mariabee Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg har ikke gjort det.. Det ble så mange legetimer pga blødning underveis i svangerskapet, at jeg ikke rakk å tenke på at jeg kunne gått til jordmor. Nå er det 39 dager igjen til termin og jeg ser flere skriver brev til jordmødrene på sykehuset. Er dette nødvendig? Skal imidlertid på svangerskapskurs med mannen om litt over en uke hvor vi får informasjon om hva som skjer før,under og etter en fødsel. Så føler igrunn at ting er dekket:)
Teres Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Har ikke gått til jordmor:) Dvs, gikk 1 gang, men ikke kjemi overhodet, så holder meg til lege. Er førstegangs, så kanskje litt for "tøff i trynet", men har heller ikke tenkt å gå noe kurs... Orker ikke stresse så mye rundt graviditeten, tenker at det er noe kroppen er laget for, og at det her i landet er trygt:) Spør venner og familie med barn når jeg lurer eller trenger en prat, og føler jeg får nok støtte i det:)
Miss Snow Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg har heller ikke vært hos jordmor. Jeg prøvde én gang helt i begynnelsen, men hun var så nedlatende og lite hyggelig at det ikke frista til gjentakelse. Heldigvis har jeg en fastlege som er helt super, og som alltid setter av god tid Vi kommer heller ikke til å gå på noe kurs. Jeg veit ikke om det tilbys rundt her en gang. Jeg tenker som Teres noen ganger, at jeg kanskje er litt vel tøff i trynet til å være førstegangs, men samtidig tenker jeg at kroppen selv veit hvordan den skal gjøre det her. Smertelindring føler jeg også at jeg må ta når vi står oppe i fødselen, og jeg har lest nok om det til at jeg ikke tror at samtale med jordmor om det hadde gjort noe fra eller til. Jeg har skrevet et slags ønskebrev som jeg tar med til føden da. Men det er mest for å huske å si det jeg føler at de på føden skal vite om, siden jeg er litt pysete på å si ifra ansikt til ansikt
mariabee Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2010 Godt å vite at det ikke bare er meg som ikke har hatt noe behov for jordmor:) Har som flere andre brukt de kontaktene jeg har og snakket mye med venner osv.. Folk rundt meg med erfaring for å si det sånn.
Tigergutt Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 Dette er mitt 2. svangerskap. I mitt føste svangerskap var jeg en gang hos jordmor, men i mitt tilfelle var hun litt for "følende" og svevende enn det jeg var. Av den grunn valgte jeg å kutte ut jordmor og kun gå til fastlege. Har mannelig fastlege - må bare få skyte inn at han er helt fantastisk. Så etter å ha gått til han gjennom hele første svangerskap har jeg valgt å gjøre det samme nå. Da jeg kom på sykehuset i første svangerskap fikk jeg en reaksjon fra jordmor at jeg hadde valgt bort jordmoroppfølging gjennom svangerskapet. Og i tillegg hadde vi heller ikke vært på svangerskapskurs........hehe....... Til tross for kun fastlege, babyen kom ut og det gikk like greit for meg som for de med jordmor erfaring !
lillespire08+10 Skrevet 29. oktober 2010 #6 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg har ikke gått til jordmor dette svangerskapet, er andregangsfødende. Men nå i ettertid angrer jeg veldig på at jeg ikke har gjort det. Gikk til jordmor i mitt forrige sv.skap. Grunnen til at jeg nå angrer er at jeg har hatt veldig mange plager (bekkenløsning +++), og kjenner at jeg hadde ønsket jeg hadde fått mer sympati ifht dette, enn det jeg har fått av fastlegen. Fastlegen sier indirekte: slutt og klag, det kommer jo noe godt ut av dette. Fastlegen setter av 15 min, mens en jordmor har bedre tid, samt mer kunnskap. Det er min erfaring
Miss Snow Skrevet 29. oktober 2010 #7 Skrevet 29. oktober 2010 Det kommer nok helt an på hva slags mennesker en har som fastlege og jordmor. Fastlegen min er verdens mest forståelsesfulle, som sa at det jeg gjorde var den viktigste jobben det gikk an å gjøre, og at hun derfor hadde null problemer med å sykemelde meg da jeg var så sliten at jeg var helt på felgen. I tillegg setter hun alltid av god tid, og tar seg tid til å snakke om det jeg skulle lure på. Jordmora trodde ikke på meg da jeg sa jeg verken drakk alkohol, røyka eller snusa. Da jeg sa at det var alkoholproblemer i familien sa hun at det likesågodt kunne tippa andre veien med meg - at jeg like gjerne kunne vært avhengig jeg også, og ikke nærmest avholds som jeg faktisk er. I tillegg uttrykte hun misnøye med at jeg ikke vil føde på lokalsykehuset (hvor hun jobber). Så jeg tror ikke det er slik at en nødvendigvis går glipp av noe ved å ikke gå til jordmor. Spesielt ikke når kjemien ikke stemmer. Det gjelder jo selvfølgelig andre veien også, hvis kjemien med fastlegen ikke er der. Jeg tror ikke jeg vil angre på valget mitt seinere heller, og man må bare finne den løsningen som passer en selv best. Å føde klarer man nok like fint selv om man velger bort jordmora tror jeg
Gulljentene Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 Motsatt her...har kun vært hos legen én gang dette svangerskapet, går heller til jordmor. Grunnet elendig kjemi med legen såklart Burde jo bare bytte lege da, men får liksom aldri ut fingeren. Jordmor er ok, men hun har sjeldent god tid, og sjelden ledige timer når jeg har god tid sjøl heller, så har klart meg mye på egen hånd denne gangen.Oppfyller vel såvidt minstekravet til hvor mange kontroller man bør ha vært på tror jeg... Men vet jo en del fra sist jeg var gravid, og har ikke hatt noen nevneverdige plager heller, så da er det jo greit
Ziz Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg har vært hos lege og jordmor, men det har vært grunnet noen komplikasjoner jeg har vært hos legen. Hos jordmor har jeg sagt at jeg ikke ønsker noe dill, så hun måler magen, sjekker hjertelyd. Tar blodtrykket og veier meg, samt registrerer urinprøveresultat, og sender meg på laben for evt blodprøver. Sitter da ikke å jarer om babyen og fødsel. Til det får man en egen fødselsamtale om man ønsker det.
juliogjuleprinsesse Skrevet 30. oktober 2010 #10 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg gikk på svangerskapskurs første svangerskap, var hos jm og lege annenhver mnd. Denne gangen ble det ikke kurs og ikke jm av ulike årsaker. Fødebrev til jm på sykehuset hadde jeg ikke sist, rett og slett fordi jeg ikke hadde hørt om det. Om jeg skal ha det nå? Tja.... Kanskje. Jeg kan tenke meg å informere de lit om hva jeg vil og ikke... Har faktisk lest noen ok fødebrevstips på en nett side som heter noe med hei baby... Så kanskje noen tips til oss uvitende der?
yeah:) Skrevet 30. oktober 2010 #11 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg går ikke til jordmor. Jeg gikk en gang første gang jeg var gravid, men hun jordmoren var mer opptatt av å snakke i telefonen enn å ta seg tid til meg. Så da gadd jeg ikke gå mer til henne. Og jeg er så fornøyd med legen min, at det holder for meg å gå til han. Og nå når jeg er gravid for andre gang er jo heller ikke alt helt nytt for meg liksom, så har ikke det behovet nå.
Sunshine med småtroll:) Skrevet 30. oktober 2010 #12 Skrevet 30. oktober 2010 Har ikke gått til jm hverken denne gangen eller med storebror da jeg ikke følte behov for det. Legen min er kjempeflink og var det noe jeg lurte på så fikk jeg svar. Har aldri hørt om dette med å skrive brev til sykehuset..why?
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷXenalita Skrevet 31. oktober 2010 #13 Skrevet 31. oktober 2010 Er ikke nødvendig å skrive ønskebrev til jm på sykehuset. Men mange ønsker å gjøre det. jeg skrev ønskebrev forrige gang og denne gangen skal jeg også skrive et ønskebrev.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå