Gå til innhold

Sliter med tannpussen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen er straks to år og tannpussen er svært vanskelig for tiden. Vi har hatt perioder hvor det har gått svært bra også, men nå har det vært ille i flere uker.

Han går frivillig til badet når vi sier vi skal pusse tenner, prøver ikke å stikke av eller noe. Vi har hatt han på fanget og prøver å pusse tennene hans, men han lukker munnen hardt igjen og vrir seg unna, skriker veldig høyt osv.. Det blir jo en kamp om vi skal få pusset noe som helst, og pusse skikkelig kan vi visst bare glemme. Han får en fluortablett annenhver dag for å få litt fluor. Vi har som regel klart å få tannbørsten over alle tennene etter kamp, men det føles jo helt forferdelig.

De siste dagene har vi latt han pusse selv sittende i stolen sin. Han er egentig ganske flink og pussinga blir faktisk langt bedre på denne måten. Dette har han slett ikke noe imot, han får skryt og virker som han liker det. Vi følger jo med og prøver å instruere så godt vi kan. Men så gjenstår det noe, vi må ta siste finpussen, og da er det samme spetakkelet igjen. Det er altså ikke selve pussinga han misliker, men at vi gjør det. Det blir jo en slags tvangssituasjon. Det funker like dårlig med mamma som med pappa.

Hva gjør vi nå? Så små barn kan vel ikke pusse tennene selv, eller kan de det?? Jo følger jo godt med som sagt. Har også skaffet boka om karius og baktus som vi har prøvd å introdusere, men han virket ikke særlig interessert. Han har godt språk og forstår en hel del, syns i alle fall vi.

Noen som har opplevd lignende og har klart å løse det? Hvordan??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, han er altfor liten til å pusse selv! Her pusser vi til og med over på 8 åringen vår i henhold til tannlegene sine retningslinjer om at barn bør være over 10 år før de får ansvar for å pusse tenner selv. Et lite barn klarer ikke å pusse godt nok på alle sider og kanter hver eneste gang, så dette er noe foreldre bør gjøre. Jeg har dessverre også erfaring med barn som ikke vil pusse tenner og etter å ha forsøkt pusse selv ført, så vi, elektrisk tannkost, synge, fortelle historie osv, osv, så har det blitt tvangspussing over perioder til barna har resignert og innsett at dette er noe de rett og slett ikke får bestemme. Det er ikke galt å tvinge barn til å gjøre noe som er til deres beste, det er jo litt av det som er foreldrerollen. At vi vet best, og derfor skal bestemme og tvinge igjennom der vi må gjøre det, selv om det gjør oss upopulære og utløser hyl og skrik. Barn kan få bestemme masse, men ikke alt, og tannpuss er det foreldre som bestemmer over, ikke barna.

Skrevet

Nå er jenta vår bare fylt året, så kan kanskje ikke sammenligne helt. Hun er ikke så sterk ennå, så vi kan holde henne fast mens vi pusser.

Jeg tenker også som Alva, at tannpuss er faktisk så viktig at der må det nesten tvang til. Det er bedre at de er forbannet og sure i et par minutt, enn at de får brune tenner og må bore hos tannlegen. Og det er bare snakk om et par minutter.

Vi legger jenta vår på stellebordet, også må jeg nærmest legge meg over henne, slik at hun ikke får sprelle med bena også må jeg holde hendene hennes. Først prøver hun å knipe munnen igjen og vrir hodet, også blir hun så sint at hun begynner å gråte og da åpner munnen seg automatisk. Så da er det veldig enkelt å komme til.

Det høres kanskje brutalt ut, men hun er blid som en sol like etterpå for da får hun holde tannbørsten selv og tygge på den ;) I det siste har det faktisk blitt litt bedre å pusse tennene. Hun er litt mer villig, spesielt hvis jeg pusser mine tenner samtidig. Men er hun veldig trøtt så blir hun sur uansett.

Skrevet

Nå har vi flere tannleger i slekta og barn på 1,5 og tre år som ikke vil pusse tenna. (Treåringen har begynt igjen nå, men hatt nekt i over et år). Vi har med slektas velsignelse latt være å pusse tenner når ikke ungene vil. Det er uhyre sjelden at barn i den alderen får hull i tennene, og vi passer på hva ungene spiser. (De spiser sjelden snop og sukkerdrikker, de spiser mye frukt (syre) men da oftest melk etterpå (nøytraliserer) Nå synes treåringen det er moro å pusse, han får pusse selv en stund etter at vi har gått over tennen. Mitt råd er å ikke stresse, forsøk , men ikke la det bli en kamp. Såå viktig er det ikke å pusse tennene hver dag før barna er fire fem år.

Skrevet

vi har ei jente på 2år og 3 mnd. Hun er viljesterk og liker absolutt ikke å bli tvinget til noe, men tannpuss er vi veldig bestemte på at vi skal gjøre. en dag i mellom er det hyl og skrik og nekting (som i begynnelsen) men om vi bare står på vårt så går det bra til slutt:)

Har både holdt fast på stellebordet, lagt henne over fanget vårt mens vi sitter, og holdt henne inntil oss for å få gjennomført tannpuss. lagt vekt på å gjøre det mindre tvangs preget om hun samarbeider. Hun får ALLTID lov å pusse selv etter at vi har pusset.

Stå på! det virker! Og hull er værre enn regler fra mamma og pappa;)

Skrevet

er forresten helt ok og også morsomt å pusse tenner nå...:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Det her blir kanskje litt annerledes, siden min gutt bare er ett år, men likevel. Han var et mareritt. Tannpuss var tortur, han bare hylte og vrælte gjennom hele seansen. Så byttet jeg tannbørste. I stedet for de der minimini-tannbørstene, bruker jeg de som er 3-5 år, altså litt større. Og med en gang jeg byttet tannbørste, var det ok å pusse tennene! Helt merkelig altså, men det har aldri vært noe problem i ettertid :-)

Skrevet

Vi har også hatt vanskelige perioder med tannpuss. Men vi har begynt å pusse tennene våres sammen med jenta vår. Hun får holde tannbørsten selv og vi hjelper henne så det blir skikkelig. Men når hun ser at vi pusser tennene er det greit for henne også. Også synger jeg puss-puss så får du en suss samtidig da.

Skrevet

Etter jeg begynte å pusse tennene "først", så ble det plutselig stas! Når de er så store som 2 år vil de jo gjerne herme oss voksne. Her gjør vi også det med tvang de få gangene han ikke vil. Vi pusser først så han. Noen ganger kommer han løpende og vil pusse, får stå på sånn liten do-krakk og putte tannbørsten inn og ut av vannet som renner fra krana. Stor stas :)

Vi har også tannleger i slekta og de er helt unige i at man ikke bør ha gode rutiner på å pusse tennene helt fra 1 årsalder. Han ene får 4-åringene på kontroll, og han ser mye rart. Selvfølgelig handler det om hvor mye tennene utsettes for syre, men ville aldri anbefalt noen å ikke pusse tennene hver dag.

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen.

Neida, vi hadde ikke planer om å overlate ansvaret for tannpussen til toåringen, selv om han pusser noe selv. Vi ser jo hva han gjør og tar et tak etterpå der han har pusset for dårlig.

Tvang må nok til, men jeg er redd det kan føre til noe angst hvis det blir for voldsomt. Varianten med å pusse når barnet skriker, for da er det så lett å komme til, høres praktisk ut men ikke særlig hyggelig for noen av partene. Akkurat nå har pappaen funnet ut at når han får poden til å le så er det lettere å komme til. En mye koseligere variant, men vi får se hvor lenge det virker.

Vi har prøvd ulike tannbørster, pusse tennene på oss selv samtidig, lese om Karuis og Baktus osv. Men fortsatt er det mye tull med tannpussen og mye motstand.

Men det gjelder vel bare å stå på og ikke gi seg, heller ikke godta så mye tull og fjas men heller gjøre seg fort ferdig mener nå jeg. Det er stort sett pappane som tar seg av tannpussen nå fordi jeg ikke orker helt. Jeg er gravid og har vondt i ryggen og orker liksom ikke disse kampene. Å høre på den fæle skrikinga takler jeg også mye dårligere nå syns jeg (hormonell?). Men men, det kommer seg litt etterhvert tror jeg. Småen er standhaftig, men han skjønner jo at dette er noe han må, og protestene er kanskje ikke fullt så heftige lenger.

Skrevet

De skjønner til slutt at hvis de roer seg så går det bedre:) Her har vi også måtte holdt fast og tvinge jenta til å åpne munnen. Men det er bare i perioder. Spesielt hvis en tann holder på å bryte gjennom tannkjøttet, slår hun seg vrang. Sikkert litt ømt og sårt. Men hun har ikke tatt noe skade av det.

Skrevet

Barnet dit får nok ikke angst av å bli tvangspusset i en periode til han skjønner at tannpussen må gjenomføres uansett. Med vår eldste måtte vi presse på ham en maske over munn og nese for å få i ham astmamedisin to ganger om dagen når han var 1,5-2 år. Han fikk panikk hver gang i starten og sloss for å komme seg løs, og jeg skal love deg at det er tusen ganger verre enn å tvangspusse. Han er overhode ikke traumatisert av dette, og også det gikk eg til etterhvert når han skjønte at han måtte (hadde asmatsik bronkitt, vokste det av seg når an var nesten 2 år).

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg for evt angst ved tvangspussing, da kan du jo tenke deg hvilken angst man får av å måtte bore eller trekke tenner når man er så liten. Det er garantert mye bedre å få tvangspusset tenner enn å måtte dra til tannlegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...