Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Tenker på alt mulig; som språk, fin/grovmotorik , leker, tegning, spising +++
Underveis --> Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Tja... Si det ;-) Han tar beskjed nå på en annen måte enn bare i sommer. Setter ting på rett plass om vi ber ham om det og er veldig interessert i å gjøre som vi gjør. Drikker av vanlig kopp nå, og lite tutekopp. Snakker som en foss, men mest uforståelige ord 8-) Det kommer alikevel mer og mer nå, og merker at det er stor utvikling på området "herming". Har begynt å leke mer selvstendig nå. Finner på leker selv og trenger ikke en spesifikk leke for å komme i gang. Rett og slett fått i gang fantasien på området. Grovmotorisk har han alltid vært flink. Han er ganske aktiv, og vi har latt ham holde på. Klatrer og balanserer på ting uten store uhell. Flink til å passe seg for trappa, og går den nok selv om han hadde fått lov ( jeg synes det er skummelt når han løper rundt på glatte ullsokker!). Teitei (tegne) er kruseduller ;-) Spisin og han er et kapittel for seg. Joda, mer interessert i å bruke bestikk nå (tilbake til herming), men det er et sabla gris alikevel. Går ikke fort nok, så da blir det hendene. Vi må tillate det, for ellers blir han bare sint og frustrert. Er jo sulten og maten skal inn fort! Spiser alt vi serverer. Leking med maten er derimot ikke lov. Merker små, men store, fremskritt nesten hver uke nå. F.eks. så har han nå skjønt at han må snu briovognene rett vei for å få de til å sitte fast på lokomotivet (pluss mot minuspol på magnetene). Sosialt er han som før, bare med meninger! Alltid vært veldig sosial og blid. Eneste nå er at han protesterer mer på at andre barn bryr seg med lekene hans. "MIN!" *he he he* Tror det blir en veldig morsom periode fremover nå!
Lille C Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Min er vel litt eldre enn 1,5 år. 21 mnd nemlig Spise selv. F eks hente youghurt, åpne den, hente skjeen sjøl og sette seg opp i stolen selv å spise. VELDIG glad i mat, kunne sikkert spist hele dagen. Kle på lua selv, prøver å lukke igjen jakken, tar på skoene selv når hun vil ut. Tegner krusseduller. Hehe. Veldig glad i tegning Snakker mye, danser mye, synger til Timmy Tid, sanger i bhg og vanlige barnesanger ( Ro ro til fiskeskjær) Kan navnene på de fleste ungene i barnehagen, de hun ikke kan prøver hun i hvertfall å si. Men kan si enkle navn på barn og ansatte. Leker med større barn, hermer etter alle ord og prøver å si de selv. Leker med dukker, bamser, ser i bøker ( Spør om vi kan lese boka), bygge duplo, Playdough i barnehagen. Sparke/kaste ball. Prøver å forklare meg ting Kan si tre enkle ord også skjønner jeg på en måte hva hun prøver å fortelle. Har fått beskjed fra bhg at hun er veldig stor og flink for alderen. Hun er minst på avdelingen, går der bare med 3 åringer +.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Jenta mi er 19 mnd nå og snakker endel. pise-spise sitte der se der bil tisse og mange andre ord. Har begynt å sette sammen to og to ord. Hun er ikke så opptatt av lekene sine men elsker å hjelpe oss med å dekke på, lage mat, rydde, vaske, og all slags daglige gjøremål:) liker å tegne, male, være ute og kaste ball. Har begynt å øve seg på å kle på seg selv. Og klarer å få på seg sko, lue og bukser og tre genseren over hodet. Merker veldig stor forskjell uke til uke nå.Og at hun skjønner hva vi sier. Alikevel om hun ikke vil høre etter da. hehe
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #5 Skrevet 4. november 2010 Gutten vår på 18 mnd: Språk: Har vel ca 15-20 forståelige ord. Babler og prater mye og peker og sier "tatt" (takk) når han vil ha noe. Peker og sier "dætta" (hva er det) for å høre hva ting heter. Ellers tar han oss i hånda og leier oss dit han vil. Fin/grovmotorikk: Går/småløper fint. Går trapper med hjelp i en hånd eller krabber dem selv. Klatrer opp i ribbevegger eller gardintrapper. Klatrer opp i sklier og sklir selv (veldig populært). Veldig populært å dytte/trille biler/dukkevogner etc. Hermer etter oss og vasker og soper gulv, tar klær inn i /ut av vaskemaskina etc. Finmotorisk liker han godt å åpne og lukke ting og puppe små ting oppi beholdere etc. Litt utålmodig så gir fort opp bygging av lego/putting i puttekasser etc hvis han ikke får det til med en gang. Setter ting på plass når vi ber han om det. Tegning: Tar av og på korken på tusjen og tegner noen streker/kruseduller. Spising: Spiser selv med skje og til dels med gaffel. Relativt lite søling hvis han ikke tar for mye på skjea eller begynner å bli mett og vil grise. Drikker av glass/kopp selv og setter den fint på plass igjen :-) Er så søt atte! :-)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 siden det er lov å skryte litt her... jenta mi har alltid vært treg med å rulle, sitte, krype, gå, men så kom hun seg endelig på beina og språket eksploderte. hun er ganske nøyaktig halvannet år, hun snakker på det meste fem ords setninger, teller til ti, synger hele bæ bæ lille lam, so ro lillemann, kom nå her og flere, og da synger hun hvert eneste ord. så herlig at hun får blomstre litt, hun som ellers alltid har vært "treg". og så går hun uten bleie hjemme om ettermiddagen, og når hun sier tisse på do, så tisser hun på do på doring! stolt mamma!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #7 Skrevet 8. november 2010 Min gutt er 19 mnd. Jeg synes han er treg språklig. Har fortsatt bare noen få forståelige ord: gakk-gakk, bæ (om alle slags dyr), mamma, pappa, et slags navn på storesøster, titt-tei, hei... Men vi ser at han forstår veldig mye. For noen dager siden pekte han på rett sted på kroppen når jeg spurte. Hvor er munnen, nesa, ørene, tottelotten, magen, øynene. Fysisk synes jeg han er helt på høyden. Han spiser med skje, klatrer veldig mye, løper rundt, går i trappa. Liker godt å danse til musikk. Man sammenligner jo alltid søsken, og storesøster var mye tidligere ute med alt enn det lillebror har vært. Men ungene må jo få lov til å være forskjellige.
Nonsense Skrevet 8. november 2010 #8 Skrevet 8. november 2010 Språk: Han snakker masse som vi ikke skjønner en drit av. Det har han alltid gjort, men nå høres det ut som ekte språk bare med tulleord. Han har begynt å si flere ordentlig ord. Sier mamma, pappa, hei, pus, buss, hade, nei, lys og noen få andre ord. Han skjønner veldig mye av hva vi sier. Har måttet begynt å stave ting/si ting på engelsk for at han ikke skal reagere (f.eks yoghurt, Drømmehagen og bade). Finmotorikk: Han klarer å tegne ved å holde i gripe-tak, og spise med både skje og gaffel, er flink til å håndtere små og store gjenstander og klarer å åpne og lukke bokser, lokk og diverse. Grovmotorikk: Han har begynt å løpe litt, klarer å hoppe såvidt det er og kaster og sparker ball. Han skjønner mer og mer. Klarer å ta instrukser som å plukke seg ut en bok, hente bleie, kaste noe i søpla (han har begynt å skjønne selv hva som er søppel og gå og hive det i søpla selv), svare på enkelte ja-nei-spørsmål og forstå mer og mer sammenhenger. Av lek liker han veldig godt å base, bryte, leke gjemsel (jeg gjemmer meg, han leter og så sier jeg "pip" hvis han ikke finner meg), leke i sandkassa, leke med ball, lese bøker, putte figurer i riktig hull på boks (klarer firkant og runding, men må ofte ha litt veiledning på de andre) og leke med duplo. Han har nettopp nå de siste par ukene begynt å få til å sette duploen sammen og bygge tårn, men det er fremdeles veldig stas å ødlegge det mamma og pappa lager
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 Jenten min er akkurat 19 mnd og har et imponerende ordforråd og språkforståelse. Hun kan navnet på det meste, sikkert 100vis. Og har begynt med setninger som "mamma d e gøy å bade", snakker ganske tydelig også, så blir forstått av alle. finmotorisk er hun også veldig flink. kler på seg, skrur, knapper, tegne kruseduller etc Grovmotorisk henger hun litt etter. Gikk sent. Men det kommer seg. Min forrige var helt motsatt. Veldig tidlig ute grovmotorisk, gjennomsnittlig i språket og veldig sen med finmotorikken Kan skrive under på at barn utvikler seg i forskjellig tempo
Anonym bruker Skrevet 9. november 2010 #10 Skrevet 9. november 2010 Jenta mi er ikke fullt 1,5 år, men snart 16 mnd. Svarer likevel, jeg :-) Hun var ca 15 ord, og ellers er det mye uforståelig babling i tillegg. Hun kan navnet på en gutt i bhg, og så sier hun sitt eget navn minus den første vokalen. Kjempesøtt. Men merker for hver dag at hun forstår mer og mer og hun tar noen enkle "ordre" som å sette ting på plass, være snill mot hunden. Hun løpet rundt og klatrer opp trappa, klarer noen få trinn ned når hun står i bunnen. Ellers er hun forsiktig av seg og klatrer ikke på leker og små møbler. Hun drikker fortsatt av tutekopp og kan spise noe mat med skje selv. Ser at hun blir stadig flinkere finmotorisk til å åpne små bokser og sånt. Og elsker selvfølgelig å åpne, putte noe inni, og lukke og så begynne alt på nytt. Skyveleken er også morsom, plukker ut spill og dvd´r, putter dem i en søppel-kurv og skyver rundt og deler ut til oss. Bøker har hun alltid likt, og nå er hun blitt flinkere til å håndtere bøker som har deler som skal åpnes, dras til siden o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå