Gå til innhold

Erfaring med lactulose/duphalac? Gravid (sorry utgreiing)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tar det før det virker, og hvor kraftig er det egentlig?

Har vært plaget med ganske hard avføring i graviditeten, og nå har det ført til hemorider. Her om dagen ble det virkelig vondt, og jeg har vært litt desperat etter å finne løsning på hvordan jeg i det hele tatt skal tørre eller orke å gå på do. Har prøvd litt forskjellig kjerringråd, men jeg kjøpte også en flaske på duphalac. Hun på apoteket sa at det var helt ok for gravide.

Siden jeg ikke hadde veldig hard avføring i går, men følte behov for at det skulle gå litt "lettere", så tok jeg en liten dose. På pakken sto det at 10ml kunne man ta for å holde det ved like. Så jeg tok 10 ml. Men jeg merket ingenting før nå 30 timer senere. Jeg har jo skikkelig diare jo. Trodde det avføringsmiddelet var bare for å mykgjøre litt, hehe.

Har jeg gjort noe galt? Har termin om et par dager, redd for at dette skal trigge fødsel før kroppen egentlig er helt klar.

Skrevet

Det står i pakningsvedlegget at det etter lang erfaring ikke er påvist at det er skadelig for babyen. Det er en meget mild variant av avføringsmiddel men en stor nok dose kan gi diare. Sønnen vår brukte den av og på i to år fra han var ett til han var tre. Hans dose var som regel på 15 før det hadde noen virkning.

Hormonene dine kan jo spille en rolle inn her og da.

Skrevet

Jeg tror ikke det er duphalac som gir den effekten. Jeg har brukt det i starten av svangerskapet, og merket bare at det ble litt lettere, som du sier.

Men når kroppen innstiller seg på fødsel vil det kanskje ha kraftigere effekt? Enten det, eller så er det hormonene som fører til diare. Ikke uvanlig når fødselen nærmer seg.

Uansett tror jeg ikke det er veldig farlig, og har nok heller liten virkning på fødselen. Sørg for å drikke mye!

Lykke til!

Skrevet

Og du, sørg for å drikke ekstra mye etter fødsel, spesielt om du ammer!

Skrevet

ok, takk for svar! Det var egentlig det jeg lurte litt på også, om det kunne være noe annet. Har jo hørt at det er vanlig med diare rett før fødsel, så det kan jo være det også? Tenker siden jeg tok en så liten dose...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...