Gå til innhold

Første time hos jordmor

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er 37 år og venter nr tre i juni..har to gutter på 15 og 10 år så det er en stund siden siste jeg var gravid..heheh. Jeg har ikke fått time hos jordmor før 4 januar da er jeg 15 uker, er ikke det litt sent? eller er det sånn det er nå?Merker at jeg er veldig redd og vil vite om alt er bra, vet ikke om jeg klarer å vente til januar..det er liksom en evighet til....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142493910-f%C3%B8rste-time-hos-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg synes det er litt sent da det anbefales at første konsultasjon hos JM skjer i tidsrommer uke 8-12. Selv er jeg 32 år og førstegangsgravid, ca.8 uker på vei. Skal til legen i uke 11.

Har ikke bestilt time til JM ennå, men skal gjøre det straks de åpner telefonen på mandag. Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før i uke 6, jeg. Det skjedde så innmari fort og hadde jo ingen symptomer heller.

Hei hei

Syntes det var lovlig sent med første kontrollen da?

Det er en av hovedgrunnene til at jeg har valgt å gå til privat jordmor,da får jeg time akkurat når jeg vil,og så mange ganger jeg vil ;)

Jeg gikk til henne og legen forrige svangerskap,men denne gangen har jeg gitt legen min beskjed om at jeg ikke vil bruke han i det hele tatt =)

Jeg vil enkelt og greit ha den ekspertisen hun kan gi :)

Det er antakelig endel lokale forskjeller ute og går; alt etter kommunenes tilbud og etterspørsel. Kan jo hende at det er litt vanskelig for oss som bor i by å få time så tidlig som vi ønsker. Jeg er enig i at det er mulig å gå til private klinikker, men synes ikke det er politisk korrekt egentlig. Svangerskapsomsorg skal være en gratis tjeneste som tilbys alle gravide i Norge, og det er tydelige retningslinjer på hvor hyppige disse konsultasjonene skal være. Jeg fant informasjon om dette på Trondheim kommune sine nettsider.

Selv opplevde jeg det som svært vanskelig å få time til legen på det tidspunktet jeg ønsket, og fikk time mye senere. Nå skal jeg til legen i uke 11, og synes det er litt sent også ......det enste jeg har å forholde meg til nå er jo den pinnen jeg tisset på :) ha ha.....

Dr. Sturla Eik-Nes som har forsket på fosterdiagnostikk i over 30 år, leder for Senter for fosterdiagnostikk ved St.Olavs, mener det er lurt med tidlige undersøkelser og UL rundt uke 10-12 (sånn ca, tror jeg) fordi de kan avdekke eventuelle alvorlige skader/misdannelser ved fosteret ved et tidlig stadium.

Jeg ser også at det er mange som tar UL så tidlig som uke 6/7, men jeg synes kanskje det er unødvendig med mindre man har hatt tidligere SA eller man har hyppige blødninger eller andre medisinske indikasjoner som tilsier at en bude ta en tidlig UL. Men er man veldig engstelig så kan jo en tidlig UL så tidlig som uke 6/7 berolige en :) Man må vel vurdere dette selv og det er ikke så lett å vite akkurat hva som er riktig, synes jeg.

Annonse

Hei igjen :)

Takk for svar dere! syns også det er sent..men vet liksom ikke hva jeg kan gjøre med det når de står fast på det hos lege og jordmor..jeg har ikke hatt noen undersøkelse bare positivt svar på "pinnen"...fikk bare til svar fra legen at så lenge jeg ikke hadde vondt eller hadde blødninger så kunne jeg bare ta det med ro...syns det er dårlig oppfølgning når man er litt nervøs og usikker...bor forresten i oslo.

Hei igjen,

det er jo gjerne slik at kroppen ordner opp og sier ifra dersom det er noe galt, og jeg tror vi bekymrer oss mer enn strengt tatt nødvendig. Men du har kanskje mulighet til å ta en konsultasjon til privat lege/jordmor før du går til legen din dersom du blir roligere av det?

Jeg leste i en artikkel at "det beste du kan gjøre for barnet ditt er å glemme at det er på vei". Det var vel en oppfordring til at vi ikke skal bruke altfor mye energi på bekymringer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...