Gå til innhold

Når var dere på tur uten barn for første gang? (1 uke)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestilt sydentur. Barnet er 4,5 år og jeg gruer meg! Har vært borte en helg og sånn før, og stoler fult og helt på besteforelderene som skal passe han. De har et nært og godt forhold og er superflinke. Nå er jeg gravid igjen, og "alle" mener at vi har godt av en uke sammen før vi setter igang på ny med 4 år uten alenetid igjen. Men er det tidlig å dra på en såpass lang tur uten barnet?

Skrevet

en uke går da helt fint når barnet er så stort, hadde ikke bruke en kcal på å bekymre meg for det. Nyt ferien, det trenger dere hvis dere nesten ikke har vært sammen uten barnet før... vi dro på bryllupsreise da sønnen vår var 1,5 år. var borte i 5 dager, gikk da helt fint det. Og jeg var borte i en uke da minstemann var 2 år, pappan var hjemme da. men det gikk jo også helt supert.

Skrevet

Har aldri vært på 1 ukers turer uten barna, kun langhelg. Skal vi til syden blir ungene selvfølgelig med. Kommer neppe til å reise på sånne turer før ungene er store nok til å være alene hjemme......Så ja, jeg syns det er tidlig.

Skrevet

vi har aldri vært borte fra barna i en uke. De er 4 og 6,5. I syden koser de seg også, hadde ikke hatt samvittighet til å dra uten dem, når jeg vet de hadde hatt utbytte av det.

Skrevet

Det må jo dere føle på. Jeg har enda ikke rest en uke fra barna, og eldste er 8 år. Ville aldri reist til syden uten dem siden jeg vet hvor mye de hadde kost seg der. Skulle vi resit et sted alene, måtte det blitt et sted de hadde kjedt seg, f.eks weekend i Roma el. Ellers går det vel greit å reise fra en 4-5 åring i en uke.

Skrevet

Vi har ikke vært borte fra ungene en uke enda, eldste er 9 år. For meg føles det helt feil å reise på ferie uten barna, de ønsker og trenger jo også ferie..

Men har vært borte fra torsdag til søndag da, det gjør vi gjerne en gang annenhvert år omtrent.

Skrevet

en uke er lenge for en på 4,5 år.. hadde jeg skulle reist, hadde hun/han fått blitt med..

Skrevet

Har aldri gjort det. Yngste er 7 år. Hadde vi skulle vært borte så lenge hadde barna fått blitt med. Har vært borte 3 ganger fra fredag til søndag.

Skrevet

Har heller aldri vært borte en uke fra ungene (eldste 11 år og minste snart 2 år). Var på tur i 4 dager med mannen min da nr 3 var 3 1/2 år, og det var minst en dag for lenge for meg:). Ville aldri ha reist til syden uten ungene. Føler at det er opplevelser jeg vil dele med dem. Men tar gjerne en helgetur med mannen min (selv om det blir sjelden med 4, snart 5 barn som trenger barnevakt:). ).

'Men, her må alle kjenne på hva de selv synes er riktig, og ikke hva andre mener. *Ungene har ikke vondt av å være hos kjente, trygge personer en uke - det er ofte verre for mor!:)

God tur, hvis du velger å reise!

Skrevet

Min sønn er 5,5 år, og har aldri vært borte fra oss i mer enn èn natt, men det betyr ikke at vi absolutt ikke hadde reist om vi hadde fått sjansen. Hadde vi fått tilbud om barnepass i en uke, hadde vi nok vurdert det. Synes dere skal reise om dere har lyst. Blir det helt forferdelig, er det bare å ikke gjøre det en annen gang. Blir jo en liten ferie for 4åringen og, som er så heldig å få være så mye sammen med besteforeldrene :)

Skrevet

Vi var 14 dager på Kreta da snuppa var 6 uker gammel. Hun var hos mormor og hennes kjæreste. Kjempe fin tur.

Ja, jeg tuller....................

Skrevet

Da ungen var 1 og ett halvt ca, dro ungen på en ukes ferie hos besteforeldrene sine, men da var jeg og mannen hjemme hele tiden, så hadde noe skjedd hadde vi bare vært en 2 timers kjøretur unna

Skrevet

Alle som råder dere til å reise ser det jo fra deres side. Hvorfor er det ingen som ser det fra barnas side?

Jeg synes det er for lenge at begge foreldrene reiser fra en på 4,5 år en hel uke. For oss hadde det vært helt uaktuelt. Det er min mening! :-)

Skrevet

Vi har kun vært borte fra barna 2 netter (barna er 3 og 5), så jeg kan ikke uttale meg av egen erfaring.

Hvis du tenkter på barnet og om det er for tidlig å reise fra barnet så lenge, så er ikke det noe problem så lenge barnet er hos kjente og trygge omsorgspersoner som i dette tilfelle er besteforeldrene. Barnet kommer til å ha det kjempekjekt og dere kommer til å få en kjempefin tur sammen før det blir travelt med 2 små barn...reis og kos dere!

Skrevet

Datteren vår er ni år, og vi har akdri vært fra henne i en uke.. Det meste var et julebord, der vi dro på torsdag og kom hjem på søndag, da var hun seks år. Ellers har vi alltid ferieturer sammen, som en familie. Hadde aldri hatt samvittighet til å kose meg i "syden" mens datteren min måtte være hjemme! Men så kommer vi tre til å dra sammen når vi skal på brylupsferie også, så vi er kanskje litt rare..

Skrevet

Godt av en uke uten barnet sitt? Hvorfor det?

Skrevet

Jeg var borte en hel uke da han var omtrent 10 mnd. Gikk fint det, men jeg savnet han veldig mye de siste dagene. Jeg gråt innimellom, men jeg fikk kjenne ekstra på hvor glad og hvor høyt jeg elsket han . Ihverdagen med masse styr og liv rundt tenker jeg ikke bestandig over det. Å være borte så lenge fra en så liten unge, gjorde at jeg virkelig fikk kjenne det på kroppen. Men jeg har ikke noe problem med å være borte 1 uke igjen. Dette var et spesielt tilfelle da. Jeg hadde ikke valgt selv å være borte 1 uke fra ungen min, det var noe uforutsett som oppstod. Men han var i gode hender hos pappan heldigvis.

Å dra 1 uke bort fra barnet som er 4 år syns jeg overhodet ikke er tidlig. Jeg syns det er på tide. Selvfølgelig kommer det an på hvor ungen skal være når dere er borte. Jeg hadde ikke ville forlatt han for 1 uke med en halvkjent barnevakt eller familiemedlem.

Men hvis det er hos besteforeldre han kjenner godt så sier jeg bare: Kos dere!

Skrevet

Å herregud, klare dere virkelig ikke å kose dere et sted hvor barna også kunne kose seg? De koser seg helt sikkert like mye hos besteforeldrene. Makan til unødvendig mye dårlig samvittighet.

Skrevet

Har aldri vært borte fra barna en uke, synes det er for lenge.

Vi reiser en del, og da er alltid barna med, har ikke samvittighet til å bruke ferien på oss alene, og vil det heller ikke.

Har vært borte max 3 netter.

Skrevet

Vi var borte fra gutta våre i 10 dager da de var 3,5 år og 14 mnd. Vi var på bryllupsreise. Gutta hadde det supert, men jeg savnet de ekstremt.

Skrevet

Har aldri forstått hvorfor foreldre reiser til syden uten barna. Du sier 4 år uten alene-tid. Jeg synes det er alene-tid på kvelder, gjør noe koselig sammen da. Ha barnevakt en kveld i ny og ne og gå ut og kos dere.. Jeg hadde IKKE trengt en uke alene med mannen for å føle at jeg hadde alene-tid.

Vi har reist på noen lang-helger uten barn, men det er det.

Kanskje barnet deres hadde hatt godt av en uke kos og avslapning med hele familien sin FØR det kom et nytt barn og eldstemann må dele dere med noen...

Vi var i syden i fjor, og da var minstemann 5 år. Noen mer avkoblende ferie har jeg aldri hatt!! Ingen ting å haste etter, vi tok alt i eget tempo. Og vi fikk nok av tid bare jeg og mannen. Koste oss på terassen etter barna var lagt!

Skrevet

Vi var en uke borte når gutten vår var 1,5 år. Kommer aldri til å dra fra han så lenge igjen, savnet han altfor mye. Men han hadde det kjempefint da heldigvis :)

Skrevet

Herregud for en skinnhellig gjeng... Det er da virklig INGENTING galt i å reise fra en 5-åring på en ukes sydentur? Barnet kommer til å storkose seg med besteforeldrene, det blir jo en ferie for dem også, og dere kommer hjem fulle av energi, nyforelsket og med viktig alenetid og mulighet til å savne barna også, som man faktisk trenger innimellom.

Å si at man ikke ville reist til syden fordi der hadde barna likt seg også?? Artig. Syden er jo så mangt. Reiser man som par kan man jo oppsøke storbyen på stedet, ha lange romantiske middager på hyggelige restauranter, gjøre mange aktiviteter, sove lenge om morgenene.. Det at man reiser på ferie alene uten barna tilsier da virkelig ikke at man ikke reiser sammen med barna i andre tilfeller.

Nei kjære vene, dere er IKKE dårlige foreldre når dere reiser en uke bort fra et så stort barn. hadde det vært snakk om en på 6 mnd hadde jeg forstått innleggene over her, det er noe helt annet. Dere kan jo ringe hjem hver dag, forklare at dere skal bort etc.

Reis med god samvittighet. Nyt hverandre, kos dere i solen, slapp av og få velfortjent energi!!!

Skrevet

Oi, overrasket over responsen! Da er det ikke så rart at jeg føler som jeg gjør. Vi har vært på to (!) sydenturer med barnet siden august, og reiser ganske mye, så føler ikke på det egentlig. Dessuten planlegger vi en uke i danmark før babyen kommer, så vi får litt tid sammen bare oss tre også.

Er litt lei av sydenferier hvor man ligger på stranden, bygger sandslott, går i dyreparker osvosv. Har litt lyst på en ferie på voksne premisser. Nå skal vi på safari, klatre og litt forskjellig.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...