Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva har jeg krav på som alenemor og student?

Jeg går på videregående og tenker å fullføre skoleåret, selv etter baby er født. Har termin i slutten av januar..

Men jeg har IKKE peiling på hva jeg skal søke om og når jeg skal søke eller noen ting!!! Jeg skjønner ikke noe, men vil jo ha så mye penger som mulig...

Skal flytte for meg selv når jeg er klar for det etter fødsel(bor hjemme hos mamma og pappa til jeg får kontroll over det her mamma-greiene), har leilighet fom januar -11 så den er i boks!

Jeg er ikke sammen med far, så blir enslig forsørger. Vi er venner, så når det kommer til permisjon HÅPER jeg at jeg ikke blir skikkelig hønemor - slik at jeg kan la ungen være med han mens jeg er på skolen, slik at jeg slipper å betale dagmamma. (Han skulle vært i militæret men fikk avkall, så han gjør ikke noe fast, og kan dermed planlegge å være hjemme hos meg med barnet, kanskje)

Men hva må jeg søke om fra NAV, hva kan jeg søke om fra Lånekassen og er det noe annet jeg må søke om? Og hva er vanlige avtaler med fedrepenger, kan noen hjelpe meg med det? Hadde satt veeeldig pris på all slags hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142502602-alenemor-student/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei:)

du må sende inn søknad til lånekassen om fødselsstipend. det du får av lån og stipend til vanlig skal du få nå som kun stipend. husk å legge ved legeattest e.l. det såt ganske greit på lånekassen sine sider hvordan du går frem..

hos nav må du søke om nedkomststønad.. penger du får mot sllutten av svangerskapet, ca 36000 til forskjellig man trenger. dette får man når man ikke har inntekt. videre må du søke om bostøtte når du får egen leilighet eller om du betaler leie hos foreldrene dine. du søker også om noe som heter overgangsstønad, det skal tilsvare "lønnen" din. er som regel på rundt 12000 når du ikke har noen form for inntekt. stipend regnes ikke som inntekt. henvend deg til ditt navkontor og avtal møte med noen som kan dette med aleneforsøgere. jeg fikk veldig god hjelp og det er masse man kan søke om! husk også "småbarnstillegg". har opplevd at ikke alle har fått opplyst om denne stønaden..

håper du ble litt klokere:)

og det er bare å kaste seg rundt og komme i gang med alle søknader, det er lang behandlingstid.

om du sier til nav at du skal være md ebarnefaren hver dag, vil dette trekkes fra på overgangsstønaden din og de vil gjerne ha det skriftlig akkurat hvor mye dere møtes...:)

jeg hadde ca 22000 i mnd da jeg mottok overgangsstønad og fikk stipend samtidig så det skal nok ordne seg økonomisk skal du se:)

lykke til!

Om du søker om stipend får du ingenting fra nav, og om du søker på overgangsstønad og slikt får du ingenting i stipend, eller du får utstyrstipend.

Men søk om overgangsstønad hos nav,den er på 12607, du trenger ikke skatte for den, du kan få frikort. så søker du om barnetrygd, da skal du få utvidet pluss småbarnstilleg. dette blir 2600 tilsammen. så kan du søke om bostøtte når du har leilighet. har du søkt om engangsstønad? hviss ikke burde du gjøre det fort, husker ikke helt hva den er på, men noe med 30 tusen. det får du som et engangsbeløp.

jeg ville søkt hos nav først, og når alt er innvilget ville jeg nok søkt om stipend og se hva du kan få. søker du stipend får du ikke en krone i sommerferien så derfor bedre og få penger fra nav. om dere skal ha privat avtale om barnebidrag trenger du ikke søke om dette. Du kan også søke om utdanningstønad. Om du har utgifter på barnevakt til barnet(barnehage,dagmamma) så kan du søke om stønad til barnetilsyn, men udanningsstønad og stønad til barnetilsyn kan man kunn få dersom man mottar full overgangsstønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...