mamma-9 oktober-2010 Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg har vært plaget av litt bekkenløsning under graviditeten og fødte for 3 uker siden. Alt går selvfølgelig bedre når det gjelder bekken og rygg. Men en liten gåtur med vogn på ca 20 min gjør at korsryggen blir smertefull og jeg sliter med å gå noe lenger. Har planer om å melde meg inn på treningssenter her i byen men aner ikke når det er greit å begynne selv om man fortsatt har vondt. Det som kunne gå ann er kanskje litt rolig spinning eller lignende?? Eller lett styrketrening?
Gjest JuniGull2010 Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Vær forsiktig med å gå for mange turer med vogn nå i starten! Det er alt jeg kan si... Jeg har gått nesten daglige turer på nesten 1 time og det har resultert i at jeg nå har vært hos kiropraktor 3 uker på rad pga plager med korsryggen. Jeg hadde også svake bekkenproblemer som har fulgt meg nå etter svangerskapet. Altså, når man triller så får du ikke en naturlig bevegelse i ryggen, men å gå i seg selv er kjempebra! Kiropraktoren jeg var hos var iallefall tydelig på at jeg skulle overlate noen av trilleturene til mannen min, men fortsette å gå tur. Og ikke gå lenger enn det du gjør, før du blir sliten. Det er ikke vits i å presse seg selv ennå! :-) Hvis det bare er 3 uker siden fødselen, så vil jeg anbefale deg å gå turer (uten vogn) og trene bekkenbunnen, før du fortsetter med litt styrke for å trene opp mage og ryggen igjen. Smertene i korsryggen kan jo komme av at kroppen får en naturlig fasong igjen, du har jo mistet tyngdepunktet foran! :-) Lykke til!
Fifrildi Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 Ta det pent. Husk at bekkenløsningssmerter skal man ikke presse for langt. Jeg hadde veldig alvorlig bekkenløsning under svangerskapet og plages fortsatt nå 6 mnd etter fødsel hvis jeg går for lange turer. Det jeg gjorde var at jeg startet pent hos en fysioterapaut med slyngetrening for å få bygget opp i muskulaturen rundt bekken og rygg/mage. Da jeg fikk ok fra ham gikk jeg over til vanlig trening med vekter og saltimer på treningsstudio og trener nå 2-5 ganger pr uke uten problemer så lenge jeg tar litt hensyn. Husk at med bekkenløsningssmerter får du fysio uten egenandel i 6 mnd etter fødsel så hvis du føler det kan være lurt for deg også så er det jo bare å få henvisning fra legen
NostraStoria Skrevet 31. oktober 2010 #4 Skrevet 31. oktober 2010 Må rette til på svaret ditt, de 6 mndene gjelder ikke fra fødsel men fra dagen du starter behandling! Kom deg til fysio eller manuellterapeut og få behandling for å få økt stabilitet og styrke i mage og rygg. Ofte har de tilbud om treningsopplegg for de med bekkenplager. I tillegg vil de også anbefale øvelser du kan gjøre hjemme. Hadde ventet en god stund til å trene på egenhånd, og husk hvis du kun biter tennene sammen blir du vondere. På meg låste alt seg 3 uker etter fødsel og kunne ikke bevege meg, måtte til krio for å få løst det opp igjen. Nå 10 mnder etter fødsel etter behandling hos manuellt og fysio har jeg fortsatt mye smerter u muskler og ledd daglig. Så vær forsiktig, få veiledning.
NostraStoria Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 En del skrivefeil her, håper du forstår hva jeg mener!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå