Gå til innhold

Uff..Får så dårlig samvittighet med at jeg ikke kan gi snuppa mi MM mer:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare 4 uker siden jeg fødte. Jenta mi ble født 3 uker før termin og hun har ikke klart å suge puppen. (Bare litt på den ene puppen, men bare sovnet eller "kosesugde"). Så jeg leide meg pumpe og pumpet meg slik at hun i hvertfall fikk min morsmelk og på flaske. Men jeg er alenemamma nå til 2 barn og ble bare mer og mer slitsomt å måtte pumpe meg i tilegg. Så det har resultert til mindre melk. Så jeg måtte begynne med MME. Og ga henne begge deler. Men nå er det ikke mye melk jeg får ut når jeg først orker å pumpe meg. Får liksom så dårlig samvittighet jeg da. Eller burde jeg ikke ha det?? Kunne så ønske jeg kunne gitt henne min morsmelk og helst ha ammet. Men det går jo ikke.

Jeg må vel bare innse nå at jeg må gi jenta mi bare MME nå.

De siste dagene nå har hun blitt hardere i magen. Har tatt en liten teskje malteekstrakt oppi i nesten hver flaske, men det virker ikke ssom det gir så effekt. Når jeg ga henne bare MM, så hadde hun veldig ofte avføring.

Jaja, heldigvis er jeg ikke alene om dette med å ikke kunne amme. Jeg ble altfor sliten med å måtte pumpe meg minst 3.time og i tilegg ta meg av lillemor og eldste dattera mi som er 9 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet! Det er jo ikke noe du kan noe for! Jeg måtte også begynne med bare mme etter en stund og hadde så dårlig samvittighet da jeg vurderte det og drev og delamma, prøvde og pumpe, styre og holdt på. Helt til den dagen jeg faktisk slutta helt å amme, da var det en befrielse! Og nås kjønner jeg ikke at jeg gadd å ha dårlig samvittighet i det hele tatt. Mme er jo kjempebra, inneholder alt det babyen trenger! Min er frisk og god og har det veldig bra med mme, og det har alle andre som får mme også. Bryst er vel best da, det får vi jo innprentet gjennom Nylander-diktaturet (for å sette det på spissen..). Men mme er faktisk veldig veldig bra det også. Så synd at det skal gå så langt at folk får dårlig samvittighet når man faktisk ikke kan amme..

Du må bare prøve deg fram med malt til det blir avføring hver dag, tar litt tid å finne rett mengde, det er så forskjellig fra bebye til baby at man bare må prøve ut..

Skrevet

Tusen takk for svar Hanna30:=) Godt å lese det du skrev. Nei, jeg får vel bare tenke positivt med at MME er jo bra det også. Og jeg prøvde jo alt jeg kunne. Men desverre så blir MM innvirka med stress og sliten. Jeg må jo ha overskudd til begge barna mine også. Og det å pumpe meg så ofte orker jeg bare ikke mer nå. Jeg pumpet meg en gang i stad og da fikk jeg bare 20 ml av den ene puppen og 40 ml av den andre. Før fikk jeg tilsammen 150 ml. Så det har gått veldig nedover nå. Og lillemor trenger jo mer og mer ml av melk. Ja jeg får bare innse at jeg må gå over helt nå til MME.

Takk for omtanken:=)))

Skrevet

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet :) Du er flink som styrer med to barn alene og det tar på å pompe seg!! Jeg har bare en gutt og mann i tillegg, og jeg er lei av å pumpe.. Skjønner deg kjempegodt.

Tenk også å at hun har fått de aller viktigste dråpene, de første ukene :) Du er flink!

MME er bra :)

Stå på videre :)

S

Skrevet

Tusen takk for varmende ord fra deg, sttm009.

Ja jeg skal i hvertfall ikke si at jeg ikke prøvde. Jeg prøvde jo alt jeg orka. Hehe. Så jeg får være fornøyd med at hun har fått i seg de viktigste dråpene fra fødselen av og litt til.

Skrevet

Jeg forstår at du føler på dette med amming, har selv vært gjennom samme dilemma. Men jeg syns det er fint at du tenker litt "større" på det. Du sier selv at det tar mye tid med pupp og pumping, og jeg syns det er fint at du også tar hensyn til de to du har fra før. De trenger også oppmerksomhet og oppfølgning fra deg. Og når du er alene kan man ikke klare å strekke til uten å gjøre grep som er til det beste for alle i familien. Ja bryst er best, men det betyr jo ikke at MME er dårlig... Så lykke til, og kos deg med dine tre barn som får mamma´s omtanke og kjærlighet..;0)

Skrevet

Mente å skrive de to barna du nå har, det går litt fort i svingene her..;0)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hei hei!

Först og fremst vil jeg si, som de ovenfor, at det er absolutt ingenting i veien med MME, og det viktigste for babyen er jo å ha en mamma som fungerer, ikke en som er dödssliten!

Men jeg vil likevel fortelle min historie, for å vise at man kan snu en sånn situasjon også. Jeg hadde som deg en sugesvak og trött baby, og de på sykehuset begynte å gi MME når han var knapt et dögn gammel...(takk for den liksom...jeg hadde jo ikke fått melk enda! og det er jo slik det skal väre!) Dette förte jo til at han var mett "hele" tiden, og ikke krevde brystet så mye. Som igjen förte til at jeg produserte mindre melk. Fikk beskjed om å fortsette med MME, samtidig som jeg ammet ham först, pumpet meg etterpå, ga ham det jeg hadde pumpet og så fullförte med MME. Dette for at jeg "ikke skulle bli så sliten av å amme så ofte og lenge"...HAHAHA....har vel aldri värt så sliten! Innen man har rukket å koke utstyr, amme, pumpe, gi MM, lage MME og gi den, er det jo nesten tid for ny pumping! For det skulle jo skje rundt hver 3. time! Kom meg aldri ut av döra! Fikk rundt 30 ml tilsammen fra begge brystene når jeg pumpet og han kunne jo spise opptil 80 ml MME...så jeg trodde som deg at ammingen min var over. Babyen min var en måned gammel og jeg trodde alt var for sent.

Jeg var superfortvila og syntes alt var helt håplöst...det jeg önsket mest var å amme den lille gutten min, og jeg ble bare mer sliten og irritabel av alt dette styret. Så snakket samboeren min med sösteren sin, som hadde hatt samme problem med en av ungene. Hun har også jobbet på födeavdeling. Hun fortalte at da hun var i samme situasjon som meg, bestemte hun seg for å kutte ut MME helt. Så det gikk noen dager der hun kun ammet, babyen var selvfölgelig sulten, men hun ammet nesten hele dögnet, så hun fikk i seg en del likevel. Så ga hun litt vann i tillegg, for at babyen ikke skulle bli dehydrert. Og etter ca 3 dager var problemet löst. Masse melk, fornöyd baby som gikk opp i vekt og en mamma som var kvitt koking og pumping og gud vet hva. Så jeg gjorde det samme.

Jeg skal ikke skyve under en stol at det var helt forferdelig, jeg fölte at jeg pinte babyen min. Men alle andre rundt mente de så en ganske fornöyd baby, selv om han var mer sulten enn vanlig. Han gråt ikke mer enn vanlig, bare krevde pupp hele tiden. Jeg ga litt vann og sukkervann innimellom, og hadde flere ganger lyst til å gi opp. Jeg var livredd for at jeg gjorde noe som var skadelig for ham eller at jeg direkte mishandlet ham. Og jeg er klar over at mange nok vil väre uenig i denne metoden, det ville jeg selv värt om jeg ikke hadde prövd det selv. Men jeg tenkte som så at nå fikk han de dögnene å väre sulten på, som egentlig skulle värt de förste dögnene etter han var födt. Og natt til tredje dagen hadde jeg plutselig melkespreng! For en fantastisk fölelse! Siden da har alt blitt bedre og bedre, selv om jeg innrömmer at det var fint å gi MME i forhold til at han sov lengre i mellom öktene, jeg hörer flere si at MME metter mer enn morsmelk. Han legger fint på seg og har det bare bra! Og jeg slipper å tenke på pumping, koking, blanding, og alt det der...det er bare å slenge frem puppen ;-) Så det går an! Men uten stötten fra min samboer hadde jeg aldri i livet klart det! Og når man har flere barn fra för skjönner jeg også at det kan bli vanskelig, for det er noen harde dager...man sitter pal med babyen på puppen og må sörge for å få i seg nok vann og mat samtidig. Jeg informerte også helsestasjonen om hva jeg gjorde, og var der og veide babyen hver dag. Han gikk litt ned i vekt först, jeg husker ikke helt hvor mye, men jeg har alt oppskrevet en plass. Da hadde vi på forhånd prövd det meste for å få ham til å die mer, og kutte ned på MME, bare så det er sagt. Sett ammefilmer, fått instrukser fra ammehjelp, ammet "med tilsyn" hehe...veid för og etter amming og jeg vet ikke hva. Det som ble siste steinen på vektskåla var at han begynte å foretrekke flaska. Da skjönte jeg at jeg måtte gjöre noe med en gang, eller heller gå helt over til MME. For dette styret med å pumpe, amme, og gi MME tror jeg ödelegger mer for enkelte enn det faktisk hjelper. Man blir totalt utslitt, og föler bare at man ikke duger til noen ting. Og jeg synes faktisk de på sykehuset var med på å ödelegge for meg når det gjelder ammingen, vi fikk jo aldri en sjanse!

Uansett hva du velger, skal du väre fornöyd med det! Kos og närhet får babyen uansett, og jeg tror hun vil väre mer enn nok fornöyd så lenge hun har en mamma som ikke er helt utslitt! Lykke til!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Uff, jeg vil bare si at jeg mener absolutt ikke å si at det er kun amming som gjelder, og man er like bra mamma uansett!!

Det var ikke meningen å bidra til den dårlige samvittigheten, beklager hvis det ble oppfattet slik. Jeg ville bare fortelle at det går an å snu en slik situasjon også, men da må også forholdene ligge til rette for det. Og med små barn i tillegg er det kanskje ikke det beste utgangspunktet?

Uansett, lykke til!

Skrevet

Som jeg kjenner meg igjen!

Har ikke barn fra før, men dette pumpemareritte gikk jeg også igjennom.

Snuppa mi ble født 4uker før termin, hadde masse gulsot og bare sov. Og sov, og sov og sov. Jeg måtte derfor pumpe for jenta var heller ikke sugedyktig. Etter 6uker hvor jeg hadde pumpet meg hver 3.time døgnet rundt, gått igjennom 3 brystbetennelser, 2 penecillinkurer, 1 soppkur og en hel mengde med dårligsamvittighetstårer så måtte jeg kaste inn tørklet. Det bare gikk ikke. Men nå er snuppa 9mnd og verdens skjønneste, friskeste lille jente. Hun har tatt igjen vekten, sovet over natten siden hun var 4,5mnd, rolig og enkel baby, men jeg kjenner enda den dårlige samvittigheten. Vet ikke helt når den kommer til å slippe, men det rare er at om jeg får flere barn så tror jeg kanskje jeg velger flaske igjen. Alt har gått så greit. Andre har kunnet mate henne, jeg har visst når hun var mett, hun har sovet godt og stablit, jeg har kunnet stilt klokka etter måltidene hennes, men for å gjennta meg selv: hun har vokst så fint. Fulgt kurven perfekt.

Men for deg som er to barns mor og alene med de, så er kanskje det viktigste det med nattesøvn. Tror ikke du ville fått den samme stabiliteten med amming.

Hard mage kan du løse med malt, fenikkelte eller laktulose. Alt er ok.

Ikke ha dårlig samvittighet. Det er ikke alt å amme. Babyen din kommer til å vokse opp helt normalt likevel. Gi deg selv ros for at du har prøvd ditt beste og fordi du har bært frem nytt liv! Det ordner seg.

Skrevet

Kjempe bra link du fant, Lykkelig og gla.

Det hjalp veldig å lese dette. Nå ble jeg mye roligere. Ja jeg vet om flere ammende barn som har fått både astma og vært mye syke selv om de kun fikk bare MM som baby. Så MME er nok like bra det også.

Takk igjen kjære deg.

Skrevet

Hei!

Ikke tenk på det en gang! Jeg har selv pumpet meg, men et slikt prosjekt var kun gjennomførbart fordi:

- min mann var hjemme med oss de 5 første ukene

- min mann tok seg av alt renhold og sterilisering av utstyr

- min mann lagde middag og holdt huset i orden...

Jeg kunne altså konsentrere meg om kun den lille! Så hadde jeg igjen kommet i samme situasjon, men uten en partner til å hjelpe til så hadde jeg ikke prøvd å gjennomføre en gang. For noen som er "lettmeket" så hadde sikkert det vært gjennomførbart også, men ikke for meg.

Pakk sammen pumpa og gi mme med god samvittighet! At ungen faktisk får mat, og har en mor med overskudd til å gi kjærlighet og nærhet er det viktigste. Og det skal jo heller ikke gå ut over eldste mann. Enn god mor er en mor som tar den riktige avgjørelsen slik at hennes famile får det best samlet sett :-)

ps: på forumet flaskemelk og på www.flaskeposten.org kan du få informasjon og tips om mme.

Skrevet

Tusen takk blomstre:=)))

Ja jeg er jo i den situasjonen at jeg er alenemamma for begge barna mine. Har jo ingen mann som kan hjelpe til og da sier det seg selv at det blir veldig mye ekstra for meg. Og jeg prøvde virkelig det jeg kunne med å pumpe meg alt jeg kunne, men innså jo at det ble altfor slitsomt. Ville liksom ikke gi opp. Men nå innser jeg at jeg orker ikke pumpe styret. Hun tar ikke puppen heller. Så det blir bare flaskemelk på jenta mi og nå blir det bare MME. Jeg vil heller ha overskudd til begge barna mine og føle at jeg har litt mer tid til andre ting også. Må jo lage middag, vaske klær i et kjør, husarbeid osv..Så ja, nå skal jeg levere tilbake pumpa jeg leide av apoteket.

Så snill mannen din var som hjalp så mye til, slik at du fikk konsentrert deg med pumping og den lille og din kjære kokte flasker, lagde middag osv..

Takk igjen:)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...