Gå til innhold

Dere som ønsker å ta homeopatmedisiner:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slike utsagn som "homeopatien er så sammensatt at det er vanskelig å teste den på samme måte som man tester paracet eller andre legemidler" er nettopp det som feller hele fundamentet for hvorfor dette skulle ha noe effekt (rent bortesett fra de kjemiske umulighetene, da...).

Slik kan man parkere enhver skepsis hos de som ikke ha blitt homeopati-troende ennå - med en slags "dette er for komplisert til at vi kan forstå det" holdning. Bullshit!!!!!!

Hvorfor skal ikke homeopati kunne testes og prøves på vitenskapelige prinsipper på lik linje med konvensjonelle medisiner?

Det er en stående belønning (Utlovet av en amerikaner ved navn James Randi) på 1 million dollar til den som klarer, ved hjelp av pålitelige vitenskapelige metoder, å vise forskjellen på et såkalt homeopatisk preparat og et ikke-homeopatisk. Ingen har gjort krav på belønningen ennå..

Det lukter i det hele tatt ganske så våt hund av en behandlingsform som motsetter seg testing, og som desperat klamrer seg til gamle eventyr og ritualer som grunnlag for de effektene de påberoper seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viser til innlegget mitt over om likhetsloven, med sitat fra side om alternativ behandling. Skjønner fremdeles ikke forskjellen på homeopati slik det er forklart i sitatet, og isopati. Ligger forskjellen i "potenseringen"? I så fall blir forskjellen at isopati er potensielt farlig, mens homeopati kun er uvirksomt.

Og "enden på visa" er ikke feber, det er nettopp det som er poenget. Belladonnalkaloider fremkaller en reaksjon som gir sympaticus-dominans, mens feber er noe helt annet. Å behandle feber med belladonnaalkaloider (fortynnet til det bokstavelig talt umulige) blir dermed latterlig meningsløst.

At det finnes legemidler som benyttes uten at man kan forklare hvordan på molekylært nivå, har jeg allerede vært inne på. Forskjellen er, som nevnt, klinisk utprøvning.

Selvfølgelig er det fullt mulig å kjøre klinisk utprøvning med homeopatiske midler. Argumenter i mot er bare BS som beskytter kvakksalveriet. Skolemedisinen opplever også at noen pasienter tåler en medisin bedre enn en annen pasient, noen er allergiske, og noen får helt unike bivirkninger som ingen andre opplever. Skolemedisinen tar høyde for biologisk mangfold, og den gjør det blant annet vha statistikk.

Dessverre er den seriøse legemiddelindustrien opptatt med å finne medisiner som virker, så derfra vil det nok ikke komme noen penger til finansiering av slike klinisk utprøving med homeopatiske midler. (Dette skal overhodet ikke oppfattes som en helhjertet lojalitet til legemiddelindustrien, det skjer mange feilprioriteringer).

Jeg synes imidlertid det sier ganske mye om homeopater generelt at ingen med ett eller to bein innafor industrien virker interessert i å forsvare sitt virke på vitenskapelige premisser.

Det du sier om skolemedisinsk grunnlag i 21:09, betyr for meg at homeopater får nok skolemedisinsk utdannelse til å skjønne hvor lenge de kan tappe syke folk for penger før de blir såpass dårlige at det er uforsvarlig ikke sende dem til en ordentlig lege. Kudos for det.

Selv om jeg tror på mind over matter, betyr ikke det at jeg synes det er greit at noen tjener penger på andres elendighet, det er det som er min brannfakkel her.

Skrevet

Har bare lyst til å minne om at jeg startet denne tråden til de som ønsker å ta homeopatmedisiner i forbindelse med fødsel, som det også står i overskriften. Inspirert av en annen tråd her inne der noen anbefaler dette. Det var ment som et vennlig og positivt innspill.

At vi er uenige om homeopatiens fortreffelighet, er en annen greie.-Vi blir nok ikke enige, og har vel heller ikke lyst til å bli overbeviste av hverandres velformulerte, velutdannede og kunnskapsrike argumenter. Ender opp med litt sånn intelektuell ping-pong-krig. Jeg har til slutt bare lyst til å si: Måtte vi alle få den fødselen vi "drømmer" om! Ha en flott dag....

Skrevet

Hehe enig med Magica :) Flotte og informative innlegg. Veldig engasjerte folk. Bra det. Sånn går verden videre :) Tipper både Hera og Mish er enige i at om man (mot all formodning) skulle ha lyst til å prøve homeopati, er det bedre å velge en homeopat som er godkjent av NHL (som da har MNHL tilknyttet tittelen sin) enn en man ikke aner hva slags bakgrunn har overhodet.

Ha en fin dag og lykke til med kommende fødsel alle mann :-)

Skrevet

Interessant dette synes jeg, selv om det antakelig er så mange svar her nå at ingen orker lese mer:)

Jeg hadde store plager med psoriasis i over 10 år. I alle disse 10 årene prøvde jeg alt som ar av div legemiddel og alternative behandlinger.

Hver gang hadde jeg tro på at NÅ!!!! Men neida.... Etterhvert mistet jeg tro på alt, også da mor tok meg med til homeopat. Jeg bare dyttet i meg de små hvite på kommando. Etter 14 dager var 10 års helvete over!! Jeg har ikke hatt så mye som en flekk i ettertid.

Jeg driter i hva som virket, placebo eller ei, men jeg er frisk og det er jo det som teller...eller??

Støtter Magica, folk gjør nå som man vil, heldigvis. Men ingen her inne kan sitte og si at de vet hele sannheten om hvordan dette virker eller ikke virker.....

Lykke til med fødsel alle sammen:)

Luna.

Skrevet

Magica - intellektuell ping-pong (bra uttrykk) kan være ganske gøy, og jeg liker å høre på andres velformulerte og veloverveide argumenter. Det virker skjerpende, og det er ikke altfor mye slikt her på BIM..

Det kan vi sikkert alle ha godt av i vår svangerskapssfære.

Merker jeg allerede har gått litt i "bygge rede-modus" og synes det er fint å strikke, bake og vaske og brette babytøy og la meg fascinere av hvor smått det er..

Fint å kunne trives på flere intellektuelle plan.. og fint å kunne ha en opphetet, men saklig diskusjon uten personangrep. (Slik det alltid er på feks anonymforum)

Skrevet

Ja det var mitt innlegg. Jeg er enig med "alle" her jeg. Og dritimponert over kunnskapsnivået. Sist gang på BIM kunne halvparten ikke stave engang.

Jeg er åpent tvilende, og tror ikke det var placebo rier jeg fikk av å ta Caulophyllum.

Men om det var dette som lagde rier er en annen sak...

Skrevet

Registrerer at ingen brydde seg om at tråden ble kuppet, før de gikk tom for argumenter. (Jeg er dessverre så smålig at jeg ikke kan la være å påpeke det.)

Her er en morsom link som jeg fant i VG i dag, med en veldig morsom video nederst, som oppsummerer mine innlegg her.

Enjoy! :)

Skrevet

Det er ikke alle som er like kjappe og inteligente som deg vettu;) Men om det er viktig for deg å føle at du hadde de beste argumentene, og at det ikke hadde noe å gjøre med at det iksom ikke var noen vits i å skyte ping-pong mer,-så værsågod...hehe

Det er ikke alle som er like glad i å argumentere i det uendelige uten å komme noen vei skjønner du,-bortkasta energi kaller jeg det!(og da snakker jeg ikke om energi i naturvitenskapelig forstand. Så kan du jo starte en diskusjon om det finnes...hehe)

Ha en fortsatt fin dag:)

Skrevet

Mish - fornøyelig klipp nederst i linken der! Og må si jeg i min forutinntatthet ble litt overrasket over at det faktisk er en _VG_ journalist som har skrevet dette blogginnlegget.. Er ER virkelig mer mellom himmel og jord enn man vet om! ;-)

Skrevet

Jepp. Veldig bra. I want to put them all in a sack, close the sack and beat them with sticks! hi,hi. Hadde litt ekstra moro av at han også nevner prester i samme slengen. Jeg forstår ikke hvorfor prest er en beskyttet tittel.. Enten er prester kristendomshistorikere, og bør kalle seg det, eller så er de quacks, de også.. oppi sekken med dem!

Skrevet

Haha!

Jeg digger når han snakker om å ha med tullehuer og kvakksalvere i debatter, "for the sake of balance".

"Here's Barry, who believes the sky is a carpet, painted by God."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...