Gå til innhold

Hvordan takler dere trass alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på to har tydeligvis kommet i trass alderen. Dette er utrolig slitsomt, å det føles som dagene er et rent slit. Det ødelegger veldig på humøret til mamma og pappa. Hun sparker, slår, rope, hører ALDRI etter, kaster mat på gulvet, gjør absolutt alt for å gå oss foreldre på nervene. Først reagere jeg med å si at det ikke er lov å oppføre seg slik, mamma og pappa blir trist og lei seg når du oppfører deg slik. Men når hun gjør den samme tingen igjenn og igjenn reagerer jeg i sinne. Da får jeg selvfølgelig utrolig dårlig samvittighet etterpå. Er klar over at dette hører med i oppveksten, men er bare så utrolig slitsomt når det står på. Det skal jo sies at i Barnehagen er hun selvfølgelig et englebarn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjenner meg sååå igjen og det er skrekkelig slitsomt når de små er i denne perioden. Heldigvis merker vi mindre og mindre til dette nå, så den eneste trøsten er at det går tilslutt over.

Jeg prøvde masse forskjellig med jenta mi. Prøvde å overse en del for å unngå å mase og kjefte hele tida. Så jeg forsøkte å plukke ut de viktigste tingene og la noe passere.

Hun hadde et par unoter som var veldig lite sjarmerende og da laget vi en slags kalender med 7 ruter. Avtalte med henne at hun skulle få klistremerke i en rute for hver dag som gikk uten at hun gjorde dette. Det fungerte veldig bra. De dagene hun ikke fikk klistremerke snakket vi sammen om det hun hadde gjort som gjorde at hun ikke fikk den dagen. Når hun hadde fått 7 klistremerker fikk hun en premie som var avtalt på forhånd.

Når de er så små så er det veldig viktig at det ikke er for vanskelig å oppnå klistremerke. Det nytter nok ikke med "være grei hele dagen". Det må være helt konkrete ting som f.eks ikke kaste maten på gulvet.

Jeg hadde (og har fortsatt) et annet triks som ofte fungerer veldig godt på jenta mi når det er ting hun ikke vil. Jeg gir henne valget mellom å gjøre det selv eller få hjelp og da velger hun ALLTID å gjøre det selv! Eks: Vil du komme ut av badekaret selv, eller skal jeg løfte deg? Vil du ta på luen selv eller skal jeg hjelpe deg? Vil du sette deg på stolen selv eller skal jeg hjelpe deg? Fungerer utmerket her i allefall.

Et siste tips er å forberede henne litt i forveien på hva som snart skal skje. Eks: Nå er badetiden snart slutt, om 5 minutter skal du ta ut proppen. Nå er middagen snart ferdig, du kan leke bittelitt til før vi spiser. Vi slipper unna mye protester og bråk ved å forberede henne på hva som snart skal skje. Og ellers er det bare å stå i det og prøve å lukke ørene litt når det røyner på....

Skrevet

Jeg likte den kalenderen. Tror jeg skal lage en slik en. Hun er nemelig en ekspert på å grise og kaste mat på gulvet. Hvor gammel er jenta di ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...