Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har i flere år hatt vonde håndledd og ankler, av og til albuer. Leddene er ikke kjempevonde, men slik at jeg kjenner de hele tiden. De verker og murrer på en måte... Om morgenen er de stive og ganske vonde. Jeg kjenner det er vondt å legge vekt på håndleddene (f.eks. støtte meg på håndene) og det føles stivt i anklene å gå i trapper. Ingen av leddene er hovne og har heller ikke vært hovne i noen perioder. Jeg fortalte om dette til legen, som henviste meg til reumatolog, som jeg står på venteliste til. Jeg lurer på om dette kan høres ut som reumatisme? Kan det starte så "pent", eller starter det alltid med kjempehovne, kjempevonde ledd? Jeg har forøvrig også mye vondt i ryggen og er veldig stiv i ryggen i området rundt skulderbladene. Har i perioder vært så stiv i ryggen når jeg våkner om morgenen, at jeg sliter med å få på meg sokkene og tørke meg når jeg har vært på do. (Det går seg til etter en stund, løser seg opp litt når jeg har vært i bevegelse en stund). Hvordan startet reumatismen for deg?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 Mener selvsagt reumatisme... Gikk visst litt fort her... :-) HI
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #4 Skrevet 31. oktober 2010 Hei =) Jeg ville fått fastlegen din til å henvise deg til en Raumatolog jeg! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har bechterew som er en form for revmatisme. Må ikke være superille hele tiden nei! Jeg har gode og dårlige perioder og sånn var det i flere år før vi fant ut hva det var også. Noen ganger helt bra, noen ganger litt stiv og litt vondt og noen ganger hadde jeg problemer med å gå, kle på meg og sånt. Fint at du skal til revmatolog, da finner de ut av det. Men kan sikkert være det du har ja, må ikke være kjempehovent og kjempevondt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Vil du fortelle litt mer om hvordan det er å ha bechterews? Tenker spesielt på hvordan det var i årene før du fikk diagnosen: hvor du hadde smerter, hvordan smertene kjentes ut, hvor lang tid det tok før stivheten "løste seg opp" etter at du våknet om morgenen etter lang tids sitting osv. Har du også muskelsmerter? Har du vondt i flere ledd enn rygg/bekken? Hvilke undersøkelser gjorde reumatologen? Hvordan stilte han diagnosen? Hva slags behandling får du? Lever du annerledes enn før du fikk diagnosen?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 Jeg har sjøgrens syndrom som er en revmatisk sykdom som angriper bla slimhinnene. Likevel sliter jeg mest med muskelsmerter, hodepine og trøtthet. Hadde slitt med dette i mange år uten at fastlegen min tok tak i det. Ble helt elendig da jeg var gravid, kunne nesten ikke gå pga voldsomme leddsmerter. Etter svangerskapet gikk jeg til en annen lege. hun tok de blodprøvene fastlegen min skulle tatt for lenge siden. Fikk tydelig utslag på dem og ble henvist til revmatologisk avdeling på riksen. Går dit ca hver 3-4 måned hos en fantastisk revmatolog. Får behandling med antimalariamedisin og cellegift. Har forsatt veldig liten arbeidskapasitet men har tro på at det kommer etterhvert. Veldig bra at du kommer deg til en spesialist. Almennprakt. leger vet veldig lite om disse tingene. Håper du slipper å vente så lenge da.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 Hos meg started det helt plutselig, over natten. Da var jeg 20 år. Våknet med skikkelig smerter i den ene albuen. Dagen etter hadde jeg vondt i begge albuene. Det var utrolig smertefullt. Hadde hverken hovne eller varme ledd. Etterhvert fikk jeg vondt i knærna. Så i fotsålene. Såpass mye at jeg ikke klarte å gå eller sitte skikkelig. Hadde så vondt i hendene at jeg ikke kunne pusse tenner eller gre håret. Håndleddene begynte først å gjøre vondt etter noen uker. Da begynte nakken også å gjøre vondt. Gikk til legen og hun tok noen blodprøver. Bla revmatisk faktor og noe som heter anti ccp. Begge prøvene slo maksimalt ut og jeg fikk en diagnose på alvorlig RA. Ble satt på steroider og metotrexat. det funket ikke i det hele tatt. DVS, jeg klarte å gå igjen, men ikke særlige mye mer. Fikk også noen kortisonsprøyter som funket dårlig. Brukte tildels sterke smertestillende, og var så og si pleietrengende til tider i et par år før jeg fikk en medisin som heter embrel. Embrel virker dagen etter jeg satte første sprøyten. Ingen mer smerter. Klarte å jobbe 100% få dager etter 1 embrelspøyte. Nå har jeg brukt embrel i noen år og har nå trappet helt ned og bruker absolutt ingen medisiner akkurat nå. Har nok litt vondt innimellom, men ikke verre enn at jeg klarer å ta meg av tre barn, hund og hus. Har dessuten jobbet 100% (er i permisjon nå) med relativt tungt fysisk arbeid. Det var min historie. Det finnes nok mange ulike historier. Lykke til hos revmatologen. Forhåpentligvis er det en flink en. Jeg fikk embrel først da jeg byttet revmatolog. Hvor i landet bor du?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #9 Skrevet 1. november 2010 Jeg hadde mye vondt i bekkenet/hofta i flere år. Det kom og gikk. Hadde problemer med å gå ordentlig noen ganger, hofta svikta, eller jeg greide ikke legge vekt på det beinet fordi det var vondt. Og så fikke jg vodnt i ryggen i perioder. Mange som har vodnt i ryggen i familien, så jeg tenkte ikke så mye på det, bare klaga litt innimellom over at det var vondt:) Gikk ikke til lege. Om natta kunne jeg ha problemer med å snu meg, våknet hver gang jeg rørte på meg fordi ryggen/hofta var vond. Til slutt, etter fem år der smertene kom og gikk, gikk jeg til legen. Jeg ble henvist til MR og revmatolog. Husker ikke helt. Mulig det var MR og blodprøver først, de påviste et eller annet i blodet som kan være indikator på Beckterew. Og etterpå til revmatolog. ikke helt sikkert faktisk. Men iallefall ble det MR, og der så de at jeg hadde forandringer i ilosakralleddet, som er mellom ofta og ryggen tror jeg. Det var betennelse der. Så fikk jeg ny time til revmatolog og fysioterapeut og medisiner (går på voltaren). Har fortsatt en del vondt, men det er til å leve med:) Er så vant til at det gjør vondt at jeg tenker liksom ikke over det til daglig. Våkner opp om natta og tar tablett, så blir det bedre. Har bare vondt i ryggen/bekkenet! Ikke i andre ledd som kne eller hender eller noe. Får muskelsmerter i ryggen når betennelsen er aktiv, sikkert fordi jeg spenner meg og går "skjevt" eller noe. Jeg er veldig stiv om morgenen, men det blir fort bedre når jeg tar en varm dusj og beveger meg. Klart verst når jeg ligger, og hvis jeg ligger i fremmed seng. Kjenner det jo utover dagen også, men som sagt da går det helt greit å leve med det:) Mest plagsomt om natta. Lever ikke så veldig annerledes enn før diagnosen, men det var jo mye mer plagsomt da. Nå er det aldri slik at jeg har problemer med å kle på meg eller å gå, siden jeg tar tabletter. Og så tenker jeg mer på å strekke og trene! Det er viktigst av alt, så man ikke stivner! Vær mye i bevegelse. Skal begynne med pilates, sånne øvelser er vledig gode, da får man styrket magen og ryggen og strekt! Fått noen øvelser av fysioterapeut også, men er alt for dårlig til å komme på å gjøre dem.. Håper du finner ut av hva du har, så du får behandling for det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå