Gå til innhold

mat som er naturlig rikt på jern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen tips?

trenger et høyere jernintak :D

Fortsetter under...

Skrevet

haha.... ja det var akkurat det jeg håpet du skulle si :P

Skrevet

Lever.

Og da pleier folk å få brekninger når jeg sier det:)

Skrevet

Jepp, var det jeg og fikk beskjed om å stappe i meg under svangerskapene, sammen med cvitamin.

Skrevet

heller brokkoli og spinat en lever... hehehe... huff.. forstår ihvertfall hvordan jeg havnet på minus siden :D

Annonse

Skrevet

Rødt kjøtt er bra, biff/okse/lam, mye lettere å ta opp for kroppen enn jernet i grønnsaker.

Grovt brød med leverpostei og gjerne rødbeter, appelsinjuice å drikke til. Inntak av c-vitamin øker jernopptaket.

Brokkoli, spinat, bær, rødbeter, bønner og linser, mango og potet er også bra, men da må det ganske store mengder til.

Anbefaler å ta hemjern i tillegg, spør på apoteket, mye mer skånsomt for magen enn tradisjonelle jerntabletter.

Skrevet

En skikkelig biff, gjerne blodig :))

Skrevet

hehe... med den lista der så har jeg jo mat til hele døgnet :D

hva med kiwi og advokado. har spist mye av det. trodde liksom at det var jern i advokado og c vitamin i kiwi

Skrevet

frossen spinat kan du jo ha oppi diverse gryter da. Om du ikke overdriver så smaker det ikke så mye og det er ganske godt oppi en del ting. Faktisk. Hilsen kronisk jernmangelanemi-meg.

Skrevet

hvorfor antar du at jeg lager diverse gryter :D

Skrevet

Nei, vel, Kranglepetra. Da får du ta tilskudd da!

Jeg tar floradix på flaske, det eneste jeg ikke får vondt i magen og forstoppelse av.

Annonse

Skrevet

Nei, vel, Kranglepetra. Da får du ta tilskudd da!

Jeg tar floradix på flaske, det eneste jeg ikke får vondt i magen og forstoppelse av.

Skrevet

Mange gode tips her! Et annet er og ikke drikke så mye melk. Det hemmer jernopptaket i kroppen fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Oi, den kom to ganger. Ikke meninga å kjefte, lammekjøttis. Men det skjønner du jo, :)

Skrevet

Det er supert med c vitamin ved siden av jern, da tar kroppen det lettere opp. Ellers har jeg et stort lager av blodgiver jerntabletter om du vil ha :o)

Skrevet

Min far skal ikke spise mat med mye jern, og det lille jeg husker er at han ikke skal spise havregryn. Vin skal han heller ikke drikke.

Litago har prim med jern. Tror også det er brunost med jern i, det var det i alle for noen år siden men de fjernet det fra de fleste.

Leverpostei.

Skrevet

I helsekostbutikker selger de et jerntilskudd som er mildere mot magen, aminojern. Du trenger kun å ta en tablett i døgnet, og den kan tas sammen med mat. Jeg blir ikke dårlig i magen av denne.

Hemhjern og floradix tror jeg brukes mest forebyggende, etter hva jeg har forstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...