Gå til innhold

Raske fødsler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg nevnte for jm at søsteren min fødte begge barna på det lokale helsesenteret, pga at de ikke nådde å sende henne med ambulansen til sykehuset, ble hun litt sånn "oi". Det er en to timers kjøretur over fjellet til sykehuset hvor alle førstegangsfødene skal føde, her har vi bare helsesenter som tar i mot flergangsfødende (om det ikke er krise da).

Hun ba meg spørre mamma om hvordan hennes fødsler hadde vært, og joda, der var lengste av de tre på 2 timer og 15 min. Søsteren min brukte forøvrig 4 timer på første og 2 på andre, fra vannet gikk til de var ute.

Kjenner at jeg er litt skeptisk til hele fødegreia nå, jm sier at de sender meg med ambulansefly i verste fall. Eller at jeg må føde her på helsesenteret. Men her får jeg sannsynligvis ikke epidural om jeg skulle ville det, og om noe skulle gå galt har de ikke fødselsleger her.

Har termin 1. des, og ser ikke helt for meg å skulle kjøre i to timer over fjellet evt midt på natta i snøstorm, med rier og whatnot. Grøsser bare på tanken!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk om å være nyskjerrig, og det er vi nok alle ;) Synes jeg kjenner igjen frykten for å kjøre over fjellet (sennalandet?) i snøstorm. Lurer da på om du er ifra Alta? ;)

Skrevet

Du kan jo trøste deg med at hvis fødselen går så fort rekker du ikke epidural uansett selv om du skulle ha vært på sykehuset.. :-)

Det går nok helt fint skal du se. Jeg hadde rask fødsel sist, og selv om jeg var på sykehus trengte jeg ingenting som de ikke kunne ha fikset ert annet sted.. Går som oftest helt bra de raske fødslene, :)

Skrevet

Hvis fødselen blir veldig rask, så får du ikke epidural uansett:) Varte fødselen til søstra og mora di bare to timer fra første rie kom, eller fra de hadde så og så mye åpning? Eller begynte hele fødselen med at vannet gikk (før de hadde rier)?

Det går nok bra, og som jordmora sier, så får du dra med fly om det skulle bli nødvendig:) Lykke til! :)

Skrevet

Ja, alle fødslene har begynt med vannavgang. Så er spent på hvordan min vil starte. Jm sa at de sender ingen avgårde til sykehuset om det ikke er vits, altså for at man skal slippe å gå der borte i flere timer. Men så tenker jeg på hva om vi ikke når fram i tide pga at de ikke vil sende folk avgårde? Ja, de tar jo alt i betraktning, og de vet jo hva de gjør, men jeg vet jo ikke! Huff, vanskelig å være intetvitende førstegangs :(

Og ja, jeg er fra Alta.

Skrevet

Hei,

Det er riktig som det skrives over at: om fødselen går raskt så rekker du ikke noe epidural uansett, og raske fødsler er det heldigvis skjelden noe komplikasjoner med.

Når det gjelder det med å "sende" folk til sykehuset. Om du får rier og er usikker så ville jeg vel bare ha dratt til sykehuset.,

Selv bor jeg 5 min fra føden likevel var jeg 3 timer unna (mitt sykehus)da vannet gikk. Kjørte i vei

Om du har raske fødsler i famillien ville jeg sagt det når det hele startet og så reist inn til sykehuset.

Min mor hadde en rask fødsel med meg uten at jeg var klar over at det var så raskt. JM var overbevist om at jeg som førstegangs ville bruke en del tid og var derfor overrasket da jeg hadde full åpning etter 3 timer.

Når jeg ventet nr 2 så ble heller ikke jm så stresset over at første fødselen hadde gått raskt.

Presisserte det når vannet gikk og jm sa jeg kunne ta en tur. Hadde jeg bodd der du bor hadde jeg nok ikke rukket helsesenteret en gang for å si det sånn :)

stol på deg selv og lykke til

Skrevet

Min fødsel tok 1 time og 25 minutter fra å ikke merke noen ting, til han var ute. Jeg lover deg at det ikke er epiduralen du tenker på der og da, hehe ;)

Men snakk med jordmor, det gjorde jeg.

Hun sa til meg at hvis jeg begynte å føde, og jeg skjønte det ville gå fort, var det mye bedre å tilkalle jordmor eller ambulanse hjem til seg, istedet for å sette seg i en bil for å prøve å rekke frem til sykehuset.

Det gjorde ikke jeg omtrent, selvom vi var i Fr.stad, og jeg skulle føde på sykehuset i Fr.stad sentrum.

Så sett deg IKKE i bilen, fikk jeg beskjed om! :)

Jeg har termin 02.januar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...