KnertenBlirStorebror <3 Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Flere som har sagt at jeg må passe på hva lillegutt spiser, for nå begynner han og bli stor. Han var 6mnd og 1 uke på kontrollen på fredag, og da veide han 8,980g og var 72 cm. Stor glad gutt! Men til poenget. Han får mat 4 ganger dagen. 06:00 - 210ml mme. 10:00 - en porsjon grøt, vann og drikke. 14:00 - 14:30 - middag som jeg lager til selv, poteter,kjøtt, grønsaker, vann og drikke. 18:00 - en porsjon grøt med vann og drikke, også 30-60ml mme. (han sover da hele natten) Er dette altfor mye? Overmater jeg han? Han har sovet hele natten gjennom siden han var nyfødt, så han har aldri fått mat på nattestid. Nå skal de sies at han har to normalvektige foreldre, men både meg og sambo er høye, 1,80 og 1,95. Og skal han ligne på oss så har han jo litt og vokse. hehe. HS pirker også på dette, men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre jeg. Han er en liten aktiv krabat som krabber rundt og liker ikke ligge i ro. Vil jo tro at det stabiliserer seg med vekt etterhvert som han blir enda mer aktiv, men finner ikke helt roen jeg, når folk begynner kommentere at han er plutselig blitt så stor, mye større en deres "bekjente sine bebyer på samme alder".. Hmm.
2010 Mammaen Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 Det er en stor gutt, men jeg synes ikke at han er så stor at du må rasjonere maten! Høres ut som vekt/lengde er i balanse og han er ikke tjukk? Jeg synes heller ikke at det er mye mat til en på over 6 mnd! Har nettopp begynt å øke mengde fast føde til vår på vel 5 mnd, men han spiser like mye (eller mer) og oftere enn din. Synes det høres ut som han får passe mat jeg :-)
Kate77 Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 Hmm, min var 8640 og 70 cm på siste kontroll. Fikk bare skyt om at han ligger helt fint an. Kan ikke skønne at gutten din er så rund i forhold til lengden?? I forhold til min gutt som er syv mnd får han i grunnen litt lite mat. 1,5 posjon grøt til frokost og kvelds. Av og til frukt i tillegg når han ikke blir helt mett. 1 posjon grøt til lunsj middagsglass til middag. I tillegg spiser han smakebiter av vår middag om han er våken når vi spiser. Han spiste forøvrig det samme når han var seks mnd.
Kate77 Skrevet 31. oktober 2010 #4 Skrevet 31. oktober 2010 Vil bare påpeke at jeg på ingen måte tror du sulter ungen din altså. De har jo veldig forskjellig matbehov. (endel er bare så hårsåre her)
Hanna30 Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 Min var 67cm og 8550g på firemånederskontrollen! Og helesøster sa at han vokser fint og er en fin gutt! ingen kommentar om at han er for stor..
2010 Mammaen Skrevet 31. oktober 2010 #6 Skrevet 31. oktober 2010 Måtte bare sjekke percentilskjema for å sjekke, og han ligger på 50 percentil i fht lengde/vekt! Mer gjennomsnittlig får man ikke, og da tror jeg IKKE at han er for tjukk! Han ligger riktignok over snitt på lengde og vekt for gutter på 6 mnd, men med arven tatt i betraktning ville det jo være veldig merkelig hvis han skulle være bitteliten ;-) Synes det høres ut som du har en perfekt liten gutt :-)
sillyfilly og Olivia Skrevet 31. oktober 2010 #7 Skrevet 31. oktober 2010 Det høres helt riktig ut med den matmengden du gir han En ting jeg har lært er å ta ting med en klype salt. Særlig "gode råd". De er ikke alltid like gode.
mamman til to gutter Skrevet 31. oktober 2010 #8 Skrevet 31. oktober 2010 Antagelig har han hoppet i forhold til sin egen kurve og det er sånn som noen helsesøstre får panikk for, men som egentlig ikke betyr noen ting. Babyer skal få spise til de er mette og ikke slankes på noen måte.
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 31. oktober 2010 #9 Skrevet 31. oktober 2010 Haha.. Min lille (store) gutt var - hold dere fast - 8600gr. og 67cm. på TRE mnd. kontrollen ) HS synes han er en flott gutt! Og det synes jeg også! Han får bare mm og spiser ganske normalt! Klem fra meg.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 31. oktober 2010 #10 Skrevet 31. oktober 2010 jenta mi er på 90persentilen å jeg har enda ikke fått bemerkninger at hun er for tykk
KnertenBlirStorebror <3 Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 31. oktober 2010 Så utrolig mye tusen takk for svar alle sammen! Nå ble jeg litt mer beroliget! Så klart det er store forskjeller på babyer, noe annet ville jo vært merkelig Men man begynner jo alltid og tenke litt for seg selv, når andre rundt en begynner og prate. Han ser ikke tykk ut, han er god, hehe. Og han er fornøyd etter han har spist, ikke noe uttrykk for at han er mer sulten. Dette med HS skal jeg legge merke til på neste kontroll om hun sier noe mer da, syns det er så rart at hun plutselig skal si noe nå, for han har jo lagt på sin egen kurve siden fødselen. Hadde gjerne et lite hopp etter vi begynte med fast føde, men det tenker jeg er normalt gjerne. Etter det har han lagt fint på kurven. Begyne med fast føde da han var 4 mnd, etter anbefaling fra HS. Takker igjen for gode svar! HI
Gjest JuniGull2010 Skrevet 31. oktober 2010 #12 Skrevet 31. oktober 2010 Gutten er større enn gjennomsnittet, men det er jo dere også! Det går ikke an å sammenligne med babyer på samme alder da!? Mener jeg.. Gutten vår veide 8390g og var 70,5cm på forrige kontroll, da var han 4,5 mnd... Han er også større enn gjennomsnittet, men det er jeg og pappa`n også! Jeg er 183 og pappa`n er 187, så jeg er også litt lei når enkelte kommenterer hvor stor han er, for er det så rart når begge foreldrene er over 180 liksom...? Har han fulgt kurven sin bra hele veien? Jeg fullammer ennå og helsesøster skryter alltid av kurven til sønnen min. Og det selv om han ligger på den helt øverste streken i lengde og mellom de to øverste i vekt... Du får bare slutte å bry deg om "de andre babyene". Jeg syns han høres helt perfekt ut jeg! :-)
KnertenBlirStorebror <3 Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 31. oktober 2010 Da har deres gutt vært heldig og ha to høye flotte foreldre og skal vokse opp til han også, hehe Ja, han har fulgt kurven sin helt fint, som sagt det var et lite hopp etter vi innføre fast føde, men etter det har det lagt stabilt. Ja, prøver og ikke bry meg om de andres bekjente sine babyer, men når jeg ser at det er så store forskjeller, da begynte jeg og lure på om det var jeg som var problemet her. Men ser nå at det er helt normalt, og veldig store individuelle forskjeller Men er litt enig med deg at det er fort for og bli lei når andre kommenterer, uten og ta en titt på de han kommer fra hehe. HI
Nicoline3 Skrevet 31. oktober 2010 #14 Skrevet 31. oktober 2010 Du gir virkelig ikke for mye mat!! Husker ikke mengden på det jeg ga 3 åringen min på samme alder,men gikk nå og hentet helsekortet hans for å sammenligne størrelse.......for å si det sånn; gutten din er jo bitte liten Min var 73,5 cm og 9810 på 6 mnd kontrollen, og INGEN sa noe om at han fikk for mye mat! Bare godt med babyer som har litt ekstra å gå på. Nå er han litt over 3 år og veier 19 kilo og er 108 cm lang (helt normal vekt/høyde) Så ikke tenk på det du!!!
KnertenBlirStorebror <3 Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter #15 Skrevet 31. oktober 2010 åå så godt og høre at det er andre godklumper der ute Er veldig enig i at det er herlig med småtasser som har noe ekstra og gå på. Når gutten vår var 9 uker måtte han opereres, og måtte faste, i tillegg til at han ikke fikk i seg så mye mat dagene etterpå, og så liten og tynn han ble på de 2 ukene han lå på sykehus håper jeg aldri skjer igjen! Fikk helt vondt, men nå spiser han, og er en livsglad herlig gutt. Kan hende jeg er ekstra hårsår rundt dette og med folk som kommenterer hvor stor han er nettopp pga. det som har skjedd, er en god mulighet for det. Igjen, takk for at dere tok dere tid til og svare meg, føler jeg kan sove bedre i natt uten og bekymre meg for at jeg stapper i han mer enn han har godt av. HI
*shehasmyheart* Skrevet 31. oktober 2010 #16 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg blir like overrasket hver gang noen får sånne kommentarer fra hs. Har aldri fått noen kommentarer på mine barn. Jenta mi var ingen småspiser. Og lang har hun alltid vært, ikke så mye å gjøre med det akkurat;) Nå har jeg en gutt på 5 1/2 mnd. Han veide 9,2 kilo og 69,5 cm lang på 5 mndrs kontroll. Hun bare smilte og sa at de får lov å være som de er de her små Var så fornøyd med vekta at. Jeg skjønner godt at du blir litt stresset av sånne kommentarer. Men prøv å ikke la det styre hele hverdagen deres nå. Jeg mener bestemt at jenta mi spiste mer enn det du gir din på den alderen. Syns gutten din høres helt perfekt ut! Kos dere med god-gutten:)
EgG Skrevet 31. oktober 2010 #17 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg ville gitt blanke i hva hs sa hadde jeg vært deg! Ærlig talt. 4måltider om dag, 6mnd og det er jo ikke akkurat store måltider heller! Han er jo så liten enda. Og siden han er aktiv er det jo ikke noe problem, da kommer han jo til å krabbe det av seg. Nabogutten var 9,5kg på 6mnd kontroll, men det var ikke noe problem i følge hs. Og jammen krabbet han det av seg. Til neste kontroll hadde han faktisk gått litt ned, men spiste det samme og var enda mer aktiv. Slapp av og la gutten spise!
Nordlandnøtta Skrevet 1. november 2010 #18 Skrevet 1. november 2010 Syns det er så dumt at folk sier slik om babyer.. Da må no jeg tvangsfore gutten min, med all maten han spiser. Da gutten vår var 6 mnd var han passert 10 kilo og 73 cm lang.. Nå er han over 10 månder og vekta er nesten stoppet opp, Veier ca 11,5 kg. Så det går seg til. Jeg gir gutten den mat han trenger, han får normal mat og vann til drikke.Ble dårlig av mme, så det er bare vann og noen ganger utblandet juice. Jo mer aktiv han er jo mer "drivstoff" vil han trenge )
Gjest Skrevet 1. november 2010 #19 Skrevet 1. november 2010 Snodig. Jenta vår hadde tilsvarende mål på 6 mndkontrollen, uten at vi fikk kommentarer på vekta av den grunn, men kurva har vært jevn siden fødsel og hun lever på mm i tillegg til 2 porsjoner med grøt i løpet av dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå