Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg kjøpte ny bil i sommer,betalte 70000 for den. Det er første gang jeg har hatt råd til å kjøpe bil, så jeg har passet veldig godt på den, og kjørt forsiktig, nettopp fordi jeg visst at jeg ikke hadde råd til ny med det første. Jeg har hvertfall ikke turd å la noen andre kjøre den. Så spurte en kollega av meg om å få låne den, det var krise, for de ringte fra bhg, så han måtte hente barnet og kjøre det hjem til moren. Dum som jeg var, sa jeg ja. Så på veien tilbake, så krasjer han den- totalt. Gikk heldigvis bra med han, men bilen er helt ødelagt. Nå har jeg fått beskjed fra forsikringen om at jeg får listepris, da det ikke svarer seg å reparere den. 36000 kr. Jeg er alenemor, kjøpte ny leilighet forrige mnd og økonomien er akkurat. Fyren tjener over en million i året og jeg har så vidt hørt at han har unnskyldt seg.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Når du frivillig låner bort bilen så bærer du alt tap om uhellet skulle være ute og blir bilen kondemnert så sitter man dessverre igjen med Svarte-Per. Surt, men det er noe man må ta i betraktning når man låner bort tingene sine
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 Spørsmålet er vel om han bør dekke tapet. Å ja det bør han vel. Men om han er pliktig vet jeg ikke. kan han anmeldes på noe vis? Eller er det din tabbe og din forsikring som gjelder. Hvorfor betalte du 70. 000 for bilen dersom den bare er verd 36.000? Merkelig.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Når du frivillig låner bort bilen så bærer du alt tap om uhellet skulle være ute og blir bilen kondemnert så sitter man dessverre igjen med Svarte-Per. Surt, men det er noe man må ta i betraktning når man låner bort tingene sine
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #6 Skrevet 28. oktober 2010 Man pleier jo å erstatte ting man ødelegger eller? De som låner ut gjør jo det alltid frivillig, hvis ikke blir det kalt å stjele, å da erstatter man om man ødelegger. Hadde følt meg skikkelig teit om jeg var han typa, å hadde jo bare måtte betale for meg! Surt for han, men du var jo bare snill. Det skal ikke du tape på!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #7 Skrevet 28. oktober 2010 21:50 : Biler synker utrolig fort i verdi og bare det å kjøre ut av bilforretningen med en ny bil gjør bilen omlag 20-40tusen mindre verd. Og ved en kondemnering får man aldri den reelle verdien av en bil, men det man kan forvente å eventuelt få som minstesum ved salg.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #8 Skrevet 28. oktober 2010 Normalt sett ja, men når tingen dekkes av forsikring så forventes det også at man kan bære et tap ved en eventuell kollisjon eller total krasj. For å si det slik: Om hun selv hadde kjørt bilen, krasjet med en fremmed bil og hennes bil ble kondemnert som følge av crashet så ville hun fått samme summen. Mener du da at fører av den andre bilen skulle betalt resten av summen av egen lomme ettersom det var hans feil? 21:49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå