Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Småen er straks to år og tannpussen er svært vanskelig for tiden. Vi har hatt perioder hvor det har gått svært bra også, men nå har det vært ille i flere uker. Han går frivillig til badet når vi sier vi skal pusse tenner, prøver ikke å stikke av eller noe. Vi har hatt han på fanget og prøver å pusse tennene hans, men han lukker munnen hardt igjen og vrir seg unna, skriker veldig høyt osv.. Det blir jo en kamp om vi skal få pusset noe som helst, og pusse skikkelig kan vi visst bare glemme. Han får en fluortablett annenhver dag for å få litt fluor. Vi har som regel klart å få tannbørsten over alle tennene etter kamp, men det føles jo helt forferdelig. De siste dagene har vi latt han pusse selv sittende i stolen sin. Han er egentig ganske flink og pussinga blir faktisk langt bedre på denne måten. Dette har han slett ikke noe imot, han får skryt og virker som han liker det. Vi følger jo med og prøver å instruere så godt vi kan. Men så gjenstår det noe, vi må ta siste finpussen, og da er det samme spetakkelet igjen. Det er altså ikke selve pussinga han misliker, men at vi gjør det. Det blir jo en slags tvangssituasjon. Det funker like dårlig med mamma som med pappa. Hva gjør vi nå? Så små barn kan vel ikke pusse tennene selv, eller kan de det?? Vi følger jo godt med som sagt. Har også skaffet boka om karius og baktus som vi har prøvd å introdusere, men han virket ikke særlig interessert. Han har godt språk og forstår en hel del, syns i alle fall vi. Noen som har opplevd lignende og har klart å løse det? Hvordan??
togutter-08og10 Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Veldig fint at han vil pusse selv, og at det funker, men det er ikke nok dessverre. Vi sliter med vår toåring også. Og det føles ikke godt å tvangspusse. Hos oss er det verst å pusse oppe. Hvorfor får han kun fluor annenhver dag? og ikke hver dag? Et annet tips som vi fikk som fungerer er at barnet pusser dine tenner mens du pusser deres. Vi har også fått tips om elekstrisk barnetannbørste, men det har vi ikke prøvd ut enda.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #3 Skrevet 30. oktober 2010 Hei! Jeg har også hatt trøbbel med tannpussen på gutten. Han har nettopp fylt to, og nå går det greit. Men fra han var ca halvannet var det skikkelig hyl, og helt umulig å få til i flere måneder. Jeg lot det faktisk være en stund, ville ikke at det skulle blir noe han forbandt med tvang og gru. Men så hadde vi overnattingsbesøk av en jevngammel kompis en dag, og da benyttet jeg sjansen til å pusse kompisens tenner på kvelden, men min sønn så på. Og så var det hans tur etterpå, og han gapte og jeg pusset. Effektiv å herme etter bestisen!! Vi har hatt mange tilbakefall med hyl og nekting. Når jeg pusser tenner så han ser det (om morgenen) så passer jeg på å gaaaaaaaaaaape høyt selv, så han skal skjønne tegninga.... Og så begynte jeg plutselig å snakke om hva jeg fant inni munnen hans - havregrøt og brødskiver og bollebiter og gravemaskiner og masse store steiner og mumitrollet og.... og han gaper med store øyne. Jeg kviet meg for å finne på sånne leker med tannbørsten, for jeg trodde jeg måtte eskalere det hele tiden, men det funker fint :-) Nå spør han selv etter gravemaskinen i munnen, og jeg snakker litt om det - og så bare passer jeg på å småskravle om litt forskjellige ting, mens vi pusser og så glemmer han helt å protestere. Lykke til!! Det er jaggu mange områder man skals være diplomatisk på!
*bubbs* Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Vi fikk det mye bedre med elektrisk tannbørste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå