Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Hei. Er det noen av deres små som har begynt å drikke av kopp enda. Gutten min (15 mnd) får det ikke til. Så her går det fortsatt i tut koppen. Vi prøver litt hver dag, men han skjønner ikke at han må svelge når han får drikke i munnen. Han skjønner heller ikke helt at han må vippe litt på koppen eller holde hodet litt bakover for at det skal komme noe drikke i munnen. Og hvis han endelig skjønner at han må vippe litt bakover så heller han hele glasset opp ned. I går kveld hadde han fulle håret, ansiktet, ja fulle seg i melk. He he må jo le litt når jeg tenker på hvor forfjamset han så ut. Jeg prøver å vise han med å hjelpe å holde koppen og bikke på den o.l men nei..... Når er det vanlig at de skal kunne klare å drikke av kopp? Jeg ser det er mange av barna på samme alder i bhg som allerede drikker ev kopp, men kan det variere veldig på nårtid de skjønner prinsippet?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Min er 16mnd,og har drukket av kopp siden han var ca.8mnd gammel (de selvfølgelig med hjelp). Men det gikk ikke lang tid før han skjønte hvordan dette funket,og har drakk selv av kopp uten hjelp før han var 1år. Men det er jo veldig stor forskjell på barn! Bare fortsett å prøv...han får det nok til snart
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Hun har drukket fra kopp/glass siden hun var 5-6 mnd gammel, men ikke ved å holde selv selvsagt. Hun er 1 år nå, og kan drikke med å holde selv, men problemet er at hun bare vil slenge den ifra seg etterpå og ikke sette den pent ned på bordet. Derfor bruker vi fortsatt tutkopp til vanlig. Også får hun drikke vann av våres glass innimellom. Vet ikke hvordan jeg skal trene henne til å sette koppen ordentlig ned på bordet ennå. Tror hun bare syns det er gøy med litt gris Du kan jo bare gi han litt fra kopp hver dag, tilslutt vil han nok skjønne teknikken
Gjest Skrevet 30. oktober 2010 #4 Skrevet 30. oktober 2010 I barnehagen til snuppa så har de ikke tutekopper, bare kopper/glass (montesorri barnehage) så det var jo egentlig barnehagen som lærte snuppa å drikke fra kopp/glass. Hun startet i barnehagen når hun var 11mnd så hun har drikket av kopp/glass siden det, men forstod vel egentlig prinsippet først etter ca 4 uker med øving på det hver dag. Jeg tror det varierer veldig når de skjønner prinsippet med det - og ikke minst hvor mye man øver på å drikke fra kopp/glass. Vi/barnehagen startet med shotsglass for det er enklere for de små å holde, samt de får bedre oversikt over hva som er i glasset. Etter et par uker med det så byttet vi over til små glass. Til å begynne med holdt vi glasset for henne og tilslutt så holdt hun det selv mens vi bare støttet det på undersiden. Nå så tar hun glasset fra bordet selv, holder det mens hun drikker og setter det fra seg på bordet. Det blir jo litt søl enda men det er jo bare å tørke opp.
Trollemor75 Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 shot glass er et godt tips for de små, det brukte vi en del når gutten var liten. Øv dere gjerne med vann, da blir det mindre grisete moro frem til han skjønner poenget. Øvelse gjør mester! Forøvrig bruker vi fremdeles tutkopp mesteparten av tiden, selv om han mestrer teknikken med kopp/glass helt fint (hane r 21 mndr). Det han mestrer mindre er temperamentet sitt, og en blir fort lei av å tørke jus på veggene og gulvet etter hvert måltid. Nåværende regel er: vann i tutkopp eller vannflaske, apelsinjus i vanlig kopp eller glass med TILSYN (konstant), resten enten i tutkopp eller vanlig kopp eller glass avhengig av om det går gjennom tuten eller ikke. Mel i tutkopp, Bioladrikk i vanlig glass, osv...
Cornelianelia Skrevet 31. oktober 2010 #6 Skrevet 31. oktober 2010 har gutt på 18 mnd. Han drikker også bare av tutekopp. Har ikke prøvd vanlig glass/kopp ennå. synes det er bedre at han drikker selv av tutekopp enn at jeg skal hjelpe ham med kopp.
May-juli07+mai09 Skrevet 31. oktober 2010 #7 Skrevet 31. oktober 2010 Gutten vår er 17mnd og drikker av kopp selv. Det har han gjort ganske lenge. Husker ikke helt når han begynte, men gjort det i hele høst iallefall!!
Underveis --> Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Jeg oppdaget med sjokk og vanntro at Poden drakk av kopp i barnehagen her for et par mnd siden (han er 1 1/2). Hjemme hadde jeg nemlig konkludert med at det var sjanseløst ;-) Tutekopp var greia, for ellers ble det jo bare søl (type: Bikke koppen på hodet). Etter at han har fått øvd seg litt i barnehagen går det nå helt utmerket, og han drikker nå mest bare av glass. Setter det pent fra seg på bordet også. Noen uhell blir det jo, men det hender da at jeg også velter ting, så det er ingen krise :-) Her tror jeg det var en kombinasjon av at mange barn sitter å spiser samtidig, samt at han rett og slett fikk motorikken på plass. Han har hatt en ganske kraftig utvikling på den fronten i det siste, og har blitt mye mer opptatt av å herme etter oss ved bordet. Var flere barn vi kjenner som klarte dette før vår. Han kalles jo vanligvis for Lillegrisen. Stort sett ikke et pent syn å se på ham ved matbordet altså 8-)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2010 #9 Skrevet 8. november 2010 Jeg har hele tiden tenkt at det ikke er noe å stresse med, og istedenfor at jeg skulle "mate" han med vanlig kopp, så har han fått styre når han vil drikke selv av en tutekopp. De siste ukene så har han pekt på glasset mitt, og han har fått prøve (har selvfølgelig prøvd før og), og da har han klart det. Så nå drikker han av vanlig kopp/glass. Han er 21 mnd.. -Elise-
Mamma´n til lillemor Skrevet 9. november 2010 #10 Skrevet 9. november 2010 Lillemor kan drikke med åpen kopp hvis jeg holder, og hun vil gjerne prøve selv også, men da blir det bare søl. Vi gjør det innimellom, men jeg har ikke noe hastverk. Hun er snart 16 mnd og bruker tutekopp både hjemme og i barnehagen. Vi kan vel prøve shotsglass snart, hun må jo lære før eller siden, men koppen kastet ofte i gulvet fortsatt så det er kjekt å ha den tutekoppen litt til.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 9. november 2010 #11 Skrevet 9. november 2010 Her er jenta 19 mnd nå og hun har drukket av vanlig glass/kopp siden hun var 10 mnd. Da fikk hun prøve selv. Hun HATET tutekopper så de måtte vi bare hoppe over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå