Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 30. oktober 2010 #1 Skrevet 30. oktober 2010 dette innlegget er egentlig skrevet til "jordmødrene", men hvis noen av dere har født tre ganger eller mer så er jeg veldig interessert i deres historie om hvordan deres fødsler har vert i forhold til hverandre. jeg lar resten av innlegg berre være som det er (slik som jeg skrev det til jordmødrene) Jeg må nesten prøve å skrive dette så kortfattet som mulig, men det hele er egentlig en lang historie. i 2006 ble jeg gravid etter 2 årsprøving. 14 dager før termin startet fødselen av seg selv. Klokken var 24.00. Hele fødselen startet med "pang" rier, de var skikkelig vonde fra begynnelsen av. Kl. 07.30 ankom jeg sykehuset med 3-4 cm åpning og var allerede da sliten. Da jeg kom der reagerte jeg på at de ikke fant fostervann, for det var heller ikke kommt noe hjemme (lå i sengen). jeg var også svært liten i magen (noe som hadde bekymret meg lenge). Kort utartet fødselen seg i UNOTMALT sterke rier. jeg følte jeg skulle sprenge å jeg skrek ukontrollert. hadde 0-1 min mellom rien fra 07.30. ca klokken 11 hadde jeg 10 cm og var helt utsliten (ble lovet epidural når jeg kom, men den fikk jeg aldri). da jeg slulle presse fikk jeg beskjed om å slutte med en gang. det var noe som var galt. Barnets hode var vridd i tverrstand og for hver gang jeg presset var det nummeret før hjerte ville stoppe. I to timer hold de på å jobbe med å få jenta ut. Jeg var livredd for å miste henne. te prøvde med sugekopp uten å lykkes. Det hele ente med tang. Barnelegen prøvde svært mange ganger før han fikk henne ut. Jenta var 1879 gram 33 cm rundt hode. I etterkant gåt jeg i 6 mnd etterpå pga denne hendelsen. det var en forferdelig første opplevelse. Da jeg 2,5 år senere ble gravid igjen tok panikken meg. Jeg fikk tidlig henvisning til jordmor for samtale på ett annet sykehus. jeg grudde meg hele svangerskapet for denne fødselen som var i møte. Jeg nektet i begynnelsen å føde vaginalt. Etter mye prat ble jeg med på å å føde vaginalt dersom vi laget en "kontrakt" på på hvordan fødselen skulel forgå. Feks ble det lagt inn epidural tidlig, slik at den var klar til å aktiveres. jeg ble også satt i gang 17 dager før termin da jeg var moden for å slippe å kjenne på riene hjemme (ville fått panikk jeg da, laaaang vei til sykehuset). jeg hadde noen dyktige jordmødre og barnet ble fulgt med hele veien. En av mine bekymringer var at hode skulle havne i tverrleie igjen, noe legene nektet for at skulle skje igjen). Ble satt i gang kl. 08. ca kl. 14.00 hadde jeg 5 cm åpning. var overrasket over hvor lite vondt jeg hadde i forhold til sist på detet tidpunktet. epiduralen ble aktivert etterpå. så kl 15.00 begynnte det å skje noe. på 10 min åpnet det seg fra 5-10 cm på ti min. det var utrolig vondt, men ikke på langt nær så vondt som ved første fødsel likevell. Så skjedd det igjen. hode var normalt plassert, men når det nermet seg åpningen så snudde det seg i tverrleie igjen. kort fortalt så gikk det likevell bra denne gangen selv om det var vanskelig å få henne ut. 16.00 var jenta ute. 2358 gram og 33 cm rundt hode. i etterkant er denne fødselen glemmt, det var en fin opplevse, men første fødsel sitter fortsatt igjen. Den var grusom. jeg er gravid med tredjemann nå og lurer litt på hva som er i vente denne gangen. Første fødsel har gjort noe med meg, ddet er en ansgt bygget inni meg. Så da spør jeg dere (skal snakke med jordmødrene for å få samme opplegg som sist igjen), hva vil skje med tredjemann???. Hode vil nok stille seg i tverrstand, men hva skjer om hode er større denne gangen. Vil jeg da få barnet ut. Livredd for å miste barnet fordi jeg ikke får det ut:( har det mye å si fra 33cm til 35 cm feks??? Hva typer smerter kan jeg forvente meg?? tilnermet de FORFERDELIGE førstegangssmertene, elelr slik som jeg hadde det nå?? Vil fødselen gå like kjappt nå som sist gang?? er mye slike spørsmål jeg går å lurer på. Jeg kunne godt tenkt meg at dere skrev litt om hva type fødsler en tredjegangsdame får i forhold til sine to første. Jeg vil vite sannheten slik at jeg kan forberede meg osv.. komplikasjoner som oppstår da osv... Var ett langt innlegg dette, men jeg kvir meg virkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå