Nurketmitt **Høygravid** Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Nå har jeg lest flere steder at det hender sykehuspersonalet setter et kateter før man føder. Dette høres skummelt ut! Er det noen som har erfaring/kan fortelle om det er noe å frykte eller ikke?
lillespire08+10 Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Trodde bare dette gjaldt hvis man skulle ha keisersnitt jeg. Ser ingen grunn til det ellers de jeg kjenner som har fått kateter ifm ks, sier det er litt ubehagelig da. Jeg vet ikke, har aldri prøvd det:)
Catias Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Det er absolutt ingenting og frykte, kan være du får det hvis du får/vil ha epidural, og fødselen tar litt tid. Når man får epidural har du ikke kontroll på blæra, og hvis den blir veldig full, kan det hende de engangskateteriserer bare for å tømme blæra. Skal du ha ks, så er det jo også litt av samme grunn, pluss at du få litt "avlastning" etter å ha blitt "skjært" i. Sånn at du slipper at det første du må gjøre er å sprette opp av senga for å gå på do. Pluss at de har kontroll på at du får tømt deg skikkelig. Vi kvinner har så kort urinrør, at det er ikke mye man merker til kateteriseringen, og gjerne så er det bare noe de legger inn, tømmer blæra, og så tar det ut igjen. Og når man ligger der og føder er dette lite man tenker over.....
enits40 Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 Nei, jeg har faktisk fått kateter under to tidligere vaginale fødsler. De satte det på et tidspunkt hvor fødselen var stoppet litt opp for å prøve å få fart på ting (tror jeg). Tok det bare inn for å tømme blæra og så rett ut igjen, så jeg lå ikke med det inne. Det jeg synes var litt rart var at jeg fikk det to ganger i løpet av ca. 4 timer (!) - og man klarer vel ikke å samle opp SÅ mye urin på såpass kort tid?! Jeg må innrømme at jeg ikke synes det var noe særlig med dette kateteret i det hele tatt, men nå skal det sies at jeg er ekstremt pysete på akkurat dette området. :-) De fleste tror jeg oppfatter det som ganske bagatellmessig i den store sammenhengen....
kulemagen10 Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 de kan sette kateter hvis du er så langt ut i fødsel at du ikke kommer dg på do selv lenger. jeg fikk et par timer før fødsel. da hadde jeg epidural og var dessuten så sliten at jeg ikke registrerte at de gjorde ting med meg heheh... de kan være redd for at urinen stopper fødselen litt opp hvis blæra er for full. da setter de kateter, tømmer blæra og tar ut kateter igjen. og du kommer ikke engang til å huske at de gjorde det!!! jeg leste det i papirene mine etter fødsel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå