Gå til innhold

Vedr amming - ja takk til tips fra dere " erfarene mødre"

Noe vakkert i vente:)

Anbefalte innlegg

Hei

10 dager igjen til termin, og her sitter jeg med kvalme, nedpress osv osv, med andre ord forhåpentligvis skjer det noe snart...

Til dere her inne som har født før, har dere noen gode tips vedrørende å forberede kroppen på amming og amming generelt? Er da altså førstegangsfødende, og av hva jeg hørerer så er det mange som sliter med dette. Tar veldig gjerne imot gode råd :)

Fortsetter under...

Hei!

Lykke til med fødsel og alt som skal skje;))

Har ei jente på 10 år og ei på 7 mnd.

Man hører alltid bare om de som sliter med ammingen, aldri om de det går helt fint med - det går som regel helt fint!!

Ikke stress med det, barnet vet som regel selv hvordan det skal spise - det er medfødt instinkt. Slapp av, finn gode stillinger som passer deg og som ikke er ubehagelig eller anstrengende.

Du har virkelig noe vakkert i vente, man blir såå lykkelig av de små nøstene som krever absolutt alt i en periode;))

Enig med forrige - det går oftest greit. Men likevel et tips fra meg, basert på egen erfaring: be om ordentlig hjelp på sykehuset til å lære å legge barnet skikkelig "inn" på brystvorten. Hele munnen til barnet skal være fylt med brystet ditt. For min del var svært såre brystvorter det aller mest utfordrende med den innledende ammefasen, og det er lett å få betennelse eller sopp hvis det blir skikkelig sårt. Erfaringen min er også at jeg ikke hadde noe særlig nytte av å forsøke å herde brystvorten i forkant - det ble like sårt sist som de forrige gangene. Jeg tror det hadde å gjøre med at jeg ikke var flink nok i de første dagene til å sørge for skikkelig sugeteknikk. Det gikk bedre etter hvert, men da var jo brystvortene allerede blitt såre og vonde, og det kan faktisk ta ganske lang tid før de er fine igjen. (Men skulle du ende opp med såre brystvorten må du ikke gi opp av den grunn, altså. Det går over, selv om man av og til kan lure;)

Denne gangen skal jeg for egen (i mars neste år!) del prøve å ta meg litt mer tid når jeg skal legge barnet til brystet de første dagene, selv om det er fristende å "hekte på" fort og gæli når du sitter der med et sultent og irritert barn....

Og så bør du jobbe litt med å finne en god ligge- eller sittestilling som gjør at du ikke spenner deg for mye. Det er fort gjort å få veldig stiv nakke og skuldre når man begynner å amme, og i barselsperioden er det greit å slippe denslags.

Lykke til med alt, du skal se det går fint!

Også enig med de over. Mitt tips er å tenke at dette ordner babyen og du. Skyhøye forventninger til at dette må vi fikse, og et voldsomt ammepress, kan gjøre mye skade. Min unge hadde riktig ammeteknikk selv, og ville suge myyye, og det lot jeg henne få lov til. Jeg var i en veldig spesiell situasjon uten store forventninger om å få til amming. Det gikk aldeles utmerket likevel. Jeg ble sår selv om teknikken var helt riktig, men det gikk over etter noen dager. Tror det hjelpte meg å ikke se på amming som en prestasjon fra min side. Det ble mer et felles samarbeid og møtepunkt mellom meg og datteren min.

Jeg slet med å amme førstemann. Han sugde ikke godt nok, fikk ikke tak på en måte, så jeg brukte tynne brystskjold for å forme brystvorten. Da fikk ha bedre tak og greide å suge sel¨v.Bare et tips om babyen ikke får til å suge med engang.

Et annet veldig viktig tips er å bruke ammeinnlegg i ull. Det er kaldt nå og veldig lett å få brystbetennelse. Ikke sitt i trekk og amm. De første ukene måtte jeg sett av nesten en time på å amme. 30 min på hvert bryst.

Vi har termin nesten likt vi. Jeg har 14 nov.

Lykke til.

Jeg syntes amming var forferdelig de første dagene. På sykehuset oppfattet jeg det som om amming var eneste alternativ. Datteren min lå å sugde i over en time i gangen. Jeg holdt på å bli små rar og brystvortene så ut som kjøttkaker, hovne, såre og blodutredelser. Jeg fikk mannen min til å kjøpe morsmelk erstatning og sa at hun skulle begynne på dette med en gang vi kom hjem. Nevnte aldri dette til de på sykehuset. Presset var hysterisk. Av dårlig samvittighet fortsatte jeg å gi puppen og angret ikke. Puppene ble herdet og jeg ammet til jenta var 1 år. Får du det til er dette utrolig deilig og lettvindt. Mitt råd: forsøk å herde brystvortene. Dra i dem, klyp og rull. Ha klar brystvortekrem og smør gjerne morsmelken på vorten etter måltidene for så å lufttørke. Morsmelken skal være lindrende.

Annonse

Hei igjen

Tusen takk for gode råd:)

Vært på sykehuset i dag siden det har vist seg hos jm at lille tulla ikke er så liten like vel. Etter vekstestimering ul så faller hun heldigvis ikke inn under kategori lille trille helt enda, og jeg har ikke blitt igangsatt. Kroppen maser og murrer, og spenningen vokser for hver dag:)

Lykke til alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...