Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 2mnd og ligger godt over snittet på vektkurven.

(midt i på lengde)

Helsesøster er veldig opptatt av at han ikke skal ha mer enn 1400ml i døgnet(han får mme), men dette er ikke nok for at han skal bli fornøyd.

Vi fikk beskjed om å gi litt vann mellom måltidene om han ble for "sutrete", men dette ser ikke ut til å hjelpe på sulten..

Får helt vondt inni meg for jeg føler vi "sulter" babyen vår.

Merker STOR forkjell på han når han får spise til han er mett!

Noen med erfaringer på dette? Tips til hva vi kan gjøre?

Han er jo god og rund da, men han kan jo ikke gå så mye sulten....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, barnet ditt skal jo spise til det er mett!! Eldste gutten vår som nå er 3 år, var STOR når han var baby. Han ble født 5 uker for tidlig, men alikevel så veide han 10 500g når han var 6 mnd! Å han veide bare 2200g når han ble født, og 45cm. Han fikk bare morsmelk til han var 3mnd, så fikk han mme resten.

Min helsesøster maste mye om vekta hans, å sa jeg måtte kutte ned på matinntaket. Men det gjorde vi rett og slett ikke. Når han var 15 mnd begynte han å gå, å da tok det ikke lang tid før han var slank som en strømpe! hehe:) Så for guds skyld, la han få spise seg mett!:) Han er jo bare 2 mnd!! blir nesten litt sjokkert over at du ble rådet til dette..

Lykke til!:)

Skrevet

Vet du hva, selv om det er velmente råd så skal man bruke sunn fornuft. Jeg hadde heller latt lillemann blitt mett enn å være nøye med antall ml i døgnet. Dette regulerer de små selv! Av og til spiser de mer og av til mindre. Gutten din trenger utrolig mye? Kan ikke huske vi noengang var over 1000 ml her og min er nokså stor ifht gjennomsnittet, men er helt "normal" i forhold til høyde og vekt.

Skrevet

Helt enig med de to andre her....du skal IKKE sulte gutten din!!! Er han stor så trenger han mye, kan da virkelig ikke nekte han mat!!!

Min er også stor, 3 mnd i morgen og nesten 8 kilo (4200 ved fødsel) og han spiser nesten hver annen time hele døgnet....bare mm da,men uansett nekter jeg å høre på de som sier jeg skal tvinge han inn i en annen rytme med mat hver 3-4 time!

Han får mat når han vil ha!! Forrige mann (nå 3 år) var også stor ved fødsel,4500, og han måtte jeg begynne med grøt og tillegg til da han var 3 mnd pga stor etterspørsel og for lite melk!

Holdt seg stor til han var 18 mnd (20 kilo) men er nå 19 kilo og 3 år, så det regulerer seg selv etter aktivitetsnivå etterhvert som de blir eldre!!!

Skrevet

Vet du, jeg hadde ikke hørt på den helsesøstra!

Min drakk også mye da han var to måneder og la på seg fort og er nå lang og litt tjukk:) Får din mme? Mange er jo så opptatte av at det er hardt for nyrene om de drikker mer enn en liter, men det trro jeg ikke noe på etter at jeg har spurt produsenter av mme og ernæringsfysiolog og lege, som alle mener at de skal selvregulere, selv om de drikker over en liter.

Da jeg var på kontroll sist, sa jeg til helsesøstra at jeg var redd hun ville kommentere vekta hans og si at jeg burde trappe ned på mme, da sa hun "jeg er litt gal altså, men SÅ gal er jeg ikke at jeg ville be deg slanke babyen din!". Det er altså ulike meninger ute og går blant helesøstrene.

Jeg ville helt klart ha gitt ham til han ble mett. Babyene skal jo regulere selv! Min drakk som sagt mye, omtrent som din kanskje, da han var to måneder go fram til han var tre og en halv omtrent. Nå er han fire, og har gått ned til ca. 700ml i døgnet, med ett lite grøtmåltid (da har jeg regna med melka jeg bruker i grøten). Så i perioder trenger de mer, go så stabiliserer de det selv etter hvert. Det sa helsesøstra til meg også, at han kommer til å regulere det selv, for han kan jo ikke vokse så fort i alle evighet:)

Skrevet

Nå ser jeg forresten at du skrev du gir mme ja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...