Gå til innhold

Blir redd disse toxoplasmose-greiene, jeg :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var bekymret ganske tidlig pga at vi fikk en kattunge rett før jeg ble gravid, og jeg håndterte kattekassa og slik før jeg visste jeg var gravid. Brukte hansker da. Men, i tillegg dreiv pusen og pirket borti munnen min med labbene om natta :-S våknet av det et par ganger.

På første kontroll hos legen nevnte jeg dette, men han sa det var minimal sjanse for å bli smittet og når jeg var i uke 11 var babyen allerede ferdig utviklet, så han så ingen grunn til å teste meg for det. Slo meg til ro med det, men så leste jeg innlegget lenger ned her, og ble bekymret igjen :(

Noen som kan berolige en stakkar litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde katt i mitt første svangerskap,tok jo forhåndsregler, d gikk helt fint d:) katten lå sammen me meg om natten.

nå i dette svangerskapet har jeg ikke blitt testet en gang, å d syns jeg er litt sløvt av legen.

men d går nokk sikkert helt fint:) mange so har katter som er gravide:)

Skrevet

Katter kan være en smittekilde ja, men det er ikke så vanlig at katter har toksoplasmose som man gjerne får inntrykk av.

Jeg har hatt katter i alle år. Men jeg er fortsatt ikke smittet, da ser jeg på sjansen som svært liten for at jeg skulle bli smittet de korte periodene jeg er gravid.

Skrevet

Det skal mye til å bli smittet av toxoplasmose. I mitt forrige svangerskap ble jeg testet fordi jeg spiste lammekjøtt som var ganske rått inni. Testen viste at jeg ikke var smittet og ikke har vært smittet tidligere, for har du vært smittet en gang er du immun. Når jeg aldri har vært smittet gjennom 30 år tror jeg det skal mye til. Jeg har vokst opp med katt og spiser alltid (når jeg ikke er gravid) biffen medium stekt både i Norge og i utlandet. Så jeg syns ikke du skal bekymre deg for det. Men er du veldig bekymret syns jeg du skal be legen om å bli testet, skjønner ikke hvorfor det ikke var noen grunn til å teste deg etter uke 11. Jeg var vel rundt 15 uker på vei da jeg ble testet.

Skrevet

Jeg skriver under her altså. Toxoplasmose skal det mye til for at du får. Ved normal håndtering av katt/kattedo og med normal hygiene, er sjansene ytterst små for å få toxoplasmose.

Bruk normalt folkevett, så skal du se at du seiler igjennom svangerskapet uten noen store problemer =)

Skrevet

I tillegg til at det skal en god del til for at du faktisk får det, er det jo faktisk en sjanse at du har hatt det om du har hatt katt før da! Selv tok min lege blodprøver og testet meg for det, og jeg har ikke hatt det, men det er jo faktisk en del mennesker som er immune! Om legen din sier det bør gå greit synes jeg du skal gi deg selv god grunn til å slappe helt av. Men fra nå av kan du jo la andre gjøre akkurat den jobben da, noe som ikke er for galt egentlig. ;)

Skrevet

Jeg synes det var en veldig merkelig kommentar av legen å si at babyen var ferdig utviklet i uke 11!!! Det er den så absolutt ikke! Den skal ennå utvikle seg MYE i både hjerne og organer og er ikke klar før tidligst uke 35, selvom babyer født ned i uke 27 kan overleve (men de trenger utrolig mye hjelp!)! Å bli smittet i svangerskapet kan ennå skade barnet dersom det blir overført smitte fra mor. Derimot er sjansen for å overføre smitte når det kan gjøre mest skade (1.tri) VELDIG liten og sannsynligheten for alvorlig skade er minkende jo lenger ut i svangerskapet man kommer. Mao. er man tryggere på at skadeomfanget minker jo lenger man er på vei når man smittes. Derimot er dette med toxoplasmose veldig alvorlig og smittede følges opp ved Rikshospitalet! Det at du har katt er grunnleggende årsak til at du skal ta blodprøve. Vil anbefale derfor at du går tilbake til legen og krever å få tatt det. Det vil gjøre deg roligere og du skal slippe å bekymre deg for dette om du får beskjed at det er negativ. Skulle det derimot vise positiv (lite sannsynlig) er det utrolig viktig at du blir fulgt opp skikkelig. Legen kan ikke skylde på at gjort er gjort og det ikke nytter å ta blodprøve nå!!! Tåpelig!!! Når det er sagt... Jeg har tre katter, har hatt katter hele livet og er aldri blitt smittet! Jeg skifter katteboks (når mannen er bortreist) og koser ellers med kattene som vanlig, men når jeg er gravid (2.gang nå) er jeg ekstra påpasselig med håndhygiene. Er mere bekymret selv for å få det gjennom maten enn via pusene mine! :) Men ta blodprøven så skal du ikke måtte gå og bekymre deg!!! Det går helt sikkert bra!!! :)

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor legen sa dette for å være helt ærlig. Men, jeg stolte på det han sa. Visste jo egentlig ikke bedre før jeg googlet litt. Jeg har heller ikke tatt toxo-prøve før, for det sjekket han opp. Han sa i grunnen det at nå var stort babyen ferdig utviklet og hvis alt var normalt på ultralyden i begynnelsen av desember, så han ingen grunn til å sjekke noe mer etter toxosmitte. Ikke spør meg hvorfor han sa som han sa...

Jeg har hatt katt i mange år. Siden jeg var liten.

Men, bør jeg egentlig kreve å få tatt en sånn prøve likevel, eller er det strengt tatt ikke nødvendig med tanke på at risikoen er så liten?

Syns det nesten er litt småflaut å ringe legesenteret å si det når jeg satt på legetimen og var så enig og komfortabel med svaret jeg fikk av legen :-S

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor legen sa dette for å være helt ærlig. Men, jeg stolte på det han sa. Visste jo egentlig ikke bedre før jeg googlet litt. Jeg har heller ikke tatt toxo-prøve før, for det sjekket han opp. Han sa i grunnen det at nå var stort babyen ferdig utviklet og hvis alt var normalt på ultralyden i begynnelsen av desember, så han ingen grunn til å sjekke noe mer etter toxosmitte. Ikke spør meg hvorfor han sa som han sa...

Jeg har hatt katt i mange år. Siden jeg var liten.

Men, bør jeg egentlig kreve å få tatt en sånn prøve likevel, eller er det strengt tatt ikke nødvendig med tanke på at risikoen er så liten?

Syns det nesten er litt småflaut å ringe legesenteret å si det når jeg satt på legetimen og var så enig og komfortabel med svaret jeg fikk av legen :-S

Skrevet

Slenger meg på de beroligende kommentarene jeg også. Jobber med dyr til daglig, og treffer sikkert 5-10 nye katter hver dag. Har i tillegg katter hjemme. Jeg er nå 38 uker på vei, og har bortsett fra ekstra håndvask før mat ikke tatt noen ekstra forhåndsregler. Legen min kunne opplyse om at en blodprøve ville gi meg lite informasjon, da det ofte kunne være flere "falske negative/postive" svar. Hun mente man heller burde være obs på håndhygiene før måltider, og diverse matvarer selvsagt. Synes du bare skal kose deg med katten!

Skrevet

jeg skal vel også berolige deg..... det er vel det som kan være litt negativ med denne nett bruken at vi girer hverandre opp litt mye så de starkars legene for nok til tider mye å forsvare ;-) hi... hi... men det er vel bra det også....

MEN jeg hadde det samme dilemmaet i mitt forrige svangerskap.... vi fikk kattunger som moren gjemte bort og det var blitt veldig skye så da jeg skulle hente dem hjem ble jeg bitt.... og jeg begynte å blø.... ringte da til legen.... de ville ha meg inn med det samme å teste meg.... de sa at de da ville sjekke om jeg hadde smitten allerede i kroppen for man kan gå med det uten å hvite det og da er det ikke farlig.... så skulle jeg ta en blodprøve på ny... ca 3 uker etter....tror jeg det var! Begge var negative... men legen sa vel det at det skulle mye til for at vi ble smittet og at det var vel verst med katter fra utlandet.... og min lege kunne også si....at så lenge jeg var over 3 mnd vaer det skjelden de gjorde noe med det.....men at i e første mnd måtte man på pencilin... jeg forstod at det var bare i de første mnd at de forhindret fosteret i å utvikle seg og det det sener i svangerskapet ikke hadde noen betydning.....

slapp av og kos deg i helgen!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...