Gå til innhold

Noen med tips for å redusere plager etter ks?

Anbefalte innlegg

Hei,

Først: Jeg håper at dere ikke blir lei av meg og bekymringene mine her inne:-) . Har lest mye, og er fortsatt veldig nervøs for keisersnitt - selv om jeg ser at erfaringene er forskjellige. Nå prøver jeg å starte en tråd hvor jeg håper at noen med erfaring kan samle tips til hvordan en kan redusere smerter/komplikasjoner som oppstår etter snittet?

På meg ser det ut til at flere anbefaler:

- gå tidlig, og forsøke å rette ryggen

- presse en pute/et håndkle mot såret når en aktiverer magemusklene (reiser seg, snur seg osv.)

- be om mer smertestillende dersom det er nødvendig

- si fra raskt om ev. hodepine etter spinal slik at en kan få rett behandling (??)

- bruke minifom for å redusere luftplager? ev. klyster i verste fall?

Noen flere?

Fortsetter under...

Jeg tok ks akutt med 2 mann og skal denne gangen ha planlagt. Jeg husker at luftsmertene var det værste, jeg slet veldig med det, og det er jo ikke rart siden tarmer og alt blir forholdsvis umildt behandlet under inngrepet:) Jeg prøvde å stå og gjøre knebøy og bevegelser så mye som mulig for å få fart på systemet. En barnepleier ga meg en lang plastikksonde som hun anbefalte meg å føre inn i endetarmen når jeg satt på do, slik at den kunne fange opp luft langt oppe i systemet, og få den ut. Det hjalp veldig. Etter første dagen var disse smertene borte.

Jeg vil ta minifom på forhånd denne gang, og jeg vil også ta et klyster om morningen den dagen jeg skal inn, slik at systemet er tømt ihvertfall delvis. Det er svært plagsomt å dra med seg en treig og obstipert mage til etter ks.

Ellers anbefaler jeg en ammepute å ha babyen på, slik at magen ikke blir tynget av de ekstra kg når du skal amme, det er vondt.

Kommer ikke på så mye mer i farten nå, men skriver inn hvis jeg husker noe annet:)

• 1 måned senere...

Man kan bære like tungt som babyen, så dette trenger du ikke bekymre deg for. Smertene regulerer det. Du bærer så tungt som man orker uten at det gjør for vondt de første 4 - 6 ukene.

Jeg kunne fint dra å handle litt i butikken, en pose i hver hånd så jeg ikke bærte skjevt, og max vekt ca. 4-5 kg. Jeg bærte også bilsete etter en uke med baby i.

Annonse

Hei!

Jeg hadde planlagt snitt for ca 5 år siden, og vil si litt om min opplevelse.

Barnet ble forløst kl 16 på ettermiddagen, så siden det ble litt seint, fikk jeg ikke komme opp å gå på kvelden. Hadde barnet hos meg i senga hele natta:)

Jeg fikk alt for lite smertestillende den første natta (kun paracet!), og hadde derfor store smerter i såret.

Ved vaktskifte på morgenen kom det inn en ung pleier, som ble sjokkskadd over hvor lite smertelindring jeg hadde fått på natta! Hun gav meg straks petidin (litt i kanylen og litt i baken:), så fikk jeg komme opp på do! Hun tok ut kateteret før jeg gikk på do (helt smertefritt).

Det var fantastisk å komme ut av senga og få skifte bleie på sin egen unge:)

Det var faktisk bare denne første dagen jeg hadde behov for smertestillende! For så snart jeg hadde kommet opp av senga, gikk formen rett opp!

Et tips når man skal "bommelomme": Jeg hadde heldigvis ikke hard mage, men det er alikevel ikke særlig kjekt å gjøre det når man har sår på magen. Jeg hadde med meg et ukeblad på do, og satt vel og lenge... Jeg brukte goood tid, og det gikk helt supert;)

Reiste hjem etter 5 dager, og da bar jeg ungen selv i bilstolen. Gikk oss en liten tur etter 7 dager, og løfta vogna ut og inn av bilen etter 14 dager, og det var ingen problem.

Hadde ingen komplikasjoner etter snittet og gleder meg til snitt nr to om 5 uker:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...