Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Fødte en stor gutt for 14 dager siden. Fikk i den forbindelse en 2. grads perianalrift, Revnet hele veien fra skjeden og bakover men stoppet heldigvis akkurat før endetarmen. Er jo allikevel en ganske betydelig revne. Der et er sydd kjennes det så hardt ut. I området mellom skjeden og endetarmen er det nå en svært hard "pølse" som jeg innbiller meg er arrvev. Det er hardt litt oppover langs bakre skjedevegg også, der riften starter. akkurat det er fryktelig ubehagelig. I kombinasjon med at jeg føler meg veldig hoven i skjeden, gjør dette at det kjennes ut som om jeg har et fremmedlegeme der. Håper mye av ubehaget vil forsvinne ettersom ukene går, men føler meg veldig engstelig akkurat nå. Redd for at det har blitt sånn og ikke blir bedre. Er det noen som kan tenke seg å dele sine erfaringer med meg, Burde jeg kanskje oppsøke gynekologen min før det har gått 6 uker, eller er det bortkastede penger (går privat)? Blir sååå glad dersom noen kan svare meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få jordmor til å se på det. For øvrig tror jeg det kommer seg etter hvert! Ville ventet litt til med gynekolog.

Skrevet

Hei.

Jeg ville tatt kontakt med barselpoliklinikken hvis det finnes der du bor. Hvis du har trykket veldig hardt og lenge kan du jo også ha fått deg et hematom(blodansamling). Jeg fikk det,fødte for nøyaktig 2 uker siden i dag. Det er nok hovent og ømt der nede de første 2 ukene.Her går det mye bedre nå... Lykke til.

Skrevet

skader sikkert ikke å sjekke en ekstra gang :) eller kanskje høre med noen på din baby eller hva det heter om de har noen erfaringer? her inne er det jo ikke så mange av oss som har tidligere erfaring :)

Skrevet

Hei :)

Jeg hadde en revne som gikk helt til rumpa,pluss en vaginalrift. Ikke gøy.. Men det er ting som kan lindre. Hell vann på ett bind og legg det i fryseren. Putt det etterpå inn i enn sokk eller noe, også i trusa. Da vil hevelsen gå ned litt. Prøv også grønnsåpebad, hell grønnsåpe (helst medisinsk, men vanlig går og) i en balje med lunkent vann og sitt der i ti min. Det mykgjør arret og vevet. Prøv også å ligge uten truse, ettersom luft påskynder helingsprosessen. Det er ikke uvanlig at arret er hovent, det tar ulik tid å hele fra person til person. Du kommer nok til å bli helt fin igjen! Sykehuset du fødte på har ansvaret for deg til tre uker etter fødsel, så ring dem (eller barselpol) og få dem til å se på det uansett. Kan jo være litt betent, eller sting som det er noe med. Dessuten er det viktig at du slipper bekymre deg.

Lykke til og klem :)

Skrevet

Hei høres ekstremt ubehagelig ut jeg føler virkelig med deg.

Jeg endte med haste ks og arret mitt var sånn hovent en mnd eller to etterpå. Min kunnskap og erfaring med sår er at de ofte er harde i fasen hvor vevet innenfra gror. Isbind og grønnsåpe bad virker lindrende og grønnsåpe virker rensende så jeg ville prøvd det.

Hvis du ikke har/får feber eller har vondt (dette er sikkert vondt i utgangspunktet) eller føler deg uggen (slik som man gjerne gjør før man blir forkjøla eller får influensa) ville jeg ha sett det litt an og heller kontaktet føden/barselpol dersom jeg følte meg usikker eller ble litt småsyk/fikk mer vondt det skader ikke med en sjekk ekstra.

Det er nok et området som kan bruke litt tid på å gro skikkelig ettersom det utsettes for drag og belastning i større grad enn andre steder på kroppen. Sørge for å lufte deg godt og ta grønnsåpebad f. eks hver morgen eller kveld ville jeg gått for.

Lykke til, håper det gror ferdig raskt.

Stor sympati klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...