faktisk er helt normalt med en del nattevåk når man har små barn - men ikke dermed sagt at man ikke skal få lov til å stille spørsmål om det her inne, eller føle seg trøtt og hjelpesløs/ frustrert. Hmm, kom d klarere frem nå?
LittLykkelig Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 Synes man kan få krasse svar fra folk som blir støtt nesten uansett hvordan man formulerer seg her inne.. Tydelig at det med å være foreldre er et veldig sårt tema..
_Løvemamma_ Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Jeg kan heller ikke forstå at noen kan ende opp med å føle seg som dårlig forelder pga innlegget ditt. Det må vel føles bedre å vite at det at barnet ditt våkner om natten er HELT NORMALT istede for å tro at alle andres barn sover helle natten, og det bare er du som ikke klarer å 'få' ungen til å sove? Kjempeflott hovedinnlegg
Aibell Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Godt formulert! Babyens søvn er virkelig ikke en målestokk for hvor god mamma eller pappa man er.
Turbojenta og lillesøster Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 Takk for et fint innlegg med god informasjon. Jeg er så glad for at noen skriver at dette faktisk er helt normalt. For å være ærlig er jeg en smule lei av spørsmålet "sover hun gjennom natta enda?" og påfølgende, "ååh så dumt da" når jeg sier at nei det gjør hun ikke, hun er oppe 1 noen ganger 2 ganger i løpet av en natt for mat. Så får jeg masse råd om hvordan jeg skal få hun til å sove hele natten, helt sikkert velmente, men for min egen del er jeg ikke klar for å verken ha hun på eget rom enda, eller la hun skrike til hun skjønner at hun ikke får noe mat. Hallo? hun er faktisk bare 4måneder, og det er slett ikke uvanlig med både en og flere oppvåkninger. Er hun sulten så skal hun jaggu meg få mat på natta også. Det er ikke en dans på roser å være mamma, og selvfølgelig kan jeg også savne nattesøvn en hel natt gjennom, men nå er jeg faktisk hjemme med barnet mitt og det er hennes behov som skal gå først! Flott med de som har barn som venner seg av nattmåltidene av seg selv, men jeg har absolutt ingen planer om å tvinge inn noen avvenning her enda., Men det er jo som med alle andre ting, de som har noe å skryte av gjør det og vi som har de mest normale barna (i hvertfall i følge oversikten din over 6mnd gamle babyer) føler at vi har barn med søvnproblemer!
LittLykkelig Skrevet 3. november 2010 #14 Skrevet 3. november 2010 Min lille snusk tar natt mellom 19 og 20, spiser først etter 6 timer, så 3 timer, så 3 timer igjen. Han spiser i under 10 min og sovner helt fint igjen etterpå. Har blitt vant til det, selvfølgelig ville det vært deilig å slippe å mate han, men er uansett strålende fornøyd med at han sover bra både før og etter (stort sett). Synes egentlig det er for mye forlangt at en liten baby skal klare seg i 12 timer uten mat liksom.. Orker derfor ikke å bry meg når folk maser om hvor mange ganger han våkner. Vi er fornøyde her og det er det viktigste Og med små babyer så virker det egentlig som om det meste er normalt. De som har det veldig "enkelt" på et område, sliter kanskje mer på et annet. Egentlig helt håpløst å sammenligne egen baby med andres..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå