Gå til innhold

KS eller vanlig fødsel??? noen med lignende erfaring/ gode råd? ang brekt halebein sist fødsel....

Anbefalte innlegg

Hei!

da jeg fødte sist brakk halebeinet mitt. det var en rask fødsel på 4 timer som endte med vakum. tok lang tid før jeg kom meg igjen og hadde vansker med amming, bilkjøring, osv på grunn av smertene.

nå er jeg gravid igjen, har termin i mars. var til samtale med fastlegen før jeg ble gravid på grunn av at jeg ville vite mer om hvilke muligheter/valg jeg har hvis jeg skulle bli gravid igjen. legen og jeg var enige om at ks måtte hvertfall vurderes denne gangen samt mål av bekken og baby.

har fått time til samtale på sykehuset og ul i forbindelse med fødsel i desember. var til jordmor i går, og da var hun klar på at brekt halebein ikke var noen gyldig grunn for å få ks. jeg sa heller ikke at det er det jeg ønsker, men trenger noen som kan hjelpe meg i å finne ut hva som kan være det beste for meg.

kort fortalt fikk hun nesten overbevist meg om at selv om halebenet knekker denne gangen også, vil det beste være for både meg og barnet at jeg føder vaginalt. for de har nå funnet ut at flere barn som blir født med ks får astma og eller diabetes senere! og hun sa at fødselen denne gangen ville gå bedre for jeg har nå født fra før. og hun hadde bare hørt om et tilfelle hvor begge fødslene hadde endt med vakum. så neste gang vil det nok ikke skje meg, sa hun.

er nesten mer forvirra nå enn tidligere og vet ikke hva jeg skal gjøre. har aldri tatt ks før så kan ikke sammenligne heller.

noen som kan hjelpe meg litt her??? gode råd??? lignende erfaringer??

Fortsetter under...

Hei du,

Jeg har ingen lignende erfaring, og sånn sett burde jeg kanskje heller ikke svare deg utover å si at jeg virkelig føler med deg som hadde en såpass tøff opplevelse! Likevel kjenner jeg at jeg blir litt små-provosert over den jordmoren du har snakket med - av og til synes jeg virkelig at jordmødre forherliger naturlige fødsler litt i overkant og er for bryske/raske med å avvise keisersnitt helt kategorisk!! Det er noe med tilnærmingen til det hele, og følelsen av at det de sier nærmest er forhåndsprogrammert og ikke kommer ut i fra noen egentlig dialog! Meget mulig at hun har rett, og at sannsynligheten for både knekt haleben og vakuum-forløsning er veldig liten ved ny fødsel (det vil jeg nesten tro!). Men hun må da forstå at du stiller spørsmålet? Og det behovet du har for å få en åpen vurdering/drøfting av saken?

Har ingen anelse om ks eller vaginal fødsel vil være best for deg, men

jeg ville i alle fall ha bedt om en ny samtale med lege for å få mer nyanserte og grundigere svar på spørsmålene!

Vil anbefale deg å ta opp dette med gynekolog på sykehuset hvor du skal føde - hverken fastlege eller jordmor kan bestemme noe som helst ang planlagt ks vs vaginal fødsel!

halebeinet vil nok knekke igjen denne gangen også, i følge både lege og jordmor:/ men vil mest sannsynlig slippe unna vakum denne gangen. det er mest knekt halebein som gjør at jeg vurderer ks. fungerte ikke etter fødselen sist på grunn av smertene, så mista melka tidlig og klarte ikke kjøre bil, trille turer osv på lang tid. føler jeg mista mye av kosen man skal ha. det er tiden etter som jeg ønsker skal være smertefri og koselig, hvertfall nå som jeg skal fungere for to.

ja må nok vente til samtalen i desember, men synes det er greit å være forberedt. vet at jeg vil også der møte disse meningene om ks. synd å si det men må nok være kampklar hvis det blir nødvendig.

tusen tusen takk for svar dere:)

veeeldig kjekt med råd og tips når man blir så usikker...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...