Gå til innhold

Hva skal vi gjøre når klokka stilles i helga? Poden er morgenfugl..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knerten er ett år, og vi har lenge gruet til klokka skal stilles tilbake, siden han allerede våknet tidlig (mellom 5 og 6). Det blir jo midt på natta når vi stiller klokka tilbake i helga! Skrekk og gru..

Så jeg lurer på om noen har gode tips for å tilpasse han til de nye tidene? Han legges 18.30-19.00, og sovner som regel veldig kjapt. Han sover med få unntak i ett strekk til han våkner i grålysningen. Våkner han før 6 får han ikke stå opp. Det er ikke så veldig populært, så en av oss er inne hos han på rommet. Sitter på en stol ved sida av senga og gjør minst mulig, han får litt vann og vi holder ei hånd på han og trøster hvis han hylskriker. Han sover som regel ikke lengre på morgenen av å legges senere på kvelden, men det er ikke testet så mange ganger..Soving på dagtid er forresten ganske ustabilt, men han sover som regel to lurer på ca 60 min + 30-60 min (sover ofte mer i bhg).

Er det lurt å "hoppe i det", og bare legge han en time senere og holde han i senga en time lengre på morgenen, eller er det lurt å justere gradvis?

Er allerede sliten av at han skal så tidlig opp (kombinert med en del andre ting som er litt stress for tida), så gruer litt til dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har jeg det samme problemet, en gutt som våkner altfor tidlig.

Jeg lurte på å prøve å legge han en time senere både fredag og lørdag kveld. Vet ikke om dette hjelper men....

Er det noen andre som har noen smarte tips så kom gjerne med de:)

Skrevet

For oss gikk det seg til i løpet av kort tid. Fulgte rutinene som vanlig.

Skrevet

Min erfaring med mine barn er at det går seg til av seg selv på ca 1 uke +/- noen dager. Du kan enten begynne å snu det nå, eller vente til helgen. Det er det psykologiske som er verst med å snu klokken. Å se tallet 04: først på klokken er grusomt, men ens egen kropp er jo ogs fortsatt innstilt på at klokken "egentlig" er 05:. Forsøk å fokusere på det, så blir dere ikke fullt så frustert. Vi kommer ikke til å snu dem før, regner med det går seg for til i løpet av uken. Så får vi heller glede oss til våren når de sover en time lenger i stede ;-)

Skrevet

Jeg gruet meg veldig for dette i fjor jeg også. Da var poden 11 mnd. Det er som alva sier: "Det går faktisk til av seg selv". Jeg brukte mye tid på å tenke på dette. Resultatet etter en uke var at han plutselig sov til 0630, hurra!

Prøv om du kan å ikke bekymre deg unødvendig :) Vi slet litt i overgangen mellom 2 lurer, men det når han ble 14 mnd, ble det en ny hverdag. Da sov han fra 19-07 (måtte vekke), og fra 12-14(14.30).

Eller så for å oppmuntre deg litt så er du heldig hvis du har en som sover i ett strekk. Her er vi oppe 2-10 ganger for poden sliter med mareritt, noe som begynte da han var 18 mnd... Heller opp kl 06 så mange oppvåkninger :(

Lykke til :)

Skrevet

Ja, jeg er veldig fornøyd med at han sover i ett strekk, heller opp litt tidlig enn mange ganger på natta (jeg sliter nemlig med å sovne igjen hvis jeg våkner midt på natta). Satser på at det går seg til etter hvert, vi skal ta annahver natt og den andre skal sove laaangt unna med ørepropper til det går seg til ;)

Lur nr to ble litt sen i dag, det passet bra, så fikk vi lagt han litt senere. Sovnet en halvtime senere enn vanlig. Tviler på at det betyr noe som helst, men det er lov å håpe. Skal legge meg tidlig for å være på den sikre siden.

Lykke til med klokkestillinga, alle sammen!

Skrevet

Min gutt er snart 15 mnd og han har også alltid vært morgenfugl, mellom 06 og 06.30 stort sett. Men etter han gikk over på 1 lur om dagen, sover fra 2-3,5 time har han sovet leeeenge om morgenen. Våkner mellom 8 og 9 nå som regel. Han legges for kvelden kl 19.

Min erfaring er også at det som regel går seg til i løpet av kort tid. For oss var det ikke mere enn 2-3 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...