Gå til innhold

Hvordan ser døgnet ut til dere med babyer på 3-4 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye sover de? Hvor ofte spiser de? Hvordan sover de? I vogn, egen seng, på deg etc? Hva må dere gjøre for å få de til å sove? Hvor lenge sover de om gangen på dagtid? Mistenker at min sover lite og spiser ofte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er snart 5 uker, og virker som vi begynner å finne en døgnrytme nå. Spiser ca. hver 3. time, men kan noen ganger gå 4-5 timer før han spiser. Om kvelden spiser han oftere, kanskje hver 2. time.

Etter han har spist er han ofte våken 1/2 til 1 time. På kvelden er han ofte mer våken, pga han har hatt litt vondt i magen sin.

Han sover i sengen sin. Har fått han til å bruke smokk, så det er en god kos når han skal sove. Når vi legger oss for natten, så har vi det helt mørkt, og synger natta sang. Slik at han skjønner at nå er det natt...

Men det er siste uken at vi har fått inn denne rytmen ordentlig. De første ukene var han mye våken på natt, og sov hele dagen...

Skrevet

Jeg har ei jente på 4 uker og hun sover lite på dag og kveldstid. Om hun sover på dagtid er det som regel inntil meg, da hun ikke vil ligge alene. På natten samsover vi, da ligger hun ved siden av meg, på et lammeskinn med egen dyne. Hun vil ikke sove i sprinkelsenga. Hun sovner mellom kl 19-21 og sover til ca kl 08 kun avbrutt av amming. Hun sover først i 4-7 timer før hun er sulten igjen, så går det 3 t, av og til 4 t før ny runde med amming. På dagtid går det ca 3 t mellom ammingen, noen ganger 2 t. Hun sover kun på soverommet om natten, der sovner hun uten problem og har aldri skreket. Hun skriker mye ellers. Viktig å skille disse soveplassene. på dagtid prøver jeg å få henne til å sove i vugge og i vogna inne (tør ike la henne stå ute), eller bare i sofaen.

For at hun skal sovne på dagtid må jeg som regel gå med henne i "pappa-grepet" hvor hun ligger vannrett på magen i armene mine og bysse henne i søvn. Her kan hun sove en time kanskje, men kun hvis jeg holder henne. Hun likte å sove på brystet tidligere, men det var tydeligvis i gamle dager...

Noen ganger, hvis hun er skikkelig trøtt sikkert, kan hun sove alene i vugga/vogna/sofaen med en gulpeklut e.l. over hodet.

Skrevet

Hun er 3 uker idag, og har avansert fra å være våken 2 timer i døgnet til å holde øya oppe kanskje både 3 og 4 timer totalt! Er et skikkelig sovedyr som sover hvor det måtte være - i vogna på tur, lekegrinda i stua, armkroken til mamma&pappa, sofaen eller senga.

Hun har en liten, men visstnok ufarlig, hjertefeil som gjør at hun blir fort sliten, og sovner derfor ofte på puppen for hun blir sliten av å spise.. Men kan på en god dag sovne av seg selv også :)

Jeg kjører selvregulering, så hun spiser så mye hun vil, når hun vil. Så det varierer veldig. Har som regel 1 amming om natta, ellers sover vi.

Skrevet

Så heldige dere er da, som får sove SÅ mye på natta- det håper jeg dere setter pris på og nyyter skikkelig altså, for det kan fort snu;)

Minstejenta mi er 5 uker nå, og her er det ikke så mye faste rutiner eller tidspunkter enda. Men som regel blir det mye amming og våkentid på kvelden, hun dier vel ca 1 gang i timen og jobber en del med luft, gulp, bæsj osv- smådupper bare innimellom. Klokka blir gjerne nærmere 01 før det er natti natt (de siste to dagene har klokka vært 24- aner vi et snev av bedring her?? Sikkert ikke hehe;)

Slik kveldsuro, med hyppig amming til sent på kveld, er helt normalt de første månedene, så stresser ikke med det enda! Jeg koser meg heller med baby på brystet og puppen, mens jeg ser på TV osv i stua, for jeg vet at denne første tiden uansett går så fort og at man savner den når den er over- de er jo så kosete og skjønne nå atte:D

Amming på natta varierer, men som regel blir det vel et par ganger før klokka viser 07 og jeg må opp med storesøster. Ikke så mye søvn m.a.o, men prøver å ta igjen noe av det tapte iløpet av dagen=)

På dagtid er det også litt forskjellig; spørs litt på hva vi gjør, om vi er sammen m storesøster, ute på farten el lign. Som regel blir det vel amming hver 2.time, noen ganger oftere, andre ganger sjeldnere. Sovinga er veldig avhengig av HVOR hun sover; hvis hun sover i bæresjalet kan hun sove både lenge og tungt, opptil 3 timer- mens jeg kan gjøre andre ting, passe storesøster el husarbeid f.eks. Veldig praktisk- anbefaler virkelig bæresjal til dere som sliter m dagsøvnen! (Close Baby Carrier er min favoritt- krever ingen knyting og er derfor superenkelt å svippe på seg)

Sover hun i bagen sin eller vippestolen blir det litt mer så som så, spørs litt på lydnivå rundt henne (storesøster) osv. På natta samsover vi, det er jo både koselig og praktisk, og liggende amming natterstid er jeg en stoor fan av hehe;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...