Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ennå ikke innført ordentlige søvnrutiner, snuppa vår er snart 4 mndr, så det er vel kanskje virkelig på tide... Hun sovner som regel ikke for kvelden før rundt klokka 2130. Vi har forsøkt de siste par ukene å legge henne på soverommet når hun har sovnet, istedet for i stua, med det resultat at hun våkner flere ganger og setter i hylinga. Det eneste som da hjelper er at jeg kommer med puppen... Hun tar ikke sutten, så da bruker hun meg som sutte. Vi har prøvd utallige sutter og prøver hver dag, men hun brekker seg og tuller med tunga, vet ikke hvor hun skal gjøre av den. Før fikk hun sovne i stua, så tok vi henne opp på rommet da vi selv skulle legge oss, derfor tror jeg hun nå våkner så mange ganger fordi det blir for stille (soverommet er i andre etg, stue og kjøkken i første etg).

Vi har rutiner på kveldstid, klokken 19 kler vi på henne pyjamas og tar kveldstellet.

Vårt problem er egentlig at hun ikke tar sutte eller flaske, og at hun ikke vil sovne på egenhånd, verken på dag- eller kveldstid. Hun må enten ha pupp, eller bysses / trilles i søvn. Vi forsøkte idag da hun var kjempetrøtt å legge henne ned, gi henne kosekluten, stryke henne og synge, med det resultat at hun hylskrek. Jeg tok henne opp, roet henne, og la henne - flere ganger. Til slutt var hun helt hysterisk, og jeg ga meg, og bysset henne i søvn. Hun var da overtrøtt og nesten hysterisk. Hun gråter ikke mye til vanlig, så mammahjertet må muligens øves opp til dette...

Vi trenger tips til hvordan vi skal gjøre det, både på dagtid og på kveldstid, også hvordan vi skal gjøre det når hun gråter, skal vi da ta henne opp, for så å legge henne igjen, som vi gjorde idag?

Jeg regner med dette krever veeldig god tålmodighet, men nå bør vi vel sette igang..!

-Jeg regner med det hele ville vært enklere om hun hadde tatt sutten, jeg kjenner jeg blir litt sliten av å være hennes levende sutte, men det er jo også kos, ihverfall på dagen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Vi hadde samme opplegg med datteren vår. Ville ikke ha smukk og måtte bysses i søvn. Men dette gjorde vi etterhvert, når hun begynte å nærme seg 7 mnder:

- ga henne mat (pupp eller flaske) på soverommet, med veldig dempet belysning.

- begynte å bysse kortere og kortere, og legge henne rolig ned, holdt henne litt med hendene, slik at hun lå litt på siden og ikke skvatt med hendene sine til hun sovnet. Noen ganger sang vi og såvidt bysset mens hun lå slik. Hun kunne være kjempetrøtt men trengte hjelp til å lære seg å sovne på egenhånd. Holdt på med dette til hun var ca. 8 mnder.

- så begynte vi å legge henne på eget rom (som er rett ved siden av vårt). Nå legger vi henne ned i sengen ved 7 tiden, gir henne flaske som hun drikker av og leker med, til hun sovner av seg selv. De første 3-4 nettene protesterte hun, men vi gikk inn, ga henne flasken, sa rolig "natta" og snek oss ut igjen. Lot henne ikke gråte i mer enn 5 min. , gikk inn og trøstet men tok henne ikke opp. Det samme gjorde vi med storebror da han var liten, og det gikk på samme vis. Etter veldig kort tid, gikk det kjempefint.

Vet ikke om dette hjelper dere, men dere kan prøve. Kanskje kan dere ha en en liten radio på i gangen oppe, ha på lav lyd, men nok til at hun hører noe. Da blir det kanskje lettere for henne å sovne. Min erfaring er i alle fall at det er lurt at barna lærer seg å assosiere soverommet (lyset der, temperaturen og sengen sin, med søvn - nå er det sovetid, liksom. Og lurt å være konsekvent -samme rutine hver kveld. Plutselig skal du se at det ikke blir noen protester lenger, og dere foreldre får litt roligere kvelder sammen :-)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding, skal forsøke dette:)

Jeg la henne en time tidligere igår, med god hjelp av klokka som ble stilt en time tilbake:) Jeg ga henne mat på soverommet og flyttet henne deretter over i sin egen seng. Hun fikk suttekluten sin, og jeg sang henne en nattasang og strøk henne over kinnet. Deretter la jeg meg i min egen seng, så hun var nok klar over at jeg var i rommet. Etter en halvtime/40 min med pludring sovnet hun...! Jeg trodde ikke mine egne øyne, hun styrte mye, lå til slutt med hodet i fotenden, men verken sutret eller gråt. Håper det fortsetter slik!...:)

- Det største "problemet" da blir på dagtid når vi ikke er ute og triller, da må hun bysses. Jeg har jo ikke lyst til at hun skal gråte så veldig mye, blir veldig vondt i mammahjertet av det, men som du skriver, ta det gradvis, byss mindre og mindre. Vi skal prøve!:) Og vi har jo ikke dårlig tid, langt derifra, vi må vel være tålmodig og la henne få den tiden hun trenger, så hun føler seg trygg i situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...