Gå til innhold

Ang. ullklær...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha mitt første barn i desember og har fått det for meg at jeg skal bruke endel ullklær gjennom vinteren. Men har fått et inntrykk av at det bare er nøstebarn og ubehandlet ull som er bra nok....??Så nå driver jeg å er skeptisk for ullklærne kjøpt andre steder. Er det virkelig sånn at f.eks. ullbodyene fra H&M og merinoullklær fra Yoha ikke er bra for barnets hud? Eller er jeg blitt for påvirket av Nøstebarns påstand om at det er kun ubehandlet ull som er trygt? Hvordan vet jeg om andre ullplagg inneholder fremmede stoffer... Hmm..

Bytter dere andre på ull og bomull litt om hverandre eller går det kun i ull innerst på kroppen for dere som sverger til ull?

Selv syns jeg ull ikke er så veldig behagelig mot huden min. Vet vi at barnet trives i ull??

Kan noen hjelpe meg med denne helt sikkert overdrevne usikkerheten???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bruker alltid ull innerst på barna på denne tiden og utover vinteren, men bruker for det meste janus/devold. Har også brukt en del nøstebarn, men har vært litt "uheldig" og vaska det litt for hardt ett par ganger og dermed blitt krympa..... Er forøvrig veldig fornøyd med janus og har aldri tenkt over at det ikke er bra for huden:) bare prøv deg fram tror jeg:)

Skrevet

Jeg tenker også at Nøstebarn nok har vært veldig "flinke" med markedsføringen sin...

Så lenge ulltøyet er mykt og godt (har ikke sett på ulltøy ennå.. ) så er det sikkert bra. Skal stikke innom H&M en dag snart og titte litt. Termin i februar så det blir ulltøy på denne babyen i alle fall. Kjøper så jeg har litt så ser jeg hvordan hun vil trives i det!

Lykke til!

Skrevet

Har brukt ullklede av ulike merke, likar mellom anna Joha og Janus. Eg vaskar sjølvsagt kleda ein gang før bruk for å få vekk evt kjemikaliar og støv frå produksjonen. Eg synes dei er elastiske og gode, med små fibrar som ikkje ser ut til å klø. Nøstebarn har og gode produkt, er veldig glad i pysjen og ullfleecedressen, men ein del barn kan reagere på lanolin som er i den ubehandla ulla. Enkelte barn med atopisk eksem tåler ikkje ull direkte mot kroppen i det heile, og klarar seg fint med bommull, så ikkje svi av alt for mykje på ullklede før du veit at babyen tåler det.

Det vil alltid vere dei som meiner at kun det aller beste er godt nok til babyen, og difor berre vil bruke ubehandla ull, silke og bambustøy, men eg er litt nøktern til den propagandaen.

Skrevet

I siste Foreldre og Barn var det test av ullklær til barn. Les hva som står der, både om forskjellige merker og generelt om ullklær.

Jeg er ikke med i "Ull-mafiaen". Poden min på 2 år er utrolig tørr i huden på vinteren og når jeg bruker ull rett på huden hans, blir det bare kløete og fælt. Det eneste jeg ikke opplever dette problemet med er Devold. Så jeg holder meg til det. Men han går mest med bomull innerst til daglig.

Jeg ser vel egentlig ikke vitsen med å ha ull til de aller minste. De er veldig myke og sårbare i huden, så jeg vil ha det myyykt. De svetter ikke og en må gjerne skifte på dem flere ganger om dagen (flytende babybæsj er vanskelig å ikke få lekkasje av). De skal ikke ut i ekstremvær og blir de våte, skifter vi på dem med det samme.

Ull er imidlertid supert til litt større barn; som beveger seg, veksler på å være ute og inne, blir våte osv. Da kommer ullas fantastiske egenskaper til sin rett.

Her som ellers: følg magefølelsen. Hvis ulla kjennes ubehagelig mot din hud gjør den det enda mer for babyen.

Skrevet

Neida, ikke heng deg opp i slike teite reklamer :P

Men, ikke kjøp inn for mye ull. Kommende storebror her i huset, tåler ikke ull rett på huden, så du kan jo se an først med et par bodyer, i tilfelle.

Her går det i JOHA ull, med bomull på innsiden, funker supert.

Trenger ikke koste en million for ulltøy for at det skal være bra.

Men H&M ullet, den liker jeg ikke noe særlig. Den ble fort slarkete og ble veldig stor etter vask.

:)

Skrevet

Til de første barna mine brukte jeg ullklær fra HM, Cubus og Spar. De fungerte veldig fint, men jeg har så senere kjøpt ullklær fra Nøstebarn og de er jo i en annen kvalitet.

Når det kommer flekker og væske på, så synes jeg det i mye større grad "preller" av så da føler jeg at det vil være bedre for barnet enn de billige. (holder barnet tørt,varmt og rent...)

Jeg venter også barn i desember og har kjøpt et par bodyer i ull og noen i ull/silke blanding fra Nøstebarn. Nøstebarn skriver i salgsbladet sitt at babyen ikke trenger så mange klær dersom man bruker deres ullklær.

Skrevet

Nei som de andre sier, ikke tro at nøstebarn trenger ha den beste ulla! Vi har vel omtrent prøvd alle merkene som finnes i ull, for vi har en gutt som gulpet mye første året, og da er ull suverent! (Slipper å skifte om babyen ikke gulper så mye. Vi hadde selvfølgelig smekke på ham i tillegg, men det kom slike mengder at klærne fort ble våte.) Bruker fortsatt ull på ham innerst så godt som hele året.

Vår erfaring er: Om du får et barn som er relativt rund (som veldig mange babyer er), så synes jeg at Janus og Joha har vært best. Ikke så trange i passformen. Ellers er Devold veldig bra og også polarn og pyret sin ull. (Men denne synes jeg er litt overpriset, og kjøper da heller janus når jeg finner dem på tilbud.)

Nøstebarn har mange bodyer i ull-silke-blanding som er veldig gode på vår og høst, og på sommeren også om det ikke er altfor varmt. Nå har noen andre merker også begynt med denne blandingen, men før var det nesten bare nøstebarn. Så dette pluss halstørkler i ull har vi kjøpt på nøstebarn. Synes nøstebarn har bra varer, men at de er noe overpriset, så finner du tilsvarende produkter på andre merker ville jeg valgt det! (Og nøstebarns produkter må håndvaskes, så dette bør taes med i beregningen... Hvis ikke du har en maskin som vasker skånsomt nok vel og merke.)

Skrevet

Vet at Nøstebarn sier man ikke trenger så mange ullbodyer/pysjer fordi ull er selvrensende. Dette stemmer sikkert ok for større barn/voksne som skitner klær på en annen måte. Men gleder meg til å se den bodyen/pysjen som selvrenser gulp og bæsj. Babyer skifter klær fordi de er tilgriset, ikke fordi de er litt svette.

Vi har brukt mye cubus ull, og har vært fornøyd med det.

Skrevet

Hvis klær (ikke bare ull) er merket med det internasjonale Öko-tex-merket, så er du garantert at det ikke er brukt skadelige kjemikalier eller fargestoffer. Jeg husker ikke helt hvilke ullklær det gjelder, men det finnes i hvert fall noen :-)

Min egen erfaring er at jeg bruker flotte plagg fra Nøstebarn o.l. veldig lite, rett og slett fordi det må håndvaskes. Da blir det bare liggende. Mye mer praktisk med ullplagg som kan vaskes i maskin! Storebror har gått med det hele tiden de tre første høst/vintrene sine og aldri vist tegn til ubehag. Satser på å bruke det på mini også, så sant det ikke kommer noen reaksjon.

Skrevet

Takk for mange fine innspill. Litt mer avslappet nå Så får vi bar prøve oss frem :)

Skrevet

Jeg bruker ullklær på barna fra litt overalt men husk bare på at H&M, Cubus etc selger svært ofte blandingsull som 50% acryl eller bomull og 50% ull. Vil du har ren ull så husk å sjekke lappen. Tror vel ikke de aller minste må ha den tykkeste ullen. Vi pakker nok de inn litt for mye... jeg får helt panikk når jeg ser vognene rundtomkring på senterer og kafeer med babieser som er stappet med klær og poser og så henger det i tillegg et pledd foran for mor vil at poden skal sove. Hvor får de luft fra da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...