Tingenes Herre Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Altså, hvor gammel er baby når den er utenfor krybbedød-faren? ...jeg har litt dårlig samvittighet og bekymrer meg en del. Føler jeg gjør en del "feil" i forhold til dette: vi samsover, det er 20 grader på soverommet (ikke kaldt nok?), og snuppa vil bare sove på siden. Jeg prøver å snu henne over på ryggen etter at hun har sovnet, men da våkner hun fort, og nekter å sove før hun kommer over på siden igjen. Tenker at vi har økt risiko for krybbedød pga dette. Andre som har det likt som oss? Hva tenker dere om dette? Jeg ligger ofte våken etter amming og er redd for at noe skal skje med den skjønne jenta mi :-(
husmus &2 Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg husker jeg gikk igjennom en periode med førstemann hvor jeg hadde helt angst for dette. 20 grader er ikke spesielt varmt synes nå jeg, vi har det nok hakket varmere. I tillegg sover hun i easykid posen i sengen fordi hun nekter å sove uten. Hun har begynt å snu seg men heldigvis så ligger hun i sengen ved hodet mitt, så jeg føler jeg er ganske nær. Nå er det vel bevist at krybbedød er linket til virusinfeksjoner og det skjer nok ikke med helt friske barn. Det er vel faktisk aktuelt opp til 2 års alderen, men skjer vel hyppigst mellom 0-6 mnd.
Tulipan2010 Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 For det første tror jeg ikke det gjør noe at hun ligger på siden. Problemet med at de ligger på siden er jo at de kan snu seg mot noe, og ikke få puste. Utenom det tror jeg ikke det har noe å si. Så lenge hun ikke er for varm, gjør det jo ikke noe at det er 20 grader på soverommet. Kle henne i forhold til hvor varmt det er, og kjenn på henne. 17-18 grader er vel det de anbefaler. På vårt soverom er det 19.3 grader- syntes selv det er litt for kaldt:-) Man er nok litt for overhysteriske rundt dette med varme på soverommet- det viktigste er jo å se at barnet ikke er for varmt, uansett hvor mange grader det er.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 31. oktober 2010 #4 Skrevet 31. oktober 2010 Vi har det akkurat sånn vi også, og jeg bekymrer meg ikke nevneverdig over det egentlig! Vi samsover på et sikkert litt for varmt rom, ligger ofte tett inntil hverandre- hun trives også best på siden- og vi KOSER oss=) Samsoving er ikke farlig så lenge man følger anbefalingene om egen dyne, at man ikke røyker, drikker osv. Faktisk er samsoving tryggere for spedbarnet enn f.eks å ligge på eget rom, og det har mange fordeler også i forhold til nattamming, søvnkvalitet ++. Det er riktig som det blir sagt over her at krybbedød i teorien kan inntreffe helt til 2 års alder, men d er absolutt vanligst de første 6 mnd. Det er ofte i forbindelse m virusinfeksjon/ forkjølelse at slike ting skjer, men også friske babyer KAN rammes, hvis de har en medfødt genfeil som gjør at refleksen som får dem til å snu hodet og gispe etter luft ikke virker. Dette er jo uansett sjeldent da, heldigvis=)
EgG Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 For å være helt ærlig så regnes et uventet dødsfall, altså uten at man vet noen grunn/feil, hos et barn som krybbedød helt til de er 18år! Ja, jeg vet det høres rart ut, men det er det jeg har hørt. Men Ola Nordmann regner nok ikke slik. Uansett: Ikke bekymre deg! Det hjelper iallefall ikke. Om babyen sover på siden så er ikke det farlig. Faktisk la de jenta mi litt på siden på sykehuset. Det er fordi at hvis hun gulper så renner det ut og hun kveles ikke av det. Samsoving er mye diskutert. Tror ikke det er noen fasitt der egntlig. Men i vrikelig gamledager så sov babyer alltid hos mor nettopp for å overleve. RO NED OG NYT BARNET DITT! Plutselig er hun stor og vil ikke vite av sine foreldre. :-)
2010 Mammaen Skrevet 31. oktober 2010 #6 Skrevet 31. oktober 2010 Hei! Du må ikke bekymre deg så mye, for det er så lite sannsynlig at det skjer at risikoen er nærmest ikke tilstede selv om dere sover sammen og det er litt varmere enn boken sier. De aller fleste tilfeller skjer mellom 2 og 5 mnd så avtar risikoen drastisk, men er tilstede (som de andre sier er det vel etter 2 år man ikke lenger kaller det for krybbedød). Det er jo 1000 andre ting som kan skje også, men det tenker vi nok ikke like ofte på. F.eks. er bilulykker mer vanlig, men de fleste kjører jo bil selv om. Jeg var også veldig redd for dette i begynnelsen, men har blitt flinkere til å roe meg selv ned etter jeg leste litt om det. Egentlig ville jeg ikke vite noe om det i det hele tatt, men mer informasjon var faktisk betryggende for meg. Kanskje det funker for deg også? Det finnes masse god informasjon på nettet, men vær litt kritisk til hvilke nettsider du leser på.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 På soverrommet til knotten er det 20-23 grader:) Han blir fryktlig urolig når det nærmer seg 20 grader,tror rett å slett det blir for kaldt for han. Men gutten min er ikke for varm på kroppen selvom det er godt og varmt rundt han. han er 7mnd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå