Gå til innhold

Lurer på å slutte og amme pga at hun svelger så utrolig mye luft..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småa er 2 uker gammel. Når hun drikker svelger hun så utrolig mye luft! Kaver og styrer på. Høres ut som om hun skal miste pusten... Og denne luften får hun ikke alltid oppigjen, og det resulterer i at det hoper seg opp nedi magen hennes, og det er sååå mye skriking :(

Har lurt på om det blir bedre for henne (og oss) om vi begynner med flaske, altså mme. Men får jo litt dårlig samvittighet for det også..

Men om det gjør til at hun slipper å skrike så mye, så er det vel verdt det? Eller?.. Noen som har noe erfaring?? At det har blitt mindre magevondt om man starter med mme?..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd med flaske og sett om det da er annerledes? Du kan jo prøve å pumpe deg og gi noen flasker for å se om det blir bedring? Jeg måtte slutte å amme fordi jeg hadde for lite melk, men luftproblemene til babyen ble ikke bedre av flaske, så det er jo ikke sikkert det hjelper. Ville prøvd noen flasker jeg, og pumpet ved siden av, så ikke melkeproduksjonen går ned om det ikke skulle bli bedre, og du vil amme likevel.. Om det blir bedre med flaske kan du jo gi mme og slutte å amme da! Om det er bedre for babyen så ikke ha dårlig samvittighet, det er helt greit med flaske og mme også:D Det er absolutt verd det om babyen får mindre luft! Men ville som sagt testa det ut først før jeg bestemte meg:)

Jeg hadde alt for mye dårlig samvittighet da jeg slutta å amme, men ser nå at det var bare tull og unødvendige sorger! :)

Skrevet

Ja, tenkte å pumpe og gi på flaske en dag eller to for å se om det bedrer seg.. Med nr 1 måtte jeg slutte å amme etter 6 uker, pga han nektet å ta puppen..husker det var et slit de 6 ukene, men jeg ville jo så gjerne amme..men gud så herlig det var når jeg bestemte meg for å slutte, og gå over til flaske. Men var et veldig vanskelig valg..men det var jo det beste for både meg og han.. Så skal virkelig ikke ha så utrolig dårlig samvittighet denne gangen om jeg velger å gi flaske..

Skrevet

Dette har jeg også hatt mye problemer med. Jeg har kraftig utdrivningsrefleks i tillegg, som gjorde at hun satt melken mye i halsen. Ikke noe hyggelig i det hele tatt! Det som har hjulpet oss er at jeg har begynt å amme henne mens hun 'sitter', altså jeg holder henne opp i mere oppreist stilling. Det er litt mere slitsomt, men luften kommer som regel opp i løpet av måltidet, og det er lettere å få opp evt rester av luft etterpå, altså rapen sitter løsere. Etter at vi begynte med dette, har det gått sååå mye bedre, og hun klager nesten aldri over luft mere. Prøv det og se om det funker for deg. Det kan like gjerne bli samme mengde luft med flaske...

Skrevet

Synes faktisk du heller skulle ta deg bryet og pumpe og gi, evt. kombinere med mme dersom dette er grunnen til at du vil slutte og amme. Kan du gi mm, bør babyen din få det i allefall noen uker (helst mnd) til. Det er faktisk det beste for babyen din.

Det er mange babyer som sluker i seg maten og får mye luft i magen, enten det er fra bryst eller flaske. Som regel svelger de mer luft ved flaske.

Dette er vel egentlig startproblemer som vil gi seg etter hvert. Ville ikke selv ammet for enhver pris, men heller ikke gitt opp så fort.

Kanskje du kan sende en mail til ammehjelpen eller oppsøke ammepoliklinikken?

Skrevet

Så vidt jeg har fått med meg svelkger babyer somregel mer luft når de drikker fra flaske enn fra brystet.

Jenta di er veldig liten enda, og slike problemer går seg gjerne til ganske raskt. For å hjelpe henne med å få opp luften kan du legge henne på rykken, gjerne på brystkassen din mens du sitter godt lent bakover, og stryke med hele håndflaten i en stor sirkel på magen hennes. Stryker du MOT klokken så hjelper det magen med å få ting opp og ut (ved feks luft), og stryker du MED klokken hjeloer du det ned og ut deb veien (ved feks hard mage).

Om du bestemmer deg for å gå over til flaske så er jeg helt enig i at det er fint om du kan pumpe til henne. Så kan hun kanskje ta brystet senere :) Vet det ligger en tråd her et sted med råd ig tips fra damer som har fullpumpet av diverse grunner, der er det sikkert mye lurt å finne! Ang å ikke miste melken og sånt. For både ernæringmessig og praktisk sett, så er amming helt genialt ;) Så slipper du å vaske og koke flasker og vann, blande mme, varme flasker, alltid ta med nok når dere skal ut av huset osv.

Skrevet

Forresten er det også en del små som får magetrøbbel av mme. Hovedsaklig hard mage/forstoppelse (har med selve mme å gjøre, ikke flaske).

Skrevet

Enig i mye av det som har blitt skrevet her.

For det første syntes jeg det virker litt vel tidlig å gi opp etter 2 uker! For det andre ser jeg ingen grunn til at du skal gi mme hvis du har nok melk. OG dette er et veldig vanlig problem for de små som ofte går seg til etterhvert. Jeg syntes absolutt ikke man skal amme for enhver pris, men 2 uker er jo ingenting! Som flere sier her, svelger de små også mye luft når de får flaske. Jeg bruker Dr. Brown, men vesla svelger luft av denne også.

Jenta mi er 6 uker gammel og sliter mye med luft i magen (ikke kolikk). Og hun svelger ofte luft. Men jeg har virkelig ikke vurdert å slutte og amme fordet. Får heller være tålmodig en stund fremover- vinner mye på det senere. Vi skal jo tross alt amme en god stund!

Skrevet

hvis du skal pumpe deg anbefaler jeg dr.browns flaskene! de kommer med en smokk med bittelite hull som gjør at babyen fortsatt må jobbe for melka (dette siden du kansje vil fortsette å bare amme) det er en fordel med lite hull så ikke hun protesterer når du prøver puppen igjen. dr.browns flaskene er itillegg anti kolikk!

jeg har selv aldri ammet mer enn1 dag. syns det er mye enklere med flakse, men som sakt vil du fortsette å amme bruk flaske med det minste hullet de dagene du gir flaske, her er det mange som bommer for mange flasker kommer med 2er smokk!.

lykketil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...