MaRiAnNe_85 Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Hei.. Kort oppsummert så begynte jenta mi å trenge mer mat enn bare mm når hun var rundt 5 mnd. Hun våknet hyppig om natta og i samråd med hs begynte jeg å gi henne grøt når hun var 5,5. Vektkurven hadde begynt å flate ut. Dette medførte at hun bare ble værre. Fikk grønn(sorry) slimaktig signalgrønn avføring. Måtte bytte bleie oppe til 16 ganger om dagen. Avføringa luktet sterkt og etset hull i huden hennes selv om jeg smurte henne HELE dagen. Ble avtalt med hs at hun skulle begynne å spise middagsmat i stede for grøt i tilfelle at grøt hadde blitt for hardt for magen. Dette gjorde jeg og antall bæsjbleier ble redusert til 2-3 om dagen,men resten var som før. Dro til legen min for 14 dager siden med bæsjeprøve som hun kunne sende inn,men det gjorde hun SELVFØLGELIG ikke. Hun sa jeg måtte komme tilbake om tilstanden var den samme om 14 dager. Nå er det 14 dager siden jeg var hos fastlegen min.. Og de har hatt stengt nesten hele uka!! Jeg har ikke sovet på 1,5 mnd. Er helt utslitt og griner nesten hele tiden pga søvnmangel og at jeg er sliten. Stakkars jenta mi sliter jo. Hun må jo også være utslitt...Hun sover jo jeller ikke på dagen. Legen har sagt at jeg på toppen av det hele bare må la henne ligge i sengen til meg og sambo fordi hun ikke har det bra. Hun vil ikke legge seg i engen seng,men kan roe seg i vår. Jeg plages med anemi. Får ikke til å våkne om morgnen,vet ikke hvor velsejenta mi ligger når jeg våkner,svimmel,desorientert. Komplett ute av form. Eldstejenta vår går som lut og kaldt vann om dagen stakkar (hun er bare 3 år)..Har vondt inni mamma hjertet mitt for henne Hun nekter å spise,noe vi har hatt problemer med før og som begge (meg og sambo) bekymrer oss veldig for. Vet ikke helt hva jeg vil. Tror jeg har prøvd alt. Vil nok bare høre at dette kommer til å gå bra..Å få ut frustrasjon Takk for at du leste innlegget mitt. Verden ser ganske svart ut om dagen altså...
Mjølkekua Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Nei huff... Stakkars hele familien ;-( -jeg har ikke opplevd det samme, men tror jeg ville oppsøkt en privat lege umiddelbart. Det koster, men det koster mer å gå uten søvn. Jeg har god erfaring med barnelegene på Volvat hvis dere bor i nærheten av Oslo. De tar dere seriøst, og jeg har alltid følt at barnet har blitt grundig undersøkt og med ønske om å finne ut hva det egentlig er som feiler barnet. tips: - Er det noen som kunne passet lille mens du fikk sovet litt på dagen? -- Kan mannen din ta babyen på sin side av sengen? - har du forsøkt å kutte ut all melk i kostholdet og velge grøttyper/mat/MME uten melk? Tor klem til dere!!
Vimse + gullene Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Uff dette høres hardt ut, ikke rart det blir litt mye på en gang! Du må ikke gi deg med å forsøke å skaffe hjelp til minstejenten. Ring på lege, evt legevakt og helsestasjon. Har dere noen familie i nærheten som kan hjelpe og avlaste dere litt med barn, hus og hjem? Ikke glem deg selv, du trenger å komme deg for barnas skyld!! Anemi er veldig slitsomt, hadde selv tomme jernlagre etter fødsel, trodde ikke det var mulig å være å sliten!! Du spiser jern sant? Kan anbefale niferex hvis du reagerer på tablettene, disse gis på blodbanker og er ofte mildere mot systemet. Husk du kan ikke bære alle disse problemene og bekymringene på dine skuldre alene over tid. Du trenger hjelp til jentene dine og avlastning for å komme deg selv, få slappe av og sove litt. Jeg håper at det vil ordne seg for dere snart, masse lykke til og god klem!
MaRiAnNe_85 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2010 Takk for at du leste innlegget mitt. Vi har prøvd at pappaen avlaster meg litt,men hun roer seg ikke. Har prøvd å overnatte hos venninner for å se om hun roer seg om jeg ikke er i huset i det hele tatt. Enden på visa har vært at sambo har ringt meg etter 2-3 timer helt frustrert,mens jeg hører den intense hylinga i bakgrunn. Ellers så har vi ingen slekt her i nærheten,men har vurdert å dra til min mor. Hun kunne nok ha hjulpet meg litt iaf. Jeg har ikke kuttet all melk i kosten da hun var helt fin før hun ble ca 5 mnd. Sov hele natta og 3timer x2 om dagen. Så jeg vet ikke om hun kan reagere på det nå,tror du det? Ellers får hun all mat uten melk og det meste uten gluten. Hun vil ikke spise særlig heller. Bare fruktmos...
MaRiAnNe_85 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2010 Takk for at du leste innlegget mitt. Spiser jern,tar faktisk niferex (har litt følsom mage) Er under vurdering for om jeg skal få jernsprøyte pga at verdiene er så lave. Har etter å ringt hele morgenen kommet inn på et annet legekontor. Og skal få ta med meg avføringsprøve. Så får jeg høre hva de sier. Ellers så vurderer jeg å prøve noe alternativt..Fikk tips om soneterapi eller kiropraktor,men synes det er vanskelig å vite hva jeg skal velge. Er helt på felgen om dagen...Og har så vondt for de to små jentene mine Håper også alt dette ordner seg snart!
Gjest JuniGull2010 Skrevet 29. oktober 2010 #6 Skrevet 29. oktober 2010 Ja, kontakt en privat lege. Det er dyrt, men der går ting mye raskere. Jeg har selv brukt Volvat en gang og ble ferdig med det jeg var der for på max 4 uker. I det offentlige ville det tatt evigheter, fordi det ikke var noe livstruende som feilet meg (hadde en godartet syste i foten som ikke var så god å tråkke rundt på...) Men jeg syns nesten det høres ut som at du burde fått en sykemelding jeg. At mannen tar over din permisjon et par uker og du er sykemeldt... Men hvis moren din har energi, så utnytt deg muligheten til å dra hjem en stund og! Da kan du sikkert bli vartet opp litt også! ;-)
Mjølkekua Skrevet 29. oktober 2010 #7 Skrevet 29. oktober 2010 Synes du skal ta turen til mammaen din, jeg. Så får du forsøke å hvile deg litt på dagtid/kveldstid mens hun passer barn. Jeg kjenner igjen det med hyling når mannen prøver å ta minstejenta - veldig frusterende og man får ikke sove (uansett hvor man befinner seg) hvis det er sånn. Du skal mase deg til en analyse av avføringsprøvene - enten om det blir hos denne legen eller en privat. Vi hadde en periode med størstemann hvor han hadde omgangssyke i nesten 2 mnd og ikke spiste (han var da litt over året). Avføringen var mot slutten helt hvit og jeg fikk helt spader... (han spiste ingenting annet enn MME og litt kjeks, is og saft). Ingenting legene kunne gjøre da det ikke var tegn til bakteriell infeksjon - de ville også vente og se. Han så ut som et skjelett! Det gikk heldigvis over av seg selv dagen etter han var hos legen, og han spiste som en mann i en mnd og kom rett tilbake på kurven sin. Lillejenta på 5 mnd har hatt noen runder med grønn slimaktig diare, men det har gått over på 1-2 uker og hun har spist godt med morsmelk hele veien (og en fornøyd baby). Synes også det var et godt forslag med sykemelding for mannen din. Dette går ikke i lengden og du må ha avlastning! Kanskje han kan være med på legebesøket? Er det noe dager som er verre/bedre? Kan det feks være gluten hun reagerer på? Det var en av de tingene de vurderte med gutten vår, og som de skulle sjekke om han ikke ble bedre. Nå ble han bedre igjen av seg selv da, så vi slapp heldigvis det. Tenk etter om det er noe hun/du har spist som gjør at ting blir verre (skriv evnt. liste). Hør med helsestasjonen om det kan være en ide å gi henne tillegg på flaske (hvis hun ikke vil ha annen mat ennå). Kanskje tillegget bør være av den typen uten melk (sånn du får over disk på apoteket?). Og det finnes også tilbud på de fleste helsestasjoner om hjelp i slike situasjoner. Det er noen som kommer hjem til deg og triller en tur med vesla mens du får sovet litt. Jeg fikk et slik tilbud da min mor lå på sykehuset med kreft (hun er fin nå :-)). Ring rundt og mas, og ikke gi deg :-) får skikkelig vondt av deg, og på en måte så kjenner jeg frustrasjonen din og skulle ønske jeg kunne ha hjulpet deg.
2010 Mammaen Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 Kjære deg! Sånn kan du ikke ha det i lengden! Håper lillejenten din nå for hjelp av legen, og at du blir bedre fra anemien, men i mellomtiden synes jeg også at du bør sykemeldes og at mannen din tar over permisjonen din sånn som JuniGull skriver! Det vil nok være til hjelp - om ikke annet kan i alle fall han ta den andre jenten din. Da er det i alle fall litt mindre dårlig samvittighet og du kan fokusere litt på deg selv og den minste. Synes de andre kommer med gode råd også, så signerer dem. En god varm klem til deg og lykke til! Håper det blir bedre veldig raskt!
MaRiAnNe_85 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 29. oktober 2010 Da har jeg vært hos legen (fastlegen- /fastlegekontoret hadde stengt så måtte til et annet legekontor). Utrolig frekk type altså... Kjenner jeg blir sint bare av å tenke på det. Vet det er mange som har brukt dette på sine barn, og av og til er det nok en nødvendighet. Men jeg synes man burde holde ut så lenge det er mulig og forsvarlig.. Så jeg håper ingen hugger hode av meg her. Dette er bare min mening og dømmer ikke andre som har brukt det div årsaker. For det første forstod han ikke hvorfor jeg kom til han og "søyt". Han skjønte så vidt at det tok hardt på familien at vi ikke har fått sove på så lang tid,noe som har gått hardes utover meg. Han hånte meg med å prate babyspråk til meg mens han sa at det var helt vanlig for babyer på hennes alder å ha grønn avføring. Ble stille når jeg fortalte han at jeg hadde en unge til.. Men det som tok kaka var at han uten å vite noen ting om meg, samboer eller barna.. Uten å stille noen som helst spm gav han meg resept slik at jeg kunne dope barnet mitt slik at jeg kunne få sove. For så prøve å bare kaste meg ut av kontoret. Jeg ble så sint! Jeg vil jo finne årsaken, ikke dope ned ungen min. Vil jo holde ut med å være sliten om jeg kan få noe hjelp. Vil jo prøve å finne en løsning utenom å putte gift i henne. Om hun er dårlig vil jeg følge med på henne, det kan jeg ikke gjøre om hun er neddopet. Iaf, enden på visa var at jeg fikk sendt inn en avføringsprøve.. Det er iaf bra og en henvisning til barnelege. Men makan til oppførsel! Det jeg reagerer på er ikke at folk kan trenge å bruke det,men at han bare kaster det etter meg for å få "problemet" ut av verden. Frustrerende...
Mjølkekua Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 Huff.. Dustelege! Nei, jeg er enig. Søvnmiddel er noe man kan bruke hvis man VET årsaken, og det er det beste for barnet (eller helst ikke det engang). Synes fortsatt du burde gå til det private jeg da.. (hvor i landet bor du?) Men nå har du en henvisning til en barnelege. Får håpe det ikke tar så lang tid før du får time - eller svar på avføringsprøven. I mellomtiden får du forsøke å få litt avlasting fra mammaen din eller mannen på dagtid (han har vel kanskje mulighet til å ta en sykedag?). Lykke til, forsøk å hvil deg, og hold oss oppdaterte!
MaRiAnNe_85 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 29. oktober 2010 Nei, jeg vil ikke at mine barn skal ha søvnmiddel om det ikke er til det absolutt beste for barnet.. Synes det er skummelt at en lege kan skrive ut resept på søvnmiddel til en 6 mnd gammel baby uten å stille et eneste spm. Bekymrende! Av råd fra dere her inne tror jeg at jeg kommer til å kontakte privat lege om køen til barnelege er lang. Bor i tr.heim så å få seg time burde ikke bli så vanskelig. Så får jeg se om jeg reiser en tur med minstejenta mi til moren min i mellomtiden. Er ufattelig sliten og kunne trengt litt ekstra hjelp. Mannen min kan ikke ta ut sykemelding da han er det man kaller "en evig student" Han driver å vidreutdanner seg.. og får lån i fra lånekassen..Så da er jeg ikke sikker på hvordan rettigheter han har i den forbindelse,men tror det blir vanskelig. Stakkars jenta mi... Ønsker bare at det skal gå over
Mjølkekua Skrevet 29. oktober 2010 #12 Skrevet 29. oktober 2010 God bedring til jenta di. Som jeg skrev over her hadde min eldste gutt omgangssyken (jeg mistenker Norovirus) i 2 mnd. Og hadde da diaré, grønn slimete avføring og til slutt ble den hvit. Men han ble helt frisk igjen og tok seg raskt inn igjen. Det kommer til å gå over! Stor klem!
MaRiAnNe_85 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 29. oktober 2010 håper det takk for oppmuntrende ord Har akkurat fått lagt jenta mi i senga vår. Så skal krype til sengs selv. Må bare passe på nå mens jeg kan
EgG Skrevet 29. oktober 2010 #14 Skrevet 29. oktober 2010 Krev mer av lege, hs eller andre. Ikke gi deg, det er barnet ditt det er snakk om. De kan ikke bare sitte å se på at dere sliter slik! Krev at de sender inn prøve eller at dere får en time på sykehus eller noe! Men husk å be om hjelp. Kanskje besteforeldre, søsken eller venner kan ta eldstejenta litt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå