Gå til innhold

Bør babyer ha Avføring hver dag med MME???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har ikke hatt noe avføring siden i går på dagen og da måtte hun *presse* godt før hun fikk ut litt. Men i dag har det altså ikke kommet noe og hun er mye urolig nå. Har gitt en teskje med malt oppi melka i hver flaske i dag, men tydligvis ikke hjulpet.

Noen som har noen gåde råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal helst det ja, iallefall hver annen dag. Men jeg ville bare fortsatt ha gitt henne litt malt i hver flaske, ikke øke så mye før du ser hvordan avføringen er neste gang. Jeg har nemlig gjort det, økt på for å få det ut, det har ført til at bæsjen som kommer først er steinhard og så er den flytende etter det.. Mulig den hun har ytterst nå er hard hvis du skjønner og at det derfor er vanskelig å få den ut, men at det som er lenger bak er tynnere siden du har gitt malt i dag. Hvis alt er like hardt neste gang hun har avføring ville jeg heller økt maltdosen da.

Tar litt tid før man får prøvd seg fram og funnet fram til riktig dose, men det blir etter hvert:)

Hvis det stopper helt opp så kan du prøve å massere litt ved endetarmen, eller stikke et termometer forsiktig inn og bare bevege helt forsiktig på det, da kommer det! Har måttet gjøre det to ganger på min før jeg fant riktig maldose, da var avføringen steinhard rett og slett og han måtte ha hjelp for å få den ut. Termometeret setter igang trykkerefleksen i tarmen så de får det ut. Vet om flere som gjør dette ofte, men jeg synes det burde være til nødbruk jeg da..

Skrevet

Man kan lese mange steder at babyen MÅ ha avføring hver dag når de får MME, men dette var ifølge barnelegen jeg snakket med om dette bare tull og tøys! Det avgjørende er bæsjens konsistens; er den kremaktig er alt OK (selvom den ikke kommer daglig), men hvis den er hard som voksenbæsj er det tegn på forstoppelse.

Vi hadde da stressa mye med å prøve å få jenta vår til å bæsje daglig- brukt altfor mye malt og pirket m termometer og gudene vet hva, men til ingen nytte annet enn at hun fikk altfor tynn bæsj (som diare) annenhver dag. Så ta det med ro, og se an bæsjens konsistens er vel mitt råd- og med en hel t-skje i hver flaske vil jeg tro at bæsjen kommer til å være ganske så løs når den endelig kommer;)

Skrevet

Okay... Da får jeg bare se ann da. Og eventuelt ringe helsesøster om hun ikke bæsjer i løpet av morgendagen. For det er vel fort gjort å få forstoppelse hos disse små når vi må gi MME. Er så vondt når man ser disse søte små er urolig og plages med denne magen.

Jeg leste nettopp nå at det advares å bruke termometer i endetarmen på dem. Så ikke vet jeg.

Håper hele tida nå med at hun skal bæsje jeg da..Selv om det blir midt på natta. Hehe.

Skrevet

Hei!

Mine gutter har hatt hard mage helt siden de startet med mme for 3 mnd siden. De har ikke hatt nevneverdige plager av dette annet enn når det var for hardt.

Vi har ved samråd med lege gitt duphalac som jeg blander i melka, dette har letta den harde avføringen, men det kan likevel gå 4 dager mellom hver gang. Og da er det overflow!

Legen sier at dette er helt ok så lenge de ikke plages av dette.

Fikk beskjed om ikke å bruke termometer over tid da det kan føre til skader i endetarmen og føre til aversjoner mot å bærsje selv, bare for å nevne det.

Skrevet

Takk for alle svar:=))

Jenta mi sover nå...Men nå trur jeg jammen meg hun har bæsja...HURRA. For det lukter veldig i hvertfall. Bare det ikke er en skikkelig prompe lukt da. Hehe. Skal skifte bleie på henne nå, så er spent..

Skrevet

Hehe, høres ut som meg i begynnelsen da vi begynte å gi mme. Jeg ble så glad da han bæsja! Kjæresten syntes det var så komisk, så han lurte meg noen ganger "nå har han bæsja!", for å se reakjsonen min:) Litt dårlig gjort, men komisk også:)

Har fått anbefalt fra lege og helsesøster det med termometer. Men ikke lurt å bruke hele tiden nei, for de skal jo få en naturlig refleks også, så det skal bare brukes når det stopper helt opp.

Uansett, ikke stress så mye med det, det går seg til etterhvert! :)

Skrevet

Snufs...Hun hadde ikke bæsja alikevel:=((( Var nok bare en skikkelig luktepromp ja. Jaja, får bare håpe det kommer innen i morgen i hvertfall.

Jeg tør ikke å bruke termometer oppi der enda...

Skrevet

Hanna30:

Det var en god link. Leste den nå. Står jo at man kan bruke termometer for å få i gang..Skal jeg prøve det tru??? Uff...

Skrevet

PS...Om jeg skal bruke termometer i endetarmen på jenta mi..Hvor langt inn skal jeg ta den?? Bare såvidt litt inn vel??? Og bruke litt vasselin???

Skrevet

Jeg tok den sånn som når man måler feber, en halv eller en cm inn kanskje.. En cm er kanskje mye. Sånn at tuppen var inne iallefall. Vaselin eller olje er lurt å bruke ja! Jeg beveget helt forsiktig på den og holdet den der i 20 sek muligens, og så begynte gutten å trykke og det kom MASSE! :)

Skrevet

Jeg hadde også kvaler med det første gang jeg gjorde det. Men det funka som bare det, så neste gang det stoppa opp var jeg letta da jeg gjorde det og han fikk det ut. Du kan jo vente en dag til hvis hun bæsja i går da, så kanskje det kommer av seg selv! Prøv å ikke stress så mye med det, om det ikke kommer noe i morgen heller, så kan du jo vurdere termometer da! :)

Skrevet

Jeg prøvde med termometer nå i stad. men hjalp ikke det heller på henne:( Det var dumt. Nå har hun fått MME med malt oppi igjen og fortsatt kommer det ingenting. Jeg får bare vente å se om det kommer noe i natt eller i morgen.

Skrevet

Da er hun sikkert ikke forstoppet=) Kom nemlig aldri noe da vi drev på samme måten m termometer på jenta vår husker jeg- av den enkle grunn at hun ikke hadde noe bæsj som ville ut da, den kom gjerne dagen etterpå- i rikelig mengde, og flytende som bare det... Altså- ikke tenk så mye på dette m daglig avføring- det viktige er som sagt konsistensen! Barnelegen jeg snakket med om dette var rimelig oppgitt over all den unødvendige maltbruken blant MME-barn, og mente det var helt feil fokus dette m daglige avføringer så lenge bæsjen var myk og kremaktig var d null stress..

Skrevet

Jenta mi er nok ikke forstoppet. I natt kom heldigvis bæsjen. Hoho. Og mamma så glad vettu. Hehe. Var ikke sånn kjempe mye, men kom i hvertfall litt og den var ganske bra myk. Så da tar jeg det med ro nå og håper ikke det tar for lang tid med at hun bæsjer igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...