Gå til innhold

Krav for å bli medmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg trenger litt hjelp i forbindelse med hvilke krav det er for at kona mi skal bli medmor. Jeg har skjønt at det er et skjema som skal fylles ut og sendes myndighetene men så står det også noe om at donoren ikke kan vœre annonym. Det er her vi sliter. Kona mi er afroamerikaner og vi ønsker oss derfor en svart donor, men det er ikke lett å finne. Vi har lett og søkt i over ett år nå, og har endelig funnet en, men så er han selvfølgelig annonym. Noen andre som har erfaringer? Må man ha en åpen donor for at vi begge kan bli juridiske foreldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

trodde ikke det var noen krav om å oppgi far.

det spørs vel hvem som skriver under på fødselspapirene ved fødselen - om en mann som ikke er faren skriver under, så blir han juridisk sett faren, kanskje det gjelder med mødre også?

jeg hadde med meg både en venn og en venninne på min første fødsel, men ingen skrev under på noe, så det ble bare meg som forelder ;)

Skrevet

Dere må ha åpen donor for å få automatisk medmorskap.

Dersom dere velger å bruke anonym donor utenlands, vil din kone måtte stebarnsadoptere (men da blir hun jo også juridisk forelder, det tar bare litt lengre tid - ofte 4-8 måneder etter fødsel).

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei.

Donor kan ikke være anonum og klinikken må være kjent for at medmor automatisk får samme rettigheter som enhver far får. Det dere må gjøre er å søke stebarnsadopsjon. Kontakt NAV, de vet dette.

Mvh :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...