Gå til innhold

egg med "best før" dato 30.10... ok å koke /spise i dag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, egg holder leeenge

Skrevet

Ja! De kan spises lenge enda. Tror det er noe med EU-regler som gjør at det kun kan være ca 2 uker holdbarhet på egg. De samme eggene (ok, kanskje ikke akkurat de samme!) hadde en holdbarhet på 3-4 uker før.

Skrevet

Går helt fint!

Du kan bruke dem i morgen og ;-)

Pannekaker til middag i morgen kanskje....

Det fine med egg er at du kjenner på lukta med en gang de ikke er bra.

Eggene holder seg som regel godt over en uke etter dato hvis de har ligget i kjøleskap.

Skrevet

Egg hadde 3-4 uker lenger holdbarhet før et nytt EU-direktiv kom for noen år siden.

En liten pekepine. Legg egget i et glass vann. Flyter det, er det dårlig, synker det er det fint

Annonse

Skrevet

De kan holde seg ett par mnd faktisk. Så det på et matprogram på NRK1 engang :)

Skrevet

Tidligere sto det på eggkartongene at de holder seg en måned over dato hvis de oppbevares i kjøleskap.

Skrevet

Egg er "best før" (og knappest det), ikke "giftig etter".

Skrevet

Ja! Stemmer det en over her skriver om EU-regler. Før var holdbarhetsdatoen mye lenger fram! I mange andre land oppbeverer de eggene i romtemperatur og de kan likevel brukes til holdbarhetsdato. Oppbevares de kaldt kan de brukes mye lenger!

Nå fikk jeg lyst på egg! Tror jeg må se om jeg har noen..

Skrevet

Jada, eggene du får tak i her i Norge holder seg som regel ganske lenge etter utløpsdatoen. Smart å ta den sjekken som ble nevnt ovenfor her med om de flyter eller ei.

Bodde en periode i Spania, og der stod eggene på et stativ rett foran kassen (uten kjøling) og de hadde ikke utløpsdato. Så litt forskjell på hva man krever av merking og oppbevaring gitt:)

Skrevet

En av grunnene til at holdbarhetsdatoen er så kort som den er, er at vi følger EU-reglene og i veldig mange EU-land er det salmonella i en stor del av eggene og da er holdbar heten kortere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...