RompeRock Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Hjelp, jeg får ikke dagene til å gå opp med tanke på måltider for gutt på 6 1/2 måned. Slik ser dagene ut nå, ca: Tidlig morgen (6-tida): pupp 9-tida: pupp 1130-tida: grøt og vann 1430-tida: pupp 1630: kanskje pupp, men ikke alltid 1730-tida: smaksprøver på middag sammen med oss Ca. 19: pupp ved senga Og så er det litt puppings på natta ennå. Problemet er at han burde kanskje fått enda et måltid grøt...? Men når? Ved frokosten (ca. 9) er det litt hektisk, etter som far og storesøster skal spise, lage matpakke og komme seg avgårde. Og når vi spiser middag passer det jo veldig godt at han får smake diverse av det vi har. Husker at når storesøster fikk litt middagsmat i 15-tida. Men nå henter jeg og lillebror storesøster i barnehagen i den tida. Vi går, så bruker lang tid. Derfor er det best med pupp like før vi går, så vet jeg at han blir mett. Jeg får ikke dagene til å gå opp jeg... Skulle hatt et par-tre timer ekstra. Av mange grunner faktisk... Noen som ser dagen min på en ny måte og kan komme med innspill. Merk at 1630-puppen gjerne bare er fordi han er litt tørst. Spiser seg sjelden mett da. Og det er jo greit. Kom med tips
RompeRock Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #2 Skrevet 29. oktober 2010 "husker at da storesøster var baby fikk hun litt middagsmat" skulle det stå
Terese med to jenter Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Hei Vanskelig å vite når man skal starte med nye måltider på de her småttingene Men du kan jo starte med grøt rett før leggetid, det gjør jeg, så puppes hun ved sengekanten etter det.. Jeg har en baby som er litt eldre, 8 mndr, men her er måltidsrytmen omtrent slik: 06 - pupp 07 - Grøt 11 - Brødskive 14 - Pupp 16 - Middag 19 - Grøt og pupp Drikker vann til alle måltider, og noen ganger pupper jeg henne en ekstra gang før hun skal sove (hun sover to ganger om dagen)... Dette fungerer veldig fint her, har også en datter til, men å lage grøt er gjort på 1-2-3 og så sitter hun sammen med oss og spiser..
hol(L)y COW Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 Kan bare skrive hvordan vi gjør det.... (straks 7 mnd'er) 06-08: pupp x antall ganger 09: halv porsjon grøt 12: halvt glass frukt/fruktmos/yoghurt 15-15.30: halvt glass middag - evt middag sammen med oss 18: grøt tilbyr pupp forran hvert måltid - ikke alltid han vil ha. vann til hvert måltid
*LillaMeg* Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 Hva med å flytte middagen ned, også grøt rett før nattstell..?
RompeRock Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2010 Hm, ser at dere spiser middag litt før oss. Vi rekker ikke middag før i 1730-tida, fordi mannen min ikke er hjemme før ca. 17. Da må hunden luftes litt, før vi spiser. Men jeg ser at vi burde gi ham grøt før sengetid. Men da må det gjøres i så god tid før legging at han også vil ha litt pupp. Han er nemlig litt puppegal... Og han bør jo få smake middag også... Men blir det for tett mellom måltidene, blir det bare tull. Åh, jeg får det ikke til å gå opp!
EgG Skrevet 29. oktober 2010 #7 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg får ikke helt tak på hva problemte er? Hvis dette fungerer... "Why fix it when it ain't broken?" Hvis problemet er at du vil innføre et måltid med fastføde til, så må du kanskje vurdere om storesøster skal være lengre eller kortere tid i bhg. Da kan du enten gi middag til lillebror før eller etter henting.
RompeRock Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 29. oktober 2010 Problemet er at jeg tror han burde hatt litt mer fast føde (mettende) før leggetid. Og om vi da gir ham grøt når vi spiser middag, når skal han da få smake middagsmat? Viktig å smake litt på middagen vår også. Henting i barnehagen tar tid, fordi vi går hjem. Og en km med en 3-åring tar tid... Men mulig jeg gjør det til et problem. Fordi jeg er litt kontrollfreak...
EgG Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg er også kontrollfreak... :-) Hva om du gir litt grøt før siste kveldspupp? Siden han bare smaker på middagsmaten enda, så kanskje han vil ha litt grøt før puppen?
hjerterom Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg synes det ser ut som at han får mange måltider og at du bruker veldig mye av dagen på mating. Jeg har selv en jente på 7 mnd, og hun får fire måltider om dagen, og av og til et lite mellommåltid med frukt i tillegg hvis jeg ser at middagen hennes kan bli litt seinere enn vanlig. Ønsker du å presse inn enda et måltid, eller gjøre om på hele dagen? Hvordan gjør dere det forresten ved middagen? Får han en bit med gulrot eller lignende, eller faktisk et lite måltid av det dere har?
2010 Mammaen Skrevet 29. oktober 2010 #11 Skrevet 29. oktober 2010 Mulig jeg er veldig direkte og litt frekk, men mener du at gutten din trenger mer mat/et ekstra måltid tar du deg tiden det tar å gi han mat.
RompeRock Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 29. oktober 2010 Nja, det er vel ikke slik at han skriker etter mer mat... Dette handler om å finne god måltidsrutiner, nå i overgangen fra bare pupp til mer og mer fast føde. Så nei, han trenger ikke flere måltider. Men en smart måte å strukturere dagen på. Og kanskje et bra måltid mettende mat før sengetid.
Gjest Skrevet 29. oktober 2010 #13 Skrevet 29. oktober 2010 Her spiser hun: ca. kl.09/10 : Frokost - melk eller velling ca. kl.12: Lunsj - grøt med vann eller melk ca. kl.15: Middag - melk og et halvt middagsglass eller most grønnsaker m/fisk el. ca. kl.18: Kvelds - Grøt eller velling Og så får hun litt frukt eller bær innimellom Om du tar av litt av dagens middag og sparer den til neste dag så kan du jo gi gutten middag tidligere enn dere spiser og da vil det kanskje gå opp?
Kate77 Skrevet 30. oktober 2010 #14 Skrevet 30. oktober 2010 Dersom han bare får smaksprøver til middag ville jeg gitt et grøtmåltid litt før middag. Trenger ikke å spise seg stappmett heller. Smaksprøver på middag er det alltids plass til en halvtime/times tid etterpå.
Kitty78 Skrevet 30. oktober 2010 #15 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg har ikke noen fasit har, men sier som flere andre, prøv å gi grøt sent på dagen, og flytt middagen til babyen til tidligere. Selv om barna skal lære å spise med oss voksne så er det kanskje greit om han får grøt selv om dere spiser middag, også gir du han heller middagsglass eller middagen dere hadde i går tidligere på dagen. Jeg ser jo også at dere gir mange måltider, det gjør vi også, og føler det er eneste måten å få en hel natts søvn, Derfor er det også verdt å prøve å få inn mer fast føde på dagen. Det har gitt oss nattesøvnen tilbake.
Canari Skrevet 1. november 2010 #16 Skrevet 1. november 2010 Etterhvert må han vel ha frokost. Hva om matpakker etc ordnes kvelden i forveien? Så klarer vedl far og datter seg selv mht frokost, Så rekker du å gi også minsten frokost. Videre enige med de som nevner enten å gi middag før henting i bhg (f.eks. etter pupp 14.40) og grøt ca kl. 18.00 (det er viktigere med grøt enn middag når de er så små, mht den næringen de trenger. Litt smaksprøver på middag gir heller ingen kalorier. Så ev la han få grøten rett før smaksprøvene.
Gjest Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 0700/0800 - 120 ml MME 1100/1200 - most gulerot /m brokkoli eller andre grønsaker. Tilsvarer ca 1 lite glass med grøn.mos. og ca 90 ml MME + ca 50 ml vann 17.00 most babyvennlig middag tilsvarer ca halvt middagsglass. og 90 ml melk + 50 ml vann som regel ikke alltid han vil drikke vann. 20.00 Grøt og 120 ml MME + 3 tskjeer med tran. Vi måtte øke opp faste måltider pga melkemengden til lillegull. Han ville helst ha 200 ml MME hver 2. time han. Og det fungerte ikke noe særlig. Middag og lunsj lager jeg og fryser ned, legger alltid en boks klar om kvelden frem til neste dag. veldig greit i grunn.. synes det var litt slit å lage maten fersk til han til hvert måltid da han blir hysterisk om ikke maten kommer fort nok i munnen hans når han først er sulten. Ødelegger hele måltiden for han. Varmer opp maten i vannbad. det er greit å huske på å slenge i en slump med usaltet smør eller extra virgin oliven olje i babymaten som du lager selv. Er utrolig viktig med det sunne fetter for de små siden det er det hjernen trenger mye av når den vokser Dessuten har mye av eksemet til gutten vår blitt mye bedre etter at jeg la i litt oliven olje i kosten. Noen synes kanskje jeg gir for mye mat til gutten vår men tro meg han er sulten som en ulv! Og han er ikke urovekkende stor, 8000 gr ca og 73 lang.
RompeRock Skrevet 2. november 2010 Forfatter #18 Skrevet 2. november 2010 Takk for svar alle sammen Jeg tror vi begynner å få til noe nå. Kommer til å variere om han får grøt til frokost (mellom 8 og 9), eller til lunsj (mellom 11 og 12), etter hvilke planer vi har for dagen og etter hvor trøtt han er. Og så får han grøt når vi spiser middag. Så får vi gi smaksprøver av middagsmat enten før kveldsgrøten eller i 14-15 tida. Etter hvert blir det vel å prøve brød også, men jeg tror vi venter bittelitt med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå