Gå til innhold

kan jobben kreve at jeg kommer på medarbeider samtale når jeg er aktiv sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Hei, er aktiv sykemeldt pga bekkenløsning, og det blir bare værre og værre. er nesten ikke på jobb om dagen pga det er vondt selvfølgelig og kjøre bil er et mareritt. i går ringte sjefen min å sa at jeg måtte være på jobb til kl 09. på fredag fordi dem skulle ha medarbeidersamtale. ( vi har det 2 ganger i året )

det jeg lurer på er om jobben kan "tvinge" meg til det. skal til fysio 10.30, så får ikke jobbet noe etter møtet og har min. 1/2 time reisevei hver vei.

ser ikke vitsen i det møte. det som blir tatt opp er hvordan jeg har hatt det på jobb siste halvåret og om jeg har klart målene jeg satt meg (noe som sier seg selv at jeg ikke har, når jeg har vært gradert el aktiv sykemeldt ) og ikke noe vits å sette seg nye mål når jeg ikke kommer til å være der om et halvt år.

takk for svar :)

Fortsetter under...

Hei! Så lenge du er aktiv, skal du vere noko på jobb. Dei kan jo såleis kreve at du stiller til medarbeidarsamtale, men slik eg tolkar regelverket, må de bli enige om eit tidspunkt.

Dersom det er slik at du ikkje kan i det heile tatt, skal du over på ordinær sjukmelding.Det kan jo vere veldig nyttig både for deg og arbeidsgivar å evaluere sjølv om du har vore delvis sjukmeldt.

Tror ikke det er noe krav at man stiller på medarbeidersamtale, uansett om man er sykemeldt eller ikke. Det er bare et tilbud, som man kan takke ja til hvis man selv ønsker. Sånn har jeg forstått det. Er du organisert kan du spørre tillitsvalgt om det - jeg er ikke 100% sikker....

jeg er desverre ikke organisert, noen andre som er?

jeg har jo vært på jobben under den aktive sykemeldings perioden. har vel jobba 40-50% stilling, så synes ikke det er så lite.

når jeg var gradert sm så var jeg 60%.

Det er da en selvfølge du skal på jobb når du er aktiv sykmeldt. Ikke rart ikke folk vil ansette gravide. Du burde jo vise god arbeidsmoral selv om du ikke er helt i form. Er jo tross alt der du skal tjene dine penger få mat på bordet og tak over hodet til ungen. Nå for tiden er det en skam hvordan arbeidsmoralen er. Skremmende. Dette er min 3 baby i mange vært kvalm trøtt sliten og sliten i rygg men drar da på jobb. Håper leger og andre ansvarlige leser alle inlegg om dårlig arb moral og utnyttelse av systemer her inne for jeg syntes det går alt for langt til uytnyttelse av goder vi har. Tenk på de som er syke de som trenger empti blir jo ikke trodd de heller grunnet folk som er late.

har da vært på jobb og fortsetter å reise de dagene eller timene kroppen tilsier det. har ikke nevnt et ord om at jeg ikke vil på jobb eller har vondt ivilja som sikkert mange har. du har tydligvis ikke hatt ordentlig bekkenløsning eller andre store plager siden du ser så lett på det. spurte om svar på om arbeidsgiver hadde rett til å bare sette opp et møte å be meg komme utenom å avtale først.

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil ha medarbeidersamtale? Det er jo egentlig ypperlig at du skal til fysioterapeut 1,5 time etterpå, for da må jo medarbeidersamtalen nødvendigvis ikke ta så lang tid. Da slipper du å sitte stille lenge i et møte, lengden på samtalen begrenser seg selv. Du kan jo bare si fra til sjefen din om at du har time hos fysio, og at du ikke kommer tilbake på jobb den dagen etter medarbeidersamtalen. At arbeidsgiver satte opp en avtale, er jo heller ikke rart - hvis sjefen din er som min, har han/hun en full timeplan, og må planlegge i forkant for å få tid til ting. Hvis tidspunktet passet så dårlig, burde du sagt fra med en gang.

For meg er det en selvfølge å ha medarbeidersamtale. Det er jo fint for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Det er jo også en god anledning til å diskutere hvordan jobben evt kan tilrettelegges videre, og hvordan du ser for deg at resten av svangerskapet blir mtp jobb. Hvis aktiv sykmelding fungerer dårlig, kan full sykmelding være aktuelt, men det er jo greit å ta opp dette med arbeidsgiver før du går til legen? Kanskje de har noen innspill.

På direkte spørsmål om arbeidsgiver kan "tvinge" deg til det, vet jeg ikke fagforeningssvaret, men generelt har arbeidsgiver styringsrett. Og igjen, jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil ha medarbeidersamtale? Min sjef er i alle fall pålagt å ha medarbeidersamtaler med sine ansatte, ellers vil hun igjen på problemer med sine overordnede.

Beklager-blir ikkje egentleg svar på det tråden spør om, men eit svar til "2 prinsesser, spire i magen"

Det er jo mulig at nokre av dei gravide (både her inne og generelt) blir sjukmeldt for fort-og altså er late og utnytter systemet. Men det er søren meg ikkje fleirtalet, det kan det jo nesten virke som du meiner det er slik du skriv! At du sliter deg på jobb sjølv om du både er trøtt og kvalm synes eg ikkje er så fantastisk bra av deg, kanskje berre heilt som forventa. Det store problemet her er vel at det er veldig mange grader av både trøtthet og kvalme og den kan ikkje måles! (Noko eg inderleg skulle ønske det kunne). Kan berre skrive under på at kvalmen eg hadde dei tre første månadane var frykteleg og ganske invalidiserande for meg-kvalmen derifrå og fram til veke 22 var heilt til å leve med! Berre som eit eksempel. Bekkenløsninga eg har no i dette svangerskapet er også heilt til å leve med, det var den ikkje på denne tid sist svangerskap (brukte 10 månader med behandling og opptrening sist).

Ein ting er det at andre som ikkje har vore gravide ikkje kan forstå kor tungt det KAN vere å gå gravid, men at "med-gravide" ikkje ein gong forstår det er jo heilt utruleg. Du trur kanskje at alle som blir sjukmeldte både for trøtthet, kvalme og ryggplager har AKKURAT lik grad av desse plagene som du har? Stig ned av din høge hest seier berre eg :(

Helsing ei som for tida er 60 % sjukmeldt pga av "fullstendig utslitt" (som det står i svangerskapspapira mine no), som har vore konstant småsjuk i absolutt heile haust med nokre toppar (bihulebetennelse, nyrebekkenbetennelse, urinveisinfeksjon og no høgt blodtrykk)...men som LIKAVEL har dårleg samvittighet for jobben. Noko som jo er fullstendig idiotisk!

Arbeidsgivere er pålagt å gjennomføre denne minimum en gang i året. At dere har 2 ganger i året forteller meg at din arbeidsgiver faktisk bryr seg hakket mer om sine arbeidstakere enn flertallet gjør. Når du er der har du mulighet til å be om f.eks hjemmekontor resten av svangerskapet for å slippe reise som plager deg. Du og din overordnede kan sammen sette ned nye mål for perioden fram til permisjon, snakke om overgangen til permisjon og ikke minst veien tilbake etter permisjon.

De kan midlertidig ikke be deg stille på medarbeidersamtale når du er i permisjon, men pr i dag er du i aktiv sykemld og da er det en del av jobben din å stille på bla slike møter.

hei.

Jobben din er pålagt å tilby arbeidstakerne sine en medarbeidersamtale. Arbeidsgiver skal INVITERE sine medarbeidere til en samtale en eller to ganger i året. Denne samtalen er viktig for dere begge, men den daglige dialogen er vel så viktig.

Kan du ikke foreslå et tidspunkt som passer bedre? På min jobb avtales tidspunktet med meg og min leder - og det gjorde jeg også når jeg var bedriftsleder for ca 1 år siden. Samtalen skal ikke ha preg av noe tvang, hverken fra den ene eller den andre siden. Lykke til!

Og jeg er helt enig med innlegg over: prøv å stå i jobb så lenge som mulig, snakk med arbeidsgiver om tilrettelegging, kanskje kan du får kortere arbeidsdager selv uten sykmelding.

Jeg er gravid med mitt barn nr 4, og synes jobben er viktig å hensynta - en skal jo tilbake til den. Har hatt rikelig med kvalme og bekkenløsning, så det er ikke det at jeg har sluppet billig unna... Men jeg er på jobb hver dag, jobber 100% og trives med det. Tar pauser innimellom når bekkenet blir for vondt, men det er greit for alle.

både gode og ikke fullt så gode argumenter eller meninger her synes jeg, og det er helt greit - alle er ikke like:) takker for alle svar. jeg sier ikke at jeg IKKE vil på medarbeidersamtale, men lurte på om arbeidsgiveren bare kunne bestemme dette under aktiv sm.

Annonse

takk for svar 2blå1rosa+spire :) flott at du er i jobb og trives med det. stortrives til vanlig på jobb jeg også, og skulle gjerne vært der 100%. men har gått fra ikke sm til 100% sm ( var innlagt med nyrebekken betennelse ), så sm 60% og nå aktiv. både jeg og arbeidsgiver har kommet med forslag om tilrettelegging, t.o.m legen har skrevet et brev. men med den jobben jeg har så er det vanskelig med tilrettelegging og det blir til at jeg gjør samme jobben med fler pauser bare, noe som ikke hjelper i lengden.

Uff, er så lei av kan arbeidgiver kreve...kan arbeidsgiver kreve....

Noe må de iallefall kunne kreve når man frivillig har sagt at man vil selge arbeidskraften sin......

Ønsker at flere kan tenke hva kan arbeidsgiver gjøre for meg ....OG HVA KAN JEG GJØRE FOR MIN ARBEIDSGIVER!!!

Er så glad jeg ikke er arbeidsgiver , da det er rimelig mye dårlig arbeidsmoral ute å går.. slitsomt for arbeidstakere som yter sitt ytterste. man hadde sikkert klaget om arbeidsgiver ikke kalte inn til samtale også...kjerpings

Det er få arbeidsgivere som er klar over kravene som faktisk stilles til en medarbeidersamtale.

De er ganske klare, men få gidder følge dem.

At arbeidstakere spør om hva arbeidsgivere kan kreve er helt på sin plass.

Regler for medarbeidersamtale:

Arbeidsgiver skal invitere til medarbeidersamtale med en oversikt over hva som skal tas opp.

Arbeidsgiver skal skrive et referat fra møtet som både arbeidstaker og arbeidsgiver skal skrive under på.

Dette skal arkiveres for ettertiden.

Tipper det er mange som ikke vet at de kan kreve det av arbeidsgiver i henhold til reglene for HMS.

Er det da rart man spør?

hei!

jeg jobber i barnehage som førskolelærer, og hos oss er d å gå aktivt sykmeldt vanlig.

jeg har hatt medarbeidere som har vært aktivt sykmeldt, og de har vært på i mellom 2 og 4 timer hver dag, aldri noe mindre. Og da har vi en vikar som er der hele tiden, jeg har hørt at hvis man ikke greier å være på jobb i 2 timer , må man da få en full sykmelding.

det er i hvertfall et regelverk rundt aktive sykemeldinger man skal forholde seg til

Hei,

Ja, arbeidsgiver har da noe styringsrett og plikt til å følge opp sykemeldte så de kan/skal kalle deg inn til møter selv om du er sykemeldt.

http://www.nav.no/805341071.cms

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78249

http://www.nav.no/1073746771.cms

http://www.nav.no/247848.cms

Arbeidsgiver har faktisk såpass mye styringsrett at om du blir sykemeldt 50 % så kan arbeidsgiver i teorien kreve at du er full tid på jobb, men bare utfører 50 % arbeid.

Hei

Måtte bare blande meg litt i denne selv om HI sin tid for medarbeidersamtalen var på fredag.

Under aktiv sykemelding er faktisk reglene sånn at man har ikke lov å utføre produtkivt arbeid den tiden man er på jobb.

Høres sprøtt ut, men sånn er det iflg Arbeidsmiljøloven.

(Gidder ikke finne linkene)

Derfor avvikles ordningen med aktiv SM 01.06.2011 og man skal istedet bruke gradert SM der man utfører produktivt arbeid hele den tiden man er på jobb (om man er 50%, 60% sykemeldt e.l.)

Er forøvrig enig med de som skriver at man bør tenke "hva kan jeg gjøre for min arb.giver og vice versa"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...