Gå til innhold

Lillegutt vil bare se til ene siden.. noen gode tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 6 uker, og i begynnelsen var jeg veldig obs på at han skulle ligge å se begge veier..har nok blitt litt sløv i det siste, for nå vil han bare se til ene siden, må holde han for at han skal se andre veien..

Var hos helsesøster på tirsdag, og han var ikke skjev i kroppen.

Noen som har gode tips for å trene til andre siden? han følger etter ting, men snur straks tilbake igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-La han ligge sånn at han må snu hodet mot andre siden for å se dere.

-Stimuler ham ved å henvende deg fra den siden han ikke liker.

-Vær aktiv med å hjelpe hodet over på andre siden ofte, når han sover osv (for en periode)

Hadde også noen gutter med favorittside. Man må aktivt stå på for å stimulere til å bruke begge sidene. Du kan feks legge en liten pute, eller kosedyr under favorittsida slik at han må over på andre siden visst du skjønner.

Lykke til! Alt for å forhindre skjeve hoder! Men om det allerede er skjedd, er det ikke forsent å ordne på det:) Det retter seg fint til:)

Skrevet

Be HS henvise til manuellterapeut for å sjekke han opp for KISS/KIDD.

Småtten har det og har avflatet bakhode pga favorittstilling. Han hadde mye vondt så lå naturlig til den siden han ikke hadde vondt i.

Det er lurt å snappe det opp tidlig om det er noe, er det ikke noe der, har han ikke tatt skade av en titt hos en manuellterapeut.

;)

Skrevet

Mi jente hadde også en favorittside og jeg "trente" daglig med henne for å få henne til å snu hodet andre veien.

Brukte mye rangler, ting som lagde lyd, la meg på andre siden og sang til henne osv. og sørget for å holde på oppmerksomheten hennes når hun var på den siden. Og etter noen uker så brukte hun begge sidene nesten like mye.

Så fortsett å tren og så løser det seg nok:)

Skrevet

Ta han med til kiropraktor, trenger ikke henvisning og trenger bare et par-tre behandlinger. Har hatt med begge mine barn dit, og det funket som bare det!

Skrevet

vi tok sønnen vår til fysioterapeut på helsestasjonen fordi han hadde favorittside. hun anbefalte oss kiropraktor.

han er blitt mye bedre men vi må fortsatt trene han så han ikke blir liggende bare på favoritt siden igjen

Skrevet

Vi ble henvist til manuellterapeut av helsestasjonen. Har du henvisning får du raskere time:)

Skrevet

Alle våres barn har det slik. Oppsøk en KISSKIDD spesialist. Hvis en ikke får hjelp til å bedre dette kan det faktisk gi senskader som lese og skrive vansker.

Det er ikke vanskelig å få rettet på dette.

Lykke til

Skrevet

Vi hadde det på samme måte. I tillegg til tipsene fra de andre her, om å stimulere med rangler osv., fikk vi beskjed om å være oppmerksomme på fra hvilken side av vogna vi tok henne opp, og at vi varierte med hvilken side vi bar henne på, at vogna (når hun ligger i den) står slik at hvis hun ser/lytter etter dere så må hun gjøre det til den siden vi ønsket å stimulere. Lykke til!

Skrevet

Gå til manuellterapeut! Hvor bor du? Du kan bestille time direkte, du trenger ikke henvisning. Og det er gratis for babyer. Min hadde låsning i nakken og så også bare til en side før. Går til manuellterapeut og det blir gradvis bedre og bedre!

Trenger ikke være skjev i kroppen selv om han har stiv nakke eller låsning. Min er mye svakere på ene siden (den han ikke greide å snu seg mot), men merker ingen skjevhet i kroppen ellers.

Det må jo ikke være noe med nakken, men er jo stor sannsynlighet for det hvis han bare vil se en vei, så ta en tur til manuellterapeut du!

Skrevet

Vi ble henvist fra helsestasjonen til fysioterapeut fordi gutten vår bare så til ene siden. Fikk veldig god oppfølging. Trenger ikke å være Kiss, låsninger eller noe annet "skummelt", men ungen kan rett og slett ha fått en favorittside, det hadde vår gutt.

Tenk på hvordan babyen ligger på stellebordet, i senga etc. Tilrettelegg for at han må se den andre veien for å se mot dere. Altså kan det hende du må stelle ham speilvendt på stellebordet eller legge ham motsatt vei i senga dersom det trengs.

Du kan legge noe under ryggen hans i senga slik at han må ligge litt på siden og dermed vris hodet til den riktige siden.

Ikke vri hodet hans over til riktig side, men legg kroppen hans litt på skakke, så følger hodet etter.

Hvis du er veldig bevisst på alt dette nå, så kan det rette seg. Hvis ikke, bør du ta kontakt med helsestasjonen igjen. Lurt å rette på slike ting tidlig, jo eldre barnet er, jo vanskeligere blir det.

Skrevet

Vi hadde samme problemet som dere, pga stillingen han lå i inni magen (seteleie). Vi var sikre på at han hadde Kiss og låsninger og alt, men det var faktisk ikke noe feil på han. Men det er veldig lurt å sjekke det så snart som mulig likevel!

Så små babyer er ikke så interessert i leker, men vår erfaring er at lys (lamper o.l) fanger oppmerksomheten deres.

Pass på at han ikke bare sover med hodet til favorittsiden, for da kan han bli skjev i hodet. Du kan støtte opp med en sammenrullet gasklut, f.eks.

