*Nøtta* Skrevet 30. oktober 2010 #1 Skrevet 30. oktober 2010 Det heter seg jo det at man ikke kan skjemme bort helt nyfødte smårollinger. Men når begynner de egentlgi å "manipulere" oss voksne? Jeg har en liten jente på 14 dager,og de siste dagene har hun absolutt ikke klart å sovne til igjen av seg selv i verken vogn eller vugge. Frem til nå har hun fint klart å sovne bare jeg legger henne ned,men nå må jeg altså vugge henne i søvn eller holde henne. Mitt spørsmål er egentlig om hun er for liten til å forstå at om hun gråter så tar jeg henne opp? Altså har hun allerede skjønt det liksom??
Willy Wonka Skrevet 30. oktober 2010 #2 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg får helt vondt i magen av dette innlegget. Nei, hun er for liten. Lenge til! Hun er en bitte liten baby som ønsker nærhet og trygghet. Ikke engang tenk at hun kan være utspekulert! Det er mange mange mnd til du kan begynne å tenke de tanker å trene henne opp til å sovne av seg selv etc. Husk hun er ny i denne verden, bare vant til å ligge inni magen din. Hun ønsker hudkontakt, kjenne varmen din.... Nei, man kan ikke skjemme bort hverken babyer, barn eller voksne for den sakens skyld på nærhet og kos!!!!!!!
*Nøtta* Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2010 ojsann,nå føler jeg meg som verdens verste mor her. Litt av en reaksjon! Det var jo på ingen måte ment som om at jeg lar henne ligge å gråte eller noe i den dur! Det må du for all del ikke tro! Jeg er en voksen og oppegående person,som selfølgelig skjønner at babyer vil ha nærhet og ikke bare mat og ny bleie. Mitt spørsmål var mer av "nysgjerrighets" art..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. oktober 2010 #4 Skrevet 30. oktober 2010 Gråt er babyens måte å kommunisere på, jmf Dunstan baby language-linken som ble postet her inne i går- og nei, man kan ikke skjemme bort så små babyer! Det er dessuten leeenge til babyen begynner å bli såkalt utspekulert og kan bruke gråten på en såkalt manipulerende måte, så akkurat DET trenger du ikke å tenke på enda altså! (jeg har faktisk ikke opplevd det med jenta mi før hun var nærmere 1,5- 2 år gammel; nå kan hun av og til bruke gråten på en utspekulert/ lur måte, men frem til nå har gråten vært reell, dvs at hun har brukt gråt fordi det virkelig var noe galt fatt/ hun trengte trøst, mat el lign.)
Gjest Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg lurte også endel på dette da jeg fikk mi jente for 6mnd. siden. Men jeg valgte, og velger enda, å gi henne det hun ønsker og den første måneden sovnet hun på magen min eller i armene mine. Kos for henne og kos for meg:) Jeg kan fortsatt ta henne opp om hun gråter i senga og ikke vil sove. De er små bare en gang og selv om man ikke vil lage uvaner så har jeg ingen problemer med å la henne styre det litt;) Gi henne det hun vil ha så lenge hun vil ha det og blir det problemer etterhvert så tar du det derfra. Lykke til!
Hanna30 Skrevet 30. oktober 2010 #6 Skrevet 30. oktober 2010 Hun er alt for liten til å "manipulere" ennå Om de gråter så skal de bli tatt opp! Min er litt over fire måneder nå, og først nå har jeg begynt å bli litt mer bestemt om kvelden (tar ham ikke opp om han skriker når han legger seg, men sitter ved siden av han og stryker han, så han skal være trygg, men forstå at han likevel ikke kan opp igjen). Merker godt på ham nå at han nå forstår mer, men altså først etter fire måneder! Og fortsatt så er han jo en baby, og skriker ikke for å bli tatt opp, men for at han synes situasjonen han er i er ubehagelig, og sier ifra. De skal ha trøst og kos (eller mat eller nye bleie eller hva det måtte være) når de skriker! Babyer sovner sjelden av seg selv, så det må du nesten belage deg på, at framover blir det en del byssing for å få sove. Lykke til!
Hanna30 Skrevet 30. oktober 2010 #7 Skrevet 30. oktober 2010 Er forresten enig i at det var litt krasst svar du fikk over, det var jo bare et spørsmål, du har jo ikke sagt at du lar henne ligge og skrike. Man lurer jo på mye i begynnelsen! Jeg var så full av hormoner og i ammetåke da babyen min var to uker at jeg sikkert hadde begynt å gråte hvis folk hadde blitt så opprørt over spørsmålene jeg hadde, vi som har litt større babyer og er kommet over ammetåka bør kanskje tenke litt over måten vi svarer på til nybakte mødre:)
Hanna30 Skrevet 30. oktober 2010 #8 Skrevet 30. oktober 2010 Og unnskyld hvis det første innlegget mitt virket krasst også! Leste over det nå og ser at det kanskje kan virke slik..
_Løvemamma_ Skrevet 30. oktober 2010 #9 Skrevet 30. oktober 2010 Jenta mi er 11 mnd, og blir fremdeles tatt opp med en gang hun gråter (skiller mellom suttring og gråt, da). Det har hun alltid blitt, og hun er den gladeste babyen i verden. Smiler og ler hele dagn, og vet at om det er noe så får hun den hjelpen/nærheten/tryggehten hun trenger, det er bare å si ifra. For å få oppmerksomhet har jeg aldri opplevd at hun gråter. Hun tuller og ler, eller kysser og klemmer oss Så hun har iallefall ikke litt manipulerede av å lære at hun får| respons når hun uttrykker sine behov! Hun gråter veldig veldig sjelden, stort sett bare når hun er redd eller har vondt. Gi den bittelille babyen din så mye kos og nærhet som du bare klarer! Plutselig en dag har hun ikke tid til å kose lenger
Bellbaby Skrevet 31. oktober 2010 #10 Skrevet 31. oktober 2010 Det er, som alle andre nevner, for tidlig å tenke på at man "skjemmer bort" den lille. Men det er uansett ikke lett å vite hvordan man skal takle det. Søvneksperter og helsesøstre sier at man ikke skal venne babyer til vugging og bæring. Karin Naphaug, selveste eksperten når det gjelder søvn, sier at rutiner bør starte ca rundt 3 måneders alder. Altså da med gradvis nedtrapping på vugging og slike ting, og legge opp rutiner som i sin tur vil gjøre den lille trygg. For om babyen hele tiden vet hva som skal skje, blir han/hun trygg. Utifra det, startet jeg med rutiner ca i den alderen og det fungerer bra. Han ble gradvis tryggere og tryggere og roet seg lettere om kvelden da han skjønte "opplegget". Men før den tid var det mye nærhet, vugging, bæring osv. Nå som min har blitt 4 1/2 mnd, lar jeg han gråte litt før jeg gjør noe. Noen babyer gråter litt før de sovner, gråter litt i søvne eller klarer ikke å finne den dype søvnen. Jeg har vært fortvilet fordi lille våkner etter ca 30 minutter på dagtid, selv om han ikke er ferdig uthvilt. Helsestasjonen sa i den forbindelse at babyer under 6 mnd ikke bør gråte mer enn 2 min om gangen, men at jeg kunne vente og se an før 2 min har gått. Det har fungert kjempefint for oss. Han våkner fortsatt noen ganger i løpet av dagsluren sin, men hvis jeg bare avventer litt sovner han igjen. Bare litt tips til tiden som kommer ) Men du må selvfølgelig føle litt på det selv og følge mamma-instiktet ditt.
Bellbaby Skrevet 31. oktober 2010 #11 Skrevet 31. oktober 2010 Ser at det ble litt feil skrevet.. han får selvsagt masse nærhet ennå (i løpet av dagen), men jeg mente i forbindelse med leggetid så legger jeg han fra meg og vugger han ikke i søvn lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå