Gå til innhold

Hvorfor blir alltid vaflene mine harde?? Noen som har et tips til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Ingrid Espelid sin oppskrift, det er vel 5 dl melk, 5 dl hvetemel, 1 dl sukker pluss litt kardemomme og det derre heve-middelet. Vi har som regel lettmelk i hus, så det blir brukt.

Jernet er som regel på halv guffe, jeg åpner det noen ganger opp litt for tidlig i håp om at vaflene holder seg myke men uansett hvor myke de er når jeg tar de ut av jernet, "stivner" de i løpet av 10 sek.

Hva gjør jeg galt????

Skrevet

Jeg bruker ikke noe hevemiddel i mine vaffler. Kanskje det er det.

Skrevet

Jeg bruker også smelta margarin, vet ikke om det har noen betydning men... Og egg selvsagt.

Skrevet

Jeg slumper alltid når jeg lager vafler, men har i melk, mel, sukker, vaniljesukker, bakepulver og egg. Jeg trodde det skulle være egg i alle vanlige oppskrifter på vafler, men mulig det ikke er det... Tipper det er noe av grunnen til at de blir harde for egg er også med på at de hever litt. For å få sprøe vafler er trikset å ha i fløte.

Skrevet

mine ble alltid harde fordi jeg lot de hvile på en rist, mens forrige gang da jeg stablet de oppå hverandre direkte på en tallerken, ble de myke og fine!

prøv det neste gang!

Skrevet

Stemmer det gulterkult, legg de oppå hverandre så blir de myke og gode :)

Skrevet

vafler uten egg blir mer sprø enn de uten egg.

Så sleng oppi 3 egg og se om det hjelper!

i tillegg bør du legge de oppå hverandre slik at det dannes fuktighhet.

Skrevet

Huff ja jeg skrev bare fra hukommelsen men riktig det, hadde både smeltet smør og 2 egg oppi.

Så det er ingen hemmelig ingrediens som gjør susen altså?

Tror nemlig vaflene mine blir sprø før jeg får stekt ferdig den neste..så da blir de kanskje ikke myke igjen selv om jeg legger neste oppå..

Skrevet

Joda, det går fint, du skal jo legge alle i en stabel, så det går seg fint til..! ;) bare prøv..! ;) Mine første rekker ofte å bli stive før neste er ferdige, men er myke og fine etter en kort stund i stabel ;)

Skrevet

Legg de oppå hverandre sånn som de andre skriver her, og dekk de til med et kjøkkenhåndkle :)

Skrevet

Mine blir mer luftige om jeg bytter ut melka med kultur melk, og hiver oppi 1-2 egg mer enn det som står i oppskriften.

Skrevet

Hei,

Som ei her inne svarer det også. I de "gode gamle" oppskriftene så bruker man kulturmelk (gjerne skummel kulturmelk) og natron (blandes sammen får man blader det maed resten av røren). Da blir vaflene tykkere å dermed mykere. Jeg legger vaflene på en rist med en gang en er ferdig, når neste er ferdig legger jeg den første på en tallerken, å forstetter slik. Da får de hvilt seg litt, og de blir ikke våte av kondens, men beholder mykheten og varmen.

Kos deg med vafler : )

Skrevet

Bytt all veske med kulturmelk og rømme, da snakker vi vafler!

Skrevet

Takk for tips alle sammen!!! Skal prøve det.

annesmil: Likte tipset ditt spesielt godt, men hvor får jeg tak i "skummel kulturmelk"? Den var litt søt :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...