Gå til innhold

dere som har vært mye hos tannlege og dere som har dårlige tenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har fire tenner som er ødelagte. Ene er så si borte. (huff blir flau når jeg skriver dette).

Jeg vil så gjerne reparere alt som må repareres, og "sette" inn en ny tann (jeksel??) der det trengs.. (Krone, hva er det? er det "ny" tann?)

Jeg er helt på gråten. Jeg har tenkt på problemet mitt lenge men utsetter det hele tiden, NÅ må jeg begynne. Drite i den tannlegeskrekken, jeg må gjøre det før flere tenner blir mer ødelagte. Hva kommer tannlegen til å si? Huff her var det ikke bra, han/hun kommer til å sette meg ut. Jeg kommer til å bli så flau. Jeg er ung, ser ok ut, men har "slitt" med smilet de siste to tre årene.... har en tann som er så si borte, og det ødelegger smilet mitt. jeg skammer meg... jeg er egentlig en ganske sterk person, men nå er jeg så si på gråten..

Hva skal jeg si til tannlegen? hva skal jeg begynne med? tannlegen min er et stykke fra her jeg bor så tar så lang tid å reise dit. Er det bare å bytte tannlege? den tannlegen jeg har er kjapp og flink hva om jeg får en som er nærmere her jeg bor, som er tregere?

Huff... jeg merker jeg sliter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst - flott at du tar tak i det!

Når du ringer til tannlegen sier du ifra hvordan ståa er, sekretæren skriver opp slikt i timejournalen. Så er du forberedt på at de vet hva du sliter med når du kommer til time. Da slipper du å være så flau og skjemmes. Man er som regel det:(

Hvis den ene tanna så å si er borte er det ikke sikkert den kan reddes, det må du være klar over før du drar til tannlegen. Hvis ikke den kan reddes må du mulig belage deg på å få bro der.

Krone kan de sette på hvis det er nok igjen å feste den på, og det er ei ny falsk tann.

Siden en stor del av tanna er borte har du vel hatt smerter over lang tid. Da må du mest sannsynlig rotfylle tanna/tennene. Ikke vondt, men det tar litt lengre tid. Etterpå kan du isåfall få krone på toppen av tanna.

Du kan bytte tannlege så ofte du vil, det er ikke det samme som fastlege. Føler du deg fornøyd med den tannlegen du har bør du bare beholde han/hun, da vet du at du blir fornøyd.

Start å skyll med fluor allerede i morgen, det bør alle gjøre;)

Sett deg inn i krone/bro/rotfylling ved å google.

Lykke til!

Skrevet

Se litt nærmere på tannlegereiser til østblokklandene. Mye rimeligere, og de er veldig flinke der.

Tror det blir arrangert turer.

Skrevet

Du kan få beroligende hos tannlegen, det fikk jeg. Virket kjempebra, lå i min egen tåkete verden og gav blaffen i hva tannlegen holdt på med :)

Skrevet

Hopp i det!

Si til tannlegen at du er klar over at det ikke står så bra til, men at du ikke orker å få kjeft. En oppegående tannlege forstår det. Særlig hvis han ser at ting ikke ser så bra ut.

Jeg har selv mye hull og lite pene tenner, men tannlegen sier aldri noe om det, men behandler det som må gjøres. Tror han bare er glad for at jeg kommer hvert år. ( for min del)

Tannleger som kjefter, mister kundene sine. De er jo avhengig av at vi kommer.

Dette kommer til å gå bra!! MEN forvent at det koster en del, sett av penger og tenk at det er verdt å bruke penger på, for dårlige tenner ødelegger mer den psykiske helsa...

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...