Gå til innhold

veldig lei meg:(trenger sårt noen råd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

prinsen min er 5dager gammel og er kjempe enkel å ha med og gjøre:)

men problemet er at jg hadde en forferdelig barseltid på sykehuset med masse amme-press og sure jordmødre.. dagen etter jg kom hjem på torsdag, ringte helsestasjonen hele dagen g måtte inn å veie han og samtale. og nå krever hun en ny time på tirsdag og hjemmebesøk til torsdag!!

saken er jo d at siden jg er ungmor (22år) så klarer jg ikk dette og de er påtrengene gir meg en følelse av at jg ikk er bra nok mamma for sønnen min:( og har det veldig vondt inni meg.

noen som kan hjelpe meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Huff, høres ikke noe særlig godt ut at du oppfatter det på denne måten. Er det noen spesiell grunn til at du får ekstra oppfølging?

Det er opp til deg om du vil amme eller ikke :) Vet det er vanskelig, men det er du som bestemmer hva du vil gjøre ifb med å amme eller ikke (selv ammet/ammer jeg).

Jeg fikk mitt første barn når jeg var 22 år. For min del kunne jeg ønske at jeg fikk mer oppfølging enn det jeg fikk,men jeg hadde en tøff graviditet og en traumatisk fødsel.

Det hjelper sikkert om du forteller helestasjonen hvordan det er du føler det. Kanskje du kan ta litt kontroll med å fortelle hvilke tidspunkter som passer for deg med tanke på tid å treffes og ikke?

Selv hvor slitsomt det er,som nybakt mor og alt, så er det bra at du har folk rundt deg som bryr seg. Prøv å slapp av og vær trygg på at du er en god mor som gjør det som du mener er best for ditt barn :)

Var ikke så mange gode råd! Men sender deg en trøsteklem i den vanskelig tiden du er inne i :) Det ordner seg :)

Skrevet

Uff, starten kan være forferdelig turbulent:( Husk at HS nok vil dette for å være sikker på at det går bra med dere. Å være en god mor er ikke det samme som å være en ammende mor. Hvis dette med ammeproblemene/presset ødelegger barseltiden din er det fullt lovlig å velge mme.

Du er ung, men for 20-30 år siden var det helt normalt å få førstemann i 19-20 års alderen. Tror ikke du er noe mindre moden enn de var, men du har kanskje litt lav selvtillit akkurat nå pga den dårlige starten?

Det er mange som sliter med behandlingen man får på sykehuset.Jeg hadde også en dårlig opplevelse med jordmødrene på barsel, og jeg fikk andremann og er 30! Men tok avgjørelsen om å slutte å amme, pumpe det jeg kunne og gi mme til ungen ble mett. Hadde melk til hun var ca 6 uker og sa meg fornøyd med det.

Husk at du og babyen skal ha det bra og ikke tilfredsstille noen andres mal for hvordan man skal gjøre ting. Hvis du synes det blir mye mas fra HS kan du si det, og si nei om det ikke passer, men de ble sikkert bekymra etter den dårlige starten og vil se at det går bra med dere. Møt på tirsdag og si hvordan du vil ha det:) Lykke til med alt

Skrevet

Jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Jeg syns det ble for mye mas i begynnelsen med helsestasjonen og om jeg klarte meg om jeg trengte hjelp med amming eller ikke. Si fra at du klarer deg fint og heller kan spør om hjelp! De trenger ikke å kontrollere sønnen din så ofte med mindre han legger dårlig på seg.

Selv da klarer han seg fint uten kontroller to ganger i uka. Olivia la dårlig på seg i begynnelsen, men jeg orket ikke dra ned og veie henne hele tiden. Barn er ikke statistikk! De utvikler seg forskjellig. Så han er fornøyd er det det aller viktigste! :)

Skrevet

de gjør det nok for det beste, selv om det ikke kan føles sånn. selv ble jeg veldig glad for ekstra oppfølging fra helsestasjon, da det viste seg at lillegull fikk for lite mat og kun gikk ned i vekt i starten. Kunne egentlig ønsket enda tettere oppfølging, men vi er så forskjellige. Vær trygg på at du er en god mor!!

Skrevet

tusentusen takk for svar og råd,

prinsen hadde på onsdag gått ned fra 3530g til 3200. og på 2 dager veier han nå 3470g så han vokser jo så bra og, huff jg er ikk en person som er flink til å si ifra. dumt.

Skrevet

Skjønner deg godt! Jeg syntes det var så godt å komme hjem og kunne gjøre ting som jeg ville det, uten å føle at jeg gjorde noe "galt". Ga ham flaske på kvelden etter hvert fordi jeg ikke fikk til ammingen, og jeg ga ham smokk da vi kom hjem fra sykehuset. Turte nesten ikke si det til helsesøster:)

De vil nok bare hjelpe deg, men husk at du bestemmer selv hvordan du vil ha det! Om ammingen er strevsom er det lov å gi mme, det er helt opp til deg! Og om du ikke vil på veiing eller ha hjemmebesøk ennå, så kan du si nei til det også. Si det som det er at du gjerne vil ha litt tid for deg selv sammen med babyen nå de neste dagene og at de heller kan komme på besøk litt senere når du føler deg klar for det. Jeg følte også at det var litt pliktløp det at de kom hjem, jeg hadde ingen spørsmål.

Husk at de følger opp alle! Vi var også til ekstra veiing fordi jeg hadde lite melk og de kom på hjemmebesøk etter en uke ca. tror jeg. Det er jobben deres å følge opp og de vil bare være snille:) Selv om man ikke alltid føler man får den rette hjelpen..

Prøv å slappe av, la de komme med råd, men det er du som til syvende og sist bestemmer:)

Lykke til!

Skrevet

Først vil jeg si GRATULERER!

Det er utrolig tøft å bli mor for første gang, uansett alder. 28år her i huset og totalt sjokk! Men det går bedre etter hvert.

Hadde jeg fått tak i jordmødre etc som presser slik når det gjelder amming så hadde de ligget tynt an! Jeg hadde også slikt press, men kanskej aller mest av meg selv. Jeg lyktes ikke i det og hadde mange plager. (i løpet av 6uker hadde jeg hatt 3 brystbetennelser, 1 soppkurer og 2 penecillinkurer) Men heldigvis hadde jeg en barnepleier, som jeg fikk direkte nr. til etter utskriving, som hjalp meg. Hun fikk meg til å forstå at jenta mi kom til å bli verdens skjønneste selv om jeg ikke ammet, og det har hun helt rett i. :-)

Hjemmebesøk fra hs er helt vanlig. Er mest fordi du skal slippe stresset med å dra ut med babyen og fordi du skal få være hjemme i vante omgivelser osv.

Ekstra veiing kan være fordi gutten har lav vekt?

Eller bare en ekstra sikring. Men en positiv ting uansett fordi det gir deg også en indikasjon på at gutten vokser og har det bra. Hvis du ammer så vet du jo ikke hvor mye han tar til seg, men det kan en ekstra veiing si no om.

Men si i fra! Du er mor han, du vet hva som er best for han og deg. Sett ned foten hvis du synes de går for langt. Og husk: Dette klarer du. Du har tross alt bært frem et nytt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...