Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Legene anbefaler medisin, men jeg har skikkelig angst for å begyne på den.. Håper noen kan svare meg.

Anbefalte innlegg

Jeg har en hjertefeil og er nå 20 uker på vei. Er veldig plaget med hjerte nå for tiden, og det er spesielt ille når jeg jobber, stresser og anstrenger meg mye.

Så nå er jeg sykemeldt en uke, og skal bruke tiden til å tenke på om jeg vill begyne på en medisin som skal regulere pulsen min. Men det som er mitt problem er at jeg har skikkelig angst for å ta denne medisinen, begynte å gråte da jeg kom ut fra legekontore og begyner nesten å gråte bare ved tanken på å måtte ta medisin.

Vet ikke helt hvorfor jeg har slik angst for det, men kan ikke noe for det.

Så har jeg tenkt og tenkt på dette med å starte på medisinen, men så kom jeg på at hva om det går ann å få langtidsykemelding i stede?

At jeg spør lengen om hun kan sykemelde meg ut svangerskape i stede for at jeg begyner på medisinen. Men jeg så tenker jeg inni disse tankene, at det er teit å høre om det. Og at jeg burde sjerpe meg skikkelig og heller bare begyne på medisinene de anbefaler meg.

Har i tilegg blitt anbefalt å ta en operasjon når babyen er født, som jeg også har veldig angst for å ta. Men dette er ennå lenge ti heldivis, og kan jo hende jeg slipper å ta operasjonen om alt roer seg etter at babyen er født.

Trenger råd og noen gode ord. Og om det er noen som har vært i en lignende situasjon, eller som vet hvordan det er med å langtidssykemedle seg under graviditet, så vær så snill og del erfaringene med meg:)

Fortsetter under...

Heisann..

Nå har ikke jeg hjertefeil men epilepsi og har gått på medisiner hele livet mitt så vet ikke om jeg kan hjelpe deg. Noen av de medisinene jeg går på "kan" gi fostere misdannelser og har høyere risiko for downs men har fått en utrolig oppfølging (32 uker i dag) og alt fysisk er perfekt hos gutten min.

D jeg har vært veldig opptatt av hele veien er at legene skal diskutere med meg positive og negative følger for fosteret og meg før noen som helst avgjørelse blir tatt. Hva kan den medisinen de vil du skal begyne på kunne gjøre med forsteret. Nå vet jo ikke jeg hva slags medisin de vil du skal gå på men www.felleskatalogen.no kan kanskje hjelpe deg og evt. få en annen leges mening..

Jeg syns d virker som om du har fått litt dårlig informasjon om denne medisinen. Jeg har diskutert masse med min lege fordi hun anbefalte en medisin som kunne "skade" fosteret mitt, vi kom frem til en plan vi begge var fornøyde med så langt.

Ville syns d er rart at legen din ikke har langtidssykemeldt deg allerede pga. hjerte ditt uansett med eller uten medisinen.... !!???

Stå på og si ja til alle undersøkelser du kan få, ikke gi deg. Tenk på at dette er ditt barn og deg d gjelder ikke hva legen nødvendigvis mener er best. Han/hun er der for å "råde" deg, d er du som til slutt skal bestemme hva du vil gjøre!!! Føler du lansgtidssykemelding er d beste for deg så skal du ikke gi deg på d.

Dette ble kanskje litt rotete men håper d er litt forstålig.

Lykke til!!

Tusen takk for svar:)

Jeg må bare si at du er kjempe tøff som går gjennom alt det du går gjennom med både sykdom og medisiner. Skjønner ikke hvordan du takler alt stresset med å måtte gå på medisin som kan skade fosteret, men beundrer deg for å være så sterk som du er.

Og du er veldig heldig som får så god oppfølging og har en sånn lege:)

Jeg har ikke fått noe spesiell informasjon om noe som helst egentli, og til at dette er en medfødt hjertefeil så synes jeg at det er veldig rart at de ikke har informert meg mer opp i gjennom årene om både hjertefeilen og behandlingsmuligheter..

Heldigvis så skal vistnok ikke denne medisinen gi noe fosterskader, men man kan jo ikke være helt sikker uansett.

Men det som er tingen er at det er veldig mye forskjellig informasjon om medisinen på nettet, både på felleskatalogen og andre nettsider.

Jeg har så angst for å begyne på denne medisinen at jeg synes det er rart selv, men kansje det er fordi jeg aldri har gått fast på medisin før og aldri før har tatt noe alvolig medisin.

Har sluppet unna i alle år med medisin, og i forige svangerskap trengte jeg ikke noe medisin.

Synes det er veldig skummelt dette med at den skal regulere/senke pulsen min, er så redd for at den ska senkes for mye og at jeg kansje ikke våkner opp etter å ha sovnet en dag. Høres nok veldig paranoid ut, men er slike tanker som samler seg i hode mitt..

I tilegg så er det 5-7 dagers halveringstid på denne medisinen, så det vil si at om noe skulle skje så tar det en uke før medisinen begyner å gå ut av kroppen. Dette skremmer meg også en god del.

Jeg tror nesten jeg må ta opp langtidsykemelding med legen min når jeg skal dit, for jeg vet ikke om jeg takler presset med denne medisinen. Og jeg vil ikke gå å være redd resten av svangerskapet fordi jeg tar en medisin som jeg ikke har lyst og ta og som skremmer meg.

Har skrevet ned en del spørsmål jeg skal stille legen, men uansett hva svarene på spørsmålene er så tror jeg ikke at angsten min kommer til å roe seg.

Huff, for noe rot og styr. Har bare lyst å kose meg og ikke måtte bekymre meg om mer enn nødvendig..

Tusen takk igjen for at du svarte og delte din historie med meg, det hjalp:)

Takk, og lykke til videre med deg og lille babyen din:)

hei!! Skjønner at dette er vanskelig, men å være gravid er en risiko sport spesielt hvis man er hjertesyk. Har du tenkt på hva det gjør med babyen din at pulsen din er høy (eller lav) arytmier er ikke bra under graviditet verken for deg eller babyen. Hvis legen sier at det ikke skader fosteret så gjør det mest sannysligvis ikke det.

Men er det stress osv bør du jo sykmeldes også hvis du har en stressende jobb.

Men jeg anbefaler deg sterkt å høre på legen din, han/hun vil ditt og babyens beste.

du kan kan utvikle hjertesvikt med slik arytmi spesielt i svangerskap da du har ekstra volum belastning på hjerte. Dette er ikke et gunstig tidspunkt å bli alvorlig syk på, nå som du skal få et barn til.

mye bedre å planlegge en operasjon før du blir for syk.

jeg går selv på medisiner som absolutt ikke anbefales gravide, det er min sjanse og man ser at det ikke gir skader med lang erfaring.

Vennlig hilsen

Hjertesykepleier fra Riskshospitalet

Hilsen

Tusen takk for svar.

Ja det er veldig vanskelig, føler meg så presset og det stresser meg veldig.

Jeg slites mellom meg selv, en del av meg vil ta medisinen mens en annen del vill virkelig ikke. Har skikkelig angst for å ta denne medisinen, og vet ikke hva jeg kan gjøre for å få vekk angsten..

Jeg jobber på en dagligvare butikk, og dette er stressende og tungt arbeid. Ikke alle dager er like stressende, men de fleste dager er det. Mange kunder, mye mas og klaging fra en del av kundene og i tilegg så får vi inn varer to ganger i uken og da er det fullt stress og styr med å få varene ut. Høres kansje ikke ut som en spesielt krevende jobb for noen som jobber på sykehus, men det er faktisk det nå som jeg er gravid.

Blir veldig sliten når jeg er på jobb, og er vell egentlig da jeg får mest anfall. Blir fort svimmel, kvalm og føler meg nesten utbrent på ett vis, men det går over når jeg får slappet av en dag eller to. Nå som jeg har vært sykemeldt i 3 dager har jeg begynt å føle meg mye bedre.

Merker ennå en del til hjerte og har noen anfall, men er mye mindre nå som jeg slapper av og får sove litt om dagene.

Tenker å ta opp operasjonen med legen min når jeg har kommet meg etter fødsel, og så får de vurdere om det er det beste å gjøre. Har hørt at leger anbefaler at man tar operasjon om man skal ha fler barn, og det fikk jeg først høre hos en venninne som går medisin for noen dager siden. Så det heller mot operasjon da jeg ønsker enda en liten en med tiden.

Jeg er så usikker på dette med sykemeldig, hvordan det fungerer og om jeg burde be om å bli lenge sykemeldt?

Føler jo selv at jeg trenger mye mer tid til å slappe av og stresse ned, men vet ikke om det er grunn til å få noe sykemelding?

hvis valget står mellom å jobbe+gå på medesiner eller sykemelding+ ikke bruke medesiner synes jeg saken er helt klar! du burde be om sykemelding for ditt og barnets beste.det er ingen som takker deg etterpå for at du slet deg ut på jobb og tok medesiner som du var redd for å ta.ikke så mye som et takk får du.dette vet jeg etter å ha slitt meg ut på jobb gjennom 2 svangerskap.ta vare på deg selv og vær egoistisk.vi gravide har lov til det.

også vil jeg bare si av erfaring at de fleste leger spørr ikke om du trenger sykemelding,du må si det selv.det er vanskelig men av og til må man bare gjøre det for å ta vare på seg selv.

lykke til :)

Annonse

Tusen takk for svar Varuna:)

Når du sier det på den måten så ser jeg jo selv at saken egentlig er ganske klar:)

Har jo såklart ikke lyst å sykemelde meg så lenge, men som du sier så må man være litt egoistisk og tenke på seg selv og barnet sitt nå.

Blir å ta opp sykemelding med legen min når jeg har time, og forklare henne at jeg heller vill det enn å slite meg ut og gå med angst i de neste 20 ukene.

Takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...