Gå til innhold

Introduksjon fast føde fire mnd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jenta mi blir 4 mnd om et par dager, og jeg har tenkt å introdusere henne for fast føde nå etterhvert, selv om jeg egentlig synes det er litt tidlig.. Jeg begynner i jobb når hun blir seks måneder, og tenker det hadde vært greit å ha et par måltider da når pappen skal overta.

Jeg har til nå fullammet og har planer om å amme i alle fall til hun er 8 mnd, men får se hvordan det går når jeg begynner på jobb igjen..

Jeg har kjøpt inn risgrøt, litt fruktmos og sviskepure, og tenkte også å gi litt most potet.

Noen som har erfaring med dette eller noen tips å dele? Kan jeg for eksempel variere mellom de forskjellige matsortene nå i begynnelsen, en teskje med en sort til dagen i noen uker bare for at hun skal lære å svelge, eller må jeg begynne med en ting og ikke introusere noe annet før hun har spist det en periode? Planen er egentlig å bygge opp til et måltid fra rundt fem mnd, men er det da for tidlig å begynne med smaksprøver fra hun er fire måneder?

Jeg har ingen erfaring med dette, og er ganske blank, så blir derfor veldig glad for alle tips dere måtte ha!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi holder på med det samme her om dagen. Gutten min er 4 1/2 mnd og vi begynte så vidt for et par uker siden.

Vi øver på å spise med skje, det er slett ikke så enkelt som man skulle tro ;o)

Vi begynte tidlig rett og slett fordi han trenger mer mat, han har hatt litt lav vekstoppgang.

Fordi det tar litt tid før han får i seg noe særlig av det som serveres på skje lager vi velling til ham en gang om dagen (lager av 120 ml mme og 6 toppede teskjeer risgrøt med banan), så får han ihvertfall i seg det han skal. Når han får ordentlig taket på å spise av skje kutter vi ut vellingen og gir grøt istedet.

Vi varierer mellom ulike matsorter som vi gir med skje, men gjerne det samme 2-3 dager på rad og bare en smak av gangen. Nå om dagen får han most pære og det er skikkelig nammenamm. Da merker jeg også at mindre går rett ut og mer går i magen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...