Gå til innhold

Ha med søsken på ultralyd

Anbefalte innlegg

Har to barn som har lyst til å være med på ultralyden som vi skal på snart. Men jeg begynte å tenke på om det kanskje ikke er så lurt å ta med søsken, i tilfelle de oppdager noe galt på ultralyden? Blir vanskelig å takle det når de sitter der i tillegg og ser på dette? Eller er det opp til hver lege hva de tillater?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142504419-ha-med-s%C3%B8sken-p%C3%A5-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I brosjyren jeg har fått om ul står det at det ikke er anbefalt å ha med søsken.

Jeg har også selv opplevd å være på ul to ganger der det er oppdaget "feil" med babyen, så jeg ville ikke gjort det!

Gjest Tutt1-2-3!

Det kommer nok veldig an på legen... Med nr.2 fikk den vordende storebror være med. Han var da 6 år. Vi hadde pratet mye på forhånd om hva vi kunne se av både bra og mindre bra ting. Husker han fortalte i barnehagen at han skulle bli storebror, men at det ikke var helt sikkert fordi bebin kunne ha "glemt å lage seg hjerne". Unger har enkle løsninger på det meste, bare de får forklart litt! Legen vi var hos den gangen syntes det var kjempefint at gutten fikk delta, og brukte mye tid på å forklare slik at han også skulle skjønne! (var privat ul da) Denne gangen skal vi til sykehuset, og jeg lurer litt på om minsten skal få være med. Eldstemann er snart 10, og han er rimelig bestemt på at han skal være med, men lillebror på 3 er jeg litt mer usikker på, selv om jeg fortsatt mener at han bør få delta han også. Grunnen til at jeg er usikker er egentlig bare at jeg ikke vet hvilken lege vi får, og om han eller hun tillater at så små barn er med.. Kjipt om pappa må vente på gangen for å passe på gutten liksom.. Tenkte å undersøke litt før vi reiser da, for vi har lang veg til sykehuset. Vi har tenkt å ta 3d-ultralyd etter hvert, og da kan i så fall minsten være med på det, OM han ikke kan være med på den andre!

Kommer an på gamle de er:)

Jeg hadde med mine jenter, men de er 12 og 16.. De satt ute mens undersøkelsen pågikk, også kom de inn etterpå..

Syns det er viktig at søsken får delta om de er så store at de skjønner hva som foregår. men vi er forskjellige,.. Jeg ringte nå føden og siden de var så store så er det ikke noe problem. Om de er små kan de forstyrre under undersøkelsen fikk jeg beskjed om :)

Lykke til

synes og at søsken bør være med, men synes og at alder har en del å si. vi hadde med hans datter på begge våre ul. hun var da 10 år på første og 11 på nr 2.- det gikk veldig fint og jeg føler at hun da var stor nok til å forstå, også hvis det skulle være noe galt. jeg ville kanskje satt en grense på 8 år, under det så er de kanskje for små vil jeg si.. :-) lykke til :-) og det går jo som regel godt :-)

I informasjonen fra sykehuset stod det at det ikke anbefales at søsken er med. Hva hvis du får informasjon som ikke er så lett å takle? Nei, jeg ville ikke hatt med søsken. Ta det ihvertfall opp med sykehuset/legen på forhånd så vet du hva de mener om saken.

Annonse

Vi har blitt frarådet fra sykehuset om det å ha med barn på ul, samme hvilken alder de er i.... Så på ordinær ul så får ikke stedatter mi være med.

Men vi har planer om en 3D ul senere, og da skal hun med glede få være med.. Hun er 7 år. :)

Vi ble anbefalt ikke å ha med søsken i brevet fra sykehuset. Det skjønner jeg godt. Jeg ville absolutt ikke hatt med søsken, med mindre det var 100% krise med barnepass.

Realiteten er at av og til får man tøffe beskjeder på UL. Det er en medisinsk undersøkelse, ikke en kosetime. Jeg tror det vil bli mer traumatisk, både for mor og barna som er med, hvis de er til stede der og da når man evt får en tøff beskjed.

Jeg var med på UL da min mor var gravid med min yngste søster, da var jeg ca sju år. Jeg husker det, men det var ikke en sånn fantastisk stor opplevelse som jeg vil leve på resten av livet. For min del hadde det helt sikkert vært det samme om jeg var med eller ikke. Jeg var nok med kun pga mangel på barnepass.

ALDRI!!!

Opplevde en gang å komme på ordinær ul i 19.uke hvor det viste seg at babyen var død.Fikk helt sjokk. Hadde mer enn nok med meg selv om jeg ikke skulle tenke på å "beskytte" søsken i tillegg fra min reaksjon. Den måneden var vi 4 stk her inne på BIM som opplevde akkurat det samme.

Her bestiller vi kanskje en ul om noen uker igjen så søsknene kan være med. Vi får se.

Hadde nok som tidlegare nemt her ikkje tatt med søsken på første ul. Eg må følgast ekstra opp og hadde barnefaren med første gang, ei veninne og datter mi på 7 andre gangen, neste gang blir det antagelig svigermor som blir med.

Hvis det er ordinær ul du snakker om, er det ikke lov å ha med barn på mitt sykehus. Men det er sikkert forskjell rundt omkring.

Ville ikke tatt med barn om det er første ul du skal ha, da kan man aldri vite, men har du hatt flere og vet at barnet er friskt og organene har vært sjekket er det jo sikkert bare gøy å se :o)

Har hatt 6 ul, men når vi skal på 3d skal vi kanskje ha med et barn, 9 åring.

Hei u!

Dette synes jeg må være opp til hver enkelt foreldre å bestemme. Vi skal ihvertfall ha med storebror som er 5 år nå. Han gleder seg veldig,og vi vet det ikke er noe galt med babyen for jeg har vært til tidlig ultralyd for snart 3 uka sia.

Men som sagt bestem dette selv og ikke la andre bestemme over dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...