Gutten vår har fortsatt favorittside, men er blitt mye bedre (mest av seg selv, egentlig). Nå er han 4 mnd.

Skrevet

Tusen takk for masse gode tips!

Noen av de har jeg allerede begynt med, men her var det masse nytt også!

Skal prøve å trene hjemme en liten stund, hvis det ikke blir bedre skal jeg kontakte fagfolk.

Håper han bare har fått en favorittside, at det ikke er noe galt.

Skrevet

Må bare få gi et tips om å gå til manuellterapeut med en gang! Om det ikke er noe galt, det er jo ikke sikkert, så er jo det godt å vite også. Jeg ventet så lenge, bare prøvde selv, og da jeg først gikk var han blitt så mye svakere på ene siden. Han har ikke KISS eller noe alvorlig, men en liten låsning i nakken/stiv i nakken, slik at det blir vanskelgi for han å snu seg mot høyre. Angrer på at jeg ikke gikk tidligere! Han får behandlign nå, men kunne jo ha forebygget mye hvis jeg hadde gått før. Det er enkel og rask bahandling, og som sagt gratis, og man trenger ikke henvisning. :D

Uansett hva du bestemmer deg for så lykke til! :)

Skrevet

Enig med alle de andre her, gå til en manuellterapeut. Helsestasjonen kjenner sikkert til om det er noen med spesiell erfaring med babyer.

Vår baby ser også mest til en side, og begynte å få avflatet hode. Manuellterapeuten tipset da om en pute. Den heter babydorm, og har et "hull" der hodet er. Fungerer slik at den delen av hodet babyen ligger på ikke blir belastet. Kanskje noe å sjekke ut? Kjøpte gjennom barnasfysioterapeut.no.

Min datter har blitt mye bedre i nakken etter to behandlinger med tre ukers mellomrom. Vi "trener" hver dag, og spesielt når hun ligger på magen ser hun godt til begge sider nå.

Jeg ligger mye på gulvet ved siden av henne, slik at hodene våre er på samme nivå. Eller legger henne på bordet og sitter på en stol ved siden av. Varier lekene du bruker slik at de er nye for henne. da er det mest interessant!

Skrevet

Vi var hos osteopat i dag, en time!, Hun behandlet både nakke (han ser mest en vei, og det var litt åsning i skalle/nakke samt stramme muskler). Hun behandlet også korsrygg ned mot haleben, hvor det også var en låsning, så nå skal mageleie bli bedre. Spent nå. Samt hun behandlet mage-tarm-systemet (han har mye luft i magen, promper og gulper en del, og bæsjer sjelden). Nå får vi se om alt ordner seg. Hun virket veldg flink og seriøs. Er jo verdt et forsøk?

Skrevet

Hva går behandlingen ut på hos de forskjellige??

Kjenner at det stritter litt i mot hos meg at noen skal "bryte" på han!

Bor litt på landet, men er ikke så fryktelig langt til manuellterapaut, så tror jeg må ringe på mandag:)

Skrevet

Det var ingen bryting i det hele tatt, veldig lett massasje/strekk på ligamenter etc. på magen, hun vet hvor de viktige punktene er, holder der lenge med et trykk på ca 50 gram, til hun kjenner det løsner. Lillegull hadde det kjempebra, han pratet og lo og koste seg virkelig med all kroppskontakten.

Skrevet

Det er ingen bryting! Manuellterapeut trykker på noen punkt, smertefritt!

Skrevet

Sånn var dattera mi og.. Tok henne med til manuellterapeut, og etter en enkel behandling var hun helt bra...

Helsestajon merket ikke noe stivhet på henne, men manuellterapeuten fant betydelig stivhet i nakke, rygg og bekken på en side... (Og han pleide ikke å bruke uttrykket "betydelig stivhet" på så små barn..)

Anbefaler manuellterapeut!

Han sjekket hele kroppen uten at det gjorde vondt eller var ubehagelig..

Jenta mi skreik litt akkurat når han behandlet nakken, men det var bare fordi han holdt fast hodet en liten stund..

Hu var veldig blid før behandlingen og, men jeg merket stor forandring på hvor fornøyd hun var.. Og det bare etter en behandling..

Skrevet

På manuellterapiklinikken i Oslo tar det ikke lang tid før man får time når det gjelder små barn..

Skrevet

Ser du har fått mange gode tips. Har selv vært til kiropraktor men alle mine tre. 1.mann fordi hun skrek og hadde vondt, og det ble mye bedre allerde etter en behandling. 2.mann fordi jeg bare ville sjekke at alt var ok, og 3.mann stakkar kom seg ikke til kiroprakor før han var 9 uker. Han hadde favorittside, men på helsestasjoinen sa de det ikke var noe problem. Han var "stjernekikker" (født med ansiktet opp og frem), og kiropraktoren fant stor låsning på ene siden. De knekker ikke på de små. Ingen av mine har grått hos kiropraktor. De bare lirker litt på dem, også blir det bedre etterpå. Men jeg har selv gått hos både kiropraktor og manuell terapeut, og hatt god erfaring med begge. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg bestillt time hos det som er mest praktisk for deg.

Skrevet

Manuellterapeuten vi gikk til viste på meg først hva hun skulle gjøre på babyen. Hun trykket bare såvidt på halsen min. Babyen skreik veldig første gangen, men det er ikke så rart dersom det er låsninger i nakken. Men det hjalp skikkelig også! Under den andre behandlingen lå hun bare og smilte! Ble en annen unge noen dager etter første behandling og ser nå nesten like mye til begge sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...