Gå til innhold

Hvilke erfaringer har dere med manuellterapauter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Manuellterapaut er egentlig en ganske ukjent yrkesgruppe for meg. Hva gjør de med babyer, egentlig? Hva slags hjelp kan de tilby?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det du som bodde i Trondheim? Kirsti Vanvik ved Trondheim Fysikalske Institutt har spesialisert seg på babyer/barn, så vil anbefale henne om du har planer om å gå til manuellterapeut med baby her i byen:)

Skrevet

Jeg har vært hos manuellterapeut både med begge sønnene mine og jeg har vært hos en selv. Når jeg har vært der selv har hun undersøkt masse før hun har vist og forklart meg hva som har vært "feil". Etter det har hun behandlet og gitt meg treningsøvelser når det har vært nødvendig. Jeg har virkelig fått inntrykk av at hun har full oversikt over hva hun holder på meg.

Når det gjelder barna mine, har begge vært der når de har vært ca 3mnd +/-. Hos han ene fant han låsninger i hofte og nakke, de manipulerte han sånn at de løsnet. Vi var tilbake to ganger til og den andre gangen var det fortsatt igjen en liten låsning i nakken, tredje gang var han helt fint. Jeg vet at noen manuellterapeuter følger opp mye oftere enn dette og jobber med fysioterapeutdelen i tillegg. Vi var hos en av de som er flinkest på dette i hele Norge og er en av de som mange andre lærer av, så han har veldig mye å gjøre, så her er det vanlig at hvis det er behov for oftere oppfølging så gjør andre fysioterapeuter det. Med sønn nr 2 fant de ingenting galt, så med han var vi der bare en gang. Begge har hatt favorittside. Første hadde veldig bananfasong i tillegg.

Jeg vet også om andre som har fått hjelp hos manuellterapeut, de fleste har hatt problemer med favorittside, men det har ikke vært veldig tydelig hos alle fordi barna har "lurt" enkelte fysioterapeuter ved å snu seg "feil" til den ene siden. Det mest ekstreme tilfelle jeg vet om var en 3mnd gammel baby som omtrent ikke spiste fordi hun hadde så vondt. Etter kun få behandlinger merket de veldig stor forskjell på henne, men fordi helsestasjon nektet å gå med på at det var et problem og fysioterapeuten sa alt var bra, så var det en del problemer i etterkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